Suzuki Vitara Hybrid: Integrală cu surprize!

Grup hibrid, cutie „auto' și tracțiune integrală – puse la un loc sub forma lui Suzuki Vitara STRONG HYBRID 140V. Pachet unic în clasă?

Pentru cei ce se simt de­cepționați de stereotipurile după care funcționează mare parte din industria auto con­temporană, Suzuki Vitara ar trebui să fie o alternativă interesantă și plă­cută. Configurația tehnică a seriei Vitara s-a schimbat radical din 1988 și până în prezent, trecând treptat de la un mini tot-teren spartan la o abor­dare oarecum elaborată pe tema ve­hiculelor familiale polivalente. Pe de altă parte, ideea de a oferi cât mai mult la un gabarit cu caracter mini­malist a fost păstrată. Actuala gene­rație încă se înscrie în standardele clasei mici, cu o lungime de 4175 mm și un ampatament de 2500 mm.

Aici ne aflăm în fața celei de-a pa­tra generații (indicativ de proiect LY), lansată în 2015 și proaspăt moder­nizată. La cât de semnificative sunt intervențiile tehnice asupra sa, pro­babil că este vorba de un demers cu bătaie lungă în timp – ceea ce în­seamnă că această generație nu va respecta nici ciclul de 8 ani de viață (tipic industriei), pentru că acum are deja 7.

Sincer? Ideea acestei abordări neconvenționale și sfidătoare la adresa canoanelor lumii auto cu ca­re vine micul Suzuki Vitara Hybrid în 2022 are efect tentant. Suzuki a decis să nu complice lucrurile oricât și să folosească într-o manieră nouă câteva soluții cu care avea deja ex­periență. Motorul de 1,5 litri aspirat ia, în cazul de față, locul cunoscute­lor motoare turbo de 1,4 litri Boos­terjet și furnizează 102 CP la 6000 rpm. Cuplul său maxim de 138 Nm este atins la un regim destul de ridicat, de 4400 rpm.

Ce s-a urmărit: unde turbo nu e, nu mai există nici turbo­lag (întârziere în răspunsul la acce­lerație), iar contribuția electromoto­rului de 33 CP cu funcție de ISG (Integrated Starter-Generator) reușește să retușeze convenabil ca­racteristica de cuplu a grupului mo­topropulsor în plaja inferioară de turație a motorului cu benzină și, în același timp, să limiteze consumul de combustibil.

Respectivele resurse de forță motrice sunt exploatate prin inter­mediul unei cutii de viteze mecani­ce cu 6 trepte având funcționare au­tomatizată. Mai departe, tracțiunea integrală Allgrip cu gestiune electro­nică se ocupă de optimizarea repar­tiției cuplului la roți. Și da, ați citit bine „cutie mecanică automatizată' (nu e o cutie cu dublu ambreiaj) – o soluție tehnică destul de rar întâlnită pentru că obținerea unei cuplări/de­cuplări automate fine la schimbarea treptelor este ceva greu de obținut, mai ales atunci când oferi și opțiunea mai multor moduri de rulare. Apro­po de moduri de rulare, acestea sunt patru și corespund polivalenței cu amprentă SUV: Auto, Snow, Sport și (activabil de la un buton aflat pe par­tea stângă a bordului) Eco.

Spațiul oferit de habitaclu și con­fortul oferit de suspensie în mers fac o bună impresie. La fel stabilitatea și rigoarea comportamentului dina­mic. Modurile de rulare care își ating 100% scopul sunt Eco și Sport (spor­tivitate conformă potențialului mo­torizării, desigur). În aceste moduri se obțin cele mai reușite schimbări automate ale treptelor: cu finețe, în modul Eco, mai abrupte, în modul Sport.

Folosirea padelelor de la volan pentru a schimba treptele în modul Sport va permite cel mai eficace con­trol al conducătorului asupra mași­nii. În modul Eco se remarcă sistarea destul de frecventă a motorului cu benzină (intervine aproape întot­deauna în faze de încetinire) și ten­dința de păstrare a bateriei la un ni­vel de încărcare spre 50%. Dacă bateria ar fi avut o capacitate mai mare de 0,84 kWh, probabil că rula­rea EV ar fi adus beneficii mai mari.

Modul Auto e o îmbinare a celor­lalte două. Acest mod nu e semnifi­cativ mai dinamic decât cel Eco, deci recomandăm utilizarea curentă a mașinii în modul Eco, în care rularea electrică e mai bine valorificată.

În ce măsură mai e adaptat Vita­ra la offroad? Ampatamentul relativ scurt și garda la sol de 185 mm per­mit rularea fără emoții pe soft road. Eficiența tracțiunii integrale și o ale­gere atentă a traiectoriei permit abor­darea unor zone cu denivelări relativ ușoare și a unor vaduri fără bolovani. Vot de încredere pentru calitatea Su­zuki: garanția de 10 ani.

 

Prima impresie

Modurile Eco și Sport sunt la nivelul aș­teptărilor, in­teriorul e destul de pri­mitor pentru dimensiunile mașinii, cali­tatea con­structivă fa­ce o impresie favorabilă, suspensia oferă con­fort. Modul Auto e mai puțin convin­gător.

 

Date tehnice

Motor benzină, L4, aspirat, transversal în față + ISG electric – Cilindree 1462 cmc – Putere 102 CP/6000 rpm – Cuplu maxim 138 Nm/4400 rpm – Putere ISG 33 CP – Cuplu ISG 60 Nm – Putere sistem 116 CP –Transmisie integrală/cutie de viteze mecanică automatizată, 6 tr. – L/l/h 4175/1775/1610 mm – Volum portbagaj 375-1.160 l – Masă proprie 1315 kg – 0–100 km/h 13,5 s – Viteză maximă 180 km/h – Consum mixt 5,9 l/100 km WLTP – Preț de la 20.810 euro (program Rabla)

 

Verdict

Originalitatea teh­nică și calitatea constructivă bună sunt argumente consistente în fa­voarea micului SUV asamblat la Esztergom (Unga­ria). De aseme­nea, abilitățile sa­le funcționale sunt surprinzătoare și interesante.

Adaugă un comentariu