Test comparativ – Dacia Logan, Peugeot 301

Noul Peugeot 301 in versiunea de top Allure si echipat cu cunoscutul diesel 1.6 HDI infrunta Dacia Logan Laureate 1.5 dCi. Care low-cost este mai atractiv?

 

In 1998, Peugeot a avut sansa sa preia Dacia inaintea lui Renault. Dar PSA nu voia decât sa asambleze 309 la Mioveni, neavând viziunea construirii unei marci low-cost pe care a avut-o Louis Schweitzer. Strategul lui Renault si-a transformat visul in realitate in 2004, la lansarea primei generatii Logan, la 5 ani de la preluarea Daciei de catre Renault. Astazi, dupa 9 ani, vânzarile Dacia sunt la o treime din cele ale lui Renault, iar anul trecut Renault ar fi fost in situatia dezastruoasa a lui PSA daca nu s-ar fi bazat pe marja de profit a Daciei, mult mai mare decât a marcii Renault. PSA incearca acum sa construiasca un rival pentru Logan, vândut sub numele ambelor marci: 301 la Peugeot, respectiv C-Elysee la Citroën. A reusit PSA in demersul sau sau avansul de timp si de logistica al Daciei este decisiv? Iata intrebarea la care vrea sa raspunda testul nostru.

Ce ofera

De la primul contact cu interioarele celor doua masini, este evident ca 301 este mai elegant, dispune de materiale mai bune si ofera o ambianta mai placuta la interior. In plus, 301 are scaune mai bune, cu sustinere laterala mai eficienta, maneta de reglaj pe inaltime a scaunului este mai practica si permite ajustare continua, nu doar in doua pozitii ca la Logan. De asemenea, per total, in 301 se sta mai bine si intr-o pozitie mai joasa. Logan sufera prin scaunele cu tapiterie prea moale, insuficient profilate, cu un reglaj inconfortabil pe inaltime. Desi nu exceleaza la ergonomie, 301 ofera mai mult decât Logan. Desi la ambele modele pozitionarea comutatoarelor pentru geamuri nu este practica, geamurile spate se pot deschide si din fata la 301, care ofera si un indicator pentru temperatura exterioara si un meniu mai elegant pentru computerul de bord, plus aer conditionat electronic’, cu comenzi mai ergonomice decât la Dacia. In fisa de echipamente ii spune „electronic’ pentru ca are afisaj digital, dar nu indica temperatura din masina. De asemenea, volanul lui 301 este imbracat in piele adevarata, pe când pielea de pe volanul lui Logan pare o „piele de plastic’. Dacia se lauda cu un spatiu interior imens. Corect, dar nici 301 nu este mai prejos. Ambele modele sunt adevarate masini de familie, oferind mult loc pentru genunchi si cap. Subiectiv, Peugeot pare mai spatios la genunchi, iar Dacia ofera o inaltime interioara mai mare. Si volumele portbagajelor sunt comparabile: 506 litri la 301 si 510 litri la Dacia, dar ambele modele sufera de o modularitate slaba. Banchetele fractionabile sunt standard, insa suprafata de incarcare nu devine plana prin rabaterea banchetei, aparând un prag nepractic. In plus, la Dacia lipseste un mâner interior la portbagaj, fiind in pericol sa te tai in tabla capacului portbagajului. 301 are insa o problema cu bancheta spate: aceasta are spatarul prea scurt, iar tetierele integrate nu permit reglajul pe inaltime, ceea ce poate afecta siguranta pasagerilor la un impact din spate. Si la exterior, 301 arata clar mai bine decât Logan, dar, din pacate, designul nu se puncteaza in schema de testare. Designerul-sef de la Renault, Laurens van der Acker, a reusit sa imprime un design mai elegant celei de-a doua generatii Logan, dar prin comparatie cu 301, aceasta pare inca banala, in ciuda schimbarii de look.

Cum se conduc

Niciun model nu are la baza vreo platforma moderna, 301 si Logan bazându-se pe platforma lui 206 si respectiv a lui Clio de acum doua generatii. Numai ca Renault si-a facut treaba mai bine decât Peugeot in optimizarea si adaptarea trenului de rulare. Directia lui 301 este imprecisa, iar timoneria cutiei este inexacta si insuficient de ferma. La Dacia, directia este fada, netransmitând un feedback eficient, dar este mai precisa decât cea de la Peugeot si acest lucru devine si mai evident la viteze mai mari, de peste 140 km/h. Si cutia de viteze a Daciei are o timonerie mai exacta decât a lui 301. In plus, surprinzator, Dacia are un mare avantaj in ceea ce priveste nivelul de zgomot. Pentru un model low-cost, nivelul de zgomot general din Logan este extrem de redus. Calatoriile lungi cu a doua generatie Logan sunt mai placute decât cele cu prima generatie Logan si decât cu 301. In Peugeot, zgomotul la vânt este relativ mare inca de la viteze de 90 km/h. In plus, si zgomotul motorului creste in intensitate odata cu cresterea turatiei. Surprinzator, motorul HDI de 1,6 litri si 92 CP este mai zgomotos decât la alte modele Peugeot, cum ar fi 308 sau chiar fostul 207. Dinamic insa, motorul 1.6 HDI de la Peugeot este mai performant: accelereaza mai bine, are reprize mai bune si ofera un raspuns mai vioi la apasarea pedalei de acceleratie. In schimb, motorul dCi de 1,5 litri si 90 CP de la Logan este mai silentios, mai rafinat si mai economic cu circa 0,5 l/100 km. La condus, Peugeot 301 se simte mai vioi si mai implicat si se inclina mai putin in viraje. Dacia Logan are ruliu mai mare in viraje, dar ofera un confort mai bun al suspensiei la trecerea peste denivelari scurte.

Cât costa

Cu toata promotia, 301 1.6 HDI Allure este cu 2.180 de euro mai scump decât Logan 1.5 dCi Laureate la o echipare comparabila, pentru ca la Logan nu am adunat pretul sistemului de navigatie, optiune inexistenta la Peugeot. Surprinzator, Peugeot are costuri de intretinere mai mici decât Logan, care este destul de scump la intretinere.

 

Clasament

1. Dacia Logan 1.5 dCI Laureate

Un tren de rulare sigur, un motor economic si rafinat si un nivel de zgomot foarte redus pentru un low-cost.
Scaunele sunt slabe si unele detalii de ergonomie enerveaza. La interior se simte aerul low-cost.

 

2. Peugeot 301 1.6 HDI Allure

301 este mai elegant si mai bun calitativ decât Logan, dar e mai scump, directia si cutia nu sunt la nivelul Daciei, iar nivelul de zgomot e mai mare. Motorul este energic, dar nu la fel de rafinat ca la alte modele Peugeot.

 

Verdict

Peugeot nu a preluat Dacia in 1998 si nu a reusit sa o invinga nici acum. Nu va fi usor pentru PSA sa recupereze decalajul de timp fata de Renault in ceea ce priveste know-how-ul construirii unui model low-cost. Un low-cost trebuie sa fie ieftin inainte de toate, iar apoi trebuie sa exceleze la calitat­ile de baza. Dacia enerveaza cu econo­miile meschine si cu o investitie foarte mica ar putea fi o masina mult mai buna, insa la lucrurile de baza – motor, cutie, directie, suspensie – ofera maximum posibil pentru acest pret si mai mult decât concurenta.

 

[table id=411 /]

    coste says:

    Mai e o diferenta mare intre cele 2:Logan-ul a fost proiectat in 2004,nu e gandit pt autostrada.1,5 dci.la 130 km/h are 3000 ture,merge fortat.si nici cutia-viteze nu ajuta.la Peugeot 301,motorul la 130km/h are 2700 rot,merge normal.treapta 5-a e foarte lunga,ajuta mult in autostrada.daca i-ti trebe masina pt autostrada,iei 301.daca-ti trebe masina pt. Drumuri nationale(pana la 110 km/h) ,mai bine Logan

Adaugă un comentariu