Test comparativ: toti impotriva lui VW Golf

Cine-l intrece pe Golf? Noul Peugeot 308 aduce un vânt proaspat in primul comparativ cu alte trei modele germane. Test comparativ: Ford Focus, VW Golf, BMW 116i, Mercedes A200, Peugeot 308.

 

 

Pe o piata europeana in regres cu 1,8% in 2013, VW Golf isi mentine locul intâi, de cel mai vândut model european, cu un plus de 8,9% fata de 2012 (431.754 de unitati), fiind un lider la fel de autoritar ca si Vladimir Klitschko in campionatul mondial al categoriei grea. Ca si meciurile boxerului ucrainean, testele comparative ale modelelor compacte ofera  putine surprize. Poate ca de aceea exista cum­paratori care nu doresc cea mai buna masina ce a câstigat un test comparativ, ci o alta, care sa nu fie atât de comuna. Una pe care nu o conduc nici socrul, nici cumnatul si nici colegul de serviciu. Una care, din acest motiv, nu trebuie sa fie exotica. Printre noutatile importante ale segmentului se numara si noul Peugeot 308, incununat de curând cu titlul de “masina anului 2014” in Europa. Alaturi de 208 si 2008, 308 face parte din noua generatie de modele Peugeot cu care constructorul francez spera sa se reintoarca la profit. El se prezinta sub acelasi nume ca si predecesorul sau, dar, de fapt, doar numele a ramas, pentru ca in rest totul este nou. Peugeot a renuntat pentru 308 la alura de monovolum cu parbrizul panoramic si inaltimea mai mare decât media compactelor, optând pentru o silueta clasica cu acoperisul coborât cu 5 cm, astfel ca acesta are acum proportiile unui model conventional. Iar sub caroserie si la interior totul este schimbat radical. Printr-o platforma noua, un interior nou si motoare noi, acesta are sarcina de a reocupa locul unde s-a aflat odata Peugeot cu 306 si 307. Oare va reusi? Noi, cei de la Auto Bild, am fost interesati de rezultatul acestui comparativ, mai ales ca acum 10 ani fostul 307 se batea aproape de la egal la egal cu Golf.

Alaturi de Peugeot 308 si referinta VW Golf, in test mai concureaza Ford Focus si doua modele premium: Mercedes Clasa A si BMW Seria 1. Inaintea faceliftului, care va fi disponibil din aceasta toamna, actualul Focus a incheiat anul 2013 cu un minus de 7,2% in Europa (224.232 de unitati), astfel ca improspatarea lui nu este doar asteptata, ci si necesara. Din ce am vazut in primele fotografii, noul Focus a eliminat carentele de ergonomie, care era principalul minus. Pâna la lansarea din toamna, in acest test concureaza versiunea actuala. Desi Clasa A e relativ noua, Mercedes a plecat urechea la criticile clientilor si jurnalistilor auto si a modificat suspensia, care este acum mai putin ferma. Pentru toate modelele din test trebuie sa remarcam progresele facute de motoarele turbo pe benzina, care fac concurenta serioasa turbodieselurilor. Cu puteri cuprinse intre 136 CP la BMW 116i si 156 CP la Mercedes Clasa A si la Peugeot 308, performantele acestora sunt foarte apropiate.  In schimb, preturile de baza se diferentiaza foarte mult. 308 si Focus pornesc cel mai de jos, in timp ce Clasa A e exagerat de scumpa. Iar la pretul comparat, diferentele sunt ca dintr-o prapastie pe Everest.

 

5. Muschetar in haine moderne – Peugeot 308 THP 155

Cu o plansa de bord ordonata si clara, touchscreen mare si acces la internet, noul Peugeot 308 se prezinta modern si inovator. Volanul foarte mic este totusi o chestie de gust.

 

Peugeot a revolutionat puternic modelul sau compact. In comparatie cu rivalii sai, francezul arata proaspat si face ca, in special Focus, sa para demodat. Impresia moderna se continua in cockpit. Majoritatea comenzilor si a butoanelor a migrat i­ntr-un touchscreen de 9,7 inci ordonat si practic, iar butoanele au fost reduse la minimum. Subiectiv, volanul de diametru mic confera placere in conducere si nu afecteaza pozitia generala de conducere. Asa cum am aratat si in testul individual (vezi AB 22/2013), indiferent de statura soferului, vitezometrul si turometrul nu sunt acoperite de volan. Designul exterior sportiv se razbuna la privirea spre inapoi. Montantul spate lat si luneta mica i­ngreuneaza vizibilitatea de jur-i­­m­prejur. Peugeot are cel mai mare portbagaj (420-1228 de litri) din comparativ, insa nu se realizeaza o suprafata plana când se rabate bancheta: un prag nepractic deranjeaza la incarcarea unor obiecte lungi. Motorul turbo pe benzina cu o cilindree de 1,6 litri si 156 CP functioneaza rafinat si are multa forta. Cutia de viteze cu 6 trepte este etajata destul de lung si deocamdata nu exista optiunea pentru o cutie automata. Trenul de rulare catifelat este foarte confortabil, indiferent de calitatea drumurilor. Peugeot ofera multe echipamente standard pentru un pret de baza imbatabil de 19.566 de euro la echiparea de top Allure: pilot automat, senzori de parcare fata si spate, faruri cu LED, scaune fata Dynamic, plus un sistem de navigatie la pret atractiv. Iar la pretul comparat e de departe cea mai buna oferta.

Peu_308_TBA26

 

4. Inca actual – Ford Focus 1.6 EcoBoost

Cine poate trece cu vederea ergonomia per­fectibila primeste multa putere la pret atractiv.

 

Focus face parte, la nivel mondial, dintre cele mai agreate compacte. Unul din motive este ca primesti multa masina pentru banii dati. Mai ales daca ai o masina veche si vrei sa faci buy-back, Ford ofera un pret si mai bun in campania Trade-In. Cine il gaseste pe Focus usor depasit din punct de vedere al designului poate astepta faceliftul care apare in toamna, cu noul design al partii frontale, ce are deja mare succes la Fiesta. Surprinzator, la modelul de test, exista un luft mai mare decât am vazut la alte modele Focus intre capota motorului, hayon si caroserie. Odata cu faceliftul, Ford va face ordine in ceea ce priveste plansa de bord. In modelul actual deranjeaza consola centrala protuberanta, cu multe butoane de mici dimensiuni si display-ul mic. Mai ales in versiunea cu sistemul audio de top, soferul are nevoie de rabdare ca sa se descurce prin hatisul de comenzi. Rabdarea e necesara si la rabaterea banchetei spate. Pentru a utiliza volumul maxim de 1148 de litri al portbagajului, trebuie sa se ridice mai i­ntâi la verticala sezutul, inainte de a rabate spatarul. Si nici atunci suprafata de i­ncarcare nu este perfect plana. Ca si Peugeot, si Ford pleaca de la un pret atractiv. Dar Focus se evidentiaza si prin caracteristicile sale la rulare. Este agil, dinamic si placut la condus, iar directia este foarte incisiva. Trenul de rulare reglat sportiv ofera un compromis foarte bun pentru confort, iar scaunele cu perne ferme ofera sprijin lateral suficient chiar si in virajele luate rapid. Motorul turbo pe benzina de 150 CP trage bine in gama inferioara de turatii si trimite astfel suficienta putere la puntea fata. Cui i se pare ca merge prea repede se poate baza pe frâne, care l-au facut pe Ford sa se opreasca la distantele cele mai scurte din acest comparativ.

For_Foc_TBA28

 

2. Bolidul imblânzit – Mercedes A 200

Trenul de rulare imbunatatit se armonizeaza mai bine acum cu motorul puternic.

 

Mercedes a cedat criticilor. Datorita reglajului mai blând al trenului de rulare de la sfârsitul lui 2013, Clasa A are acum o suspensie net mai confortabila. Acum, soferul nu se mai simte, dupa distante mai lungi, de parca ar fi fost batut intr-un meci de box. Masina din Stuttgart absoarbe acum mai calm decât i­nainte rosturile transversale si longitudinale de pe carosabil si doar cariile mai mari din asfalt conduc la usoare zdrun­cinaturi. Noul reglaj al trenului de rulare nu face din Clasa A o oaza de relaxare, dar aduce sensibil mai mult calm in masina. La noul reglaj al trenului de rulare se potriveste perfect motorul turbo cu 4 cilindri si 156 CP, care accelereaza cel mai rapid, trage cu forta la iesirea din viraje si, cu un maxim de 224 km/h, atinge cea mai mare viteza. Cockpitul are in continuare sarmul unei cazemate. Geamurile laterale sunt tot atât de inguste ca si geamurile blindate de la masinile de transport valori, iar cei ce stau in spate nu se pot bucura de prea mult spatiu. Plansa de bord masiva si neagra domina cockpitul cu sistemul sau multimedia, care, din punct de vedere optic, aminteste de un sistem de navigatie instalat ulterior, pentru ca display-ul e de sine statator. Navigarea relativ complicata prin meniuri se realizeaza prin intermediul butonului rotativ, aflat mult in spate. In fata, pasagerii stau adânc pe scaunele cu tetiere integrate, ce ofera o sustinere foarte buna. Volanul sport (standard la echiparea Urban impreuna cu scaunele cu tetiere integrate) ofera o priza buna, iar cu bancheta spate pliata, suprafata de i­ncarcare e aproape plana. Calitatea de fabricatie si a materialelor se ridica la inaltimea exigentelor Mercedes, dar ne-am fi dorit o timonerie mai buna a cutiei manuale cu 6 trepte. Optional exista optiunea unei cutii automate, dar aceasta este scumpa. La fel de scumpa este si masina, atât la pretul de baza, dar mai ales la cel comparat, unde si BMW e putin mai ieftin.

Mer_A200_TBA26

 

2. Un sportiv armonios – BMW 116i

Niciun alt model nu ofera mai multa dinamica in segment. Interiorul este insa cam strâmt.

 

BMW a facut modificari de structura in clasa compacta. Seria 2 a devenit o gama de sine statatoare cu noul coupe ce va fi urmat si de un cabrio echivalent. Astfel, Seria 1 cu trei si cinci usi a ramas singura in gama, dar ne bucura in continuare cu tractiunea spate si un caracter sportiv. Prin tractiunea spate, BMW vine cu un concept mai armonios decât Mercedes cu Clasa A. Spre deosebire de masina din Stuttgart, la cea din Bavaria se poate ajunge mai usor la comenzi din pozitia joasa de sedere in scaunele cu tapiterie ferma. Controllerul este mai bine pozitionat decât la Mercedes pentru a naviga prin meniurile iDrive, ce afiseaza informatiile pe display-ul lat de 8,8 inci. Plansa de bord cu o usoara inclinare spre sofer se potriveste in ambientul sportiv si nu obtureaza din spatiul ocupantilor din fata. Prin urmare, senzatia de spatiu este mai buna decât in Clasa A, chiar daca nu se apropie de cea din Golf. Cu toate ca motorul cu 4 cilindri de la 116i având o functionare usor aspra ar putea sa reactioneze mai bine, mai ales in gama inferioara de turatie, Seria 1 se conduce manevrabila si agila. Tractiunea spate elimina orice influente ale propulsiei in directie, asigura un comportament mai bun la schimbarea directiei si un diametru de bracaj mai mic. Trenul de rulare confera un feedback foarte bun privind starea carosabilului, fara sa devina inconfortabil. La nicio compacta, motorul, cutia de viteze, directia si trenul de rulare nu interactioneaza la fel de bine ca la Seria 1. Optiunile pentru sistemele multimedia si conectivitatea la internet sunt generoase, insa pretul de 313 euro pentru un sistem handsfree Bluetooth si o conectare USB sunt piperate (gratis doar cu sistemul de navigatie de 2.595 euro). Desi e scump, BMW câstiga capitolul costuri si are o valoare buna de revânzare si costuri de intretinere zero.

BMW_116_TBA28

 

 1. Atotcunoscatorul – VW Golf 1.4 TSI ACT

 Acest perfectionism este aproape inspaimân­tator. Doar designul e ceva mai retinut.

 

Atât de multi clienti nu se pot insela. De departe cea mai de succes compacta din Europa, stie sa convinga incepând de la prima impresie pâna la rularea in domeniul limita. Inca de la atingerea volanului se deruleaza in fata ochilor un documentar despre aspiratia spre perfectiune a celor din Wolfsburg: parca vedem perioada de cercetare cu zeci de ingineri VW, care cauta luni bune echilibrul perfect. Rezultatul in privinta hapticii si a ergonomiei e aproape perfect,  incepând de la scaunele perfect configurate cu suficient sprijin lateral ale echiparii de top Highline pâna la butoanele mari, clare, pozitionate intuitiv pe consola centrala, la centrala de comanda ideal sistematizata si la oferta generoasa de spatiu. Din acest punct de vedere, nu este nimic de criticat. Spre deosebire de Seria 1 si Clasa A, oameni mai inalti pot calatori confortabil la drum lung fara nicio constrângere. De asemenea, cu adevarat remarcabil este si motorul turbo pe benzina cu 4 cilindri de 1,4 litri, care are un sistem de decuplare a cilindrilor ACT. Ce aduce trecerea de la 4 la 2 cilindri la sarcini partiale? Cel mai mic consum din test, de 6,3 l/100 km. Totusi, tertipul cu taierea alimentarii la doi cilindri nu se dovedeste a fi o frâna pentru placere: daca este nevoie de toti cei 140 CP si 250 Nm, acestia stau imediat la dispozitie, trecerea de la 4 la 2 cilindri sau invers fiind insesizabila. Motorul reactioneaza foarte bine si in gama inferioara de turatie, iar trenul de rulare adaptiv DCC (doar BMW mai ofera asa ceva) se adapteaza abil conditiilor carosabilului si se armonizeaza cu directia incisiva. Prin urmare, sunt posibile atât o rulare confortabila, cât si o abordare sportiva a virajelor. Printr-un pret de baza mult sub BMW Seria 1 sau Mercedes Clasa A, cei din Wolfsburg arata ca perfectiunea nu trebuie sa fie neaparat foarte scumpa.

VW_Golf_TBA29

 

Clasament

 

5. Peugeot 308 THP 155  447 puncte

Desi pe locul 5, 308 a acumulat multe puncte. Bordul este  avangardist si 308 are cel mai bun raport pret/calitate.

 

4. Ford Focus 1.6 EcoBoost 453 puncte

Focus se evidentiaza prin trenul de rulare foarte bine reglat si prin dinamica. Ergonomia e depasita, dar pretul e atractiv.

 

3. Mercedes A 200   461 puncte

Tren de rulare nou, sansa noua. Dupa mica interventie, Mercedes il incolteste pe BMW. Dar este exagerat de scump.

 

2. BMW 116i 461 puncte

BMW mizeaza pe agilitate si manevrabilitate, dar pune la dispozitie un interior ceva mai mic. Este si foarte scump.

 

1. VW Golf 1.4 TSI ACT503 puncte

Având un motor puternic, un tren de rulare echilibrat si un interior spatios, Golf aproape ca nu lasa dorinte neimplinite.

 

 

 Verdict

In niciun segment competitia nu este asa de acerba ca in clasa compacta. De ea profita in special cumparatorii. Fiecare dintre masinile testate este o alegere buna. Desi s-a clasat pe locul cinci, 308 ofera o rulare confortabila, cel mai spatios portbagaj, o echi­pare buna si un pret fara concu­renta. Daca nu luam in calcul costurile, la capitolul calitati tehnice, Focus, Clasa A si Seria 1 sunt despartite de foarte putine puncte. Având in spate cea mai mare experienta, Golf isi mentine locul in frunte.

 

[table id=467 /]

 

 

Adaugă un comentariu