Care este cel mai mare pitic: VW up! sau Hyundai i10?

VW a sosit tarziu in clasa mini cu up!, dar are oare cea mai buna oferta? Lupii tineri, ca Hyundai i10, ii contesta cu vehementa suprematia. Cine are castig de cauza?

Anii de criza au adus cu ei reorientarea pietei catre modelele mici si ieftine, clasele mini si mica fiind favorizate de aceasta tendinta. Pe aceste segmente, legea era facuta de producatorii asiatici, ca Hyundai/Kia sau Suzuki, in timp ce producatorii europeni au fost intrucatva prinsi pe picior gresit. Chiar daca VW prezentase conceptul up! la saloanele de la Frankfurt si Tokio in 2007 – cu motor amplasat in spate insa au mai trecut patru ani pana la lansarea versiunii de serie. Germanii si-au facut insa bine temele si up! a fost un succes, obtinand si titlul de World Car of the Year in 2012. Pentru Hyundai, situatia a fost mult mai simpla, modelul lor mini i10 comercializandu-se cu succes in India din 2007, fiind simplu de transplantat in Europa pentru a sustine vanzarile companiei in anii de criza. Coreenii au acum un avantaj nesperat cu cea de-a doua generatie a lui i10, care aduce un suflu proaspat in segment, mai ales ca replica germanilor (un facelift pentru up) nu va veni prea curand.

Ce ofera?
image112Noul i10 a fost dezvoltat in Europa, productia fiind mutata in Turcia. Aceasta abordare a permis Hyundai sa ofere un model adaptat exigentelor europenilor si un nivel de calitate net superior celui oferit de modelul anterior. Progresul e vizibil cu ochiul liber, fie ca ne uitam la designul fluid, fie la oferta de spatiu sau la calitatea fabricatiei. Aici, chiar si VW, liderul recunoscut in ceea ce priveste calitatea finisarilor si a materialelor, mai are ceva de invatat. Prin comparatie cu i10, up! arata spartan, saracacios, iar suprafetele largi de tabla neacoperita de pe portiere sunt nedemne de liderul pietei. Chiar si comenzile geamurilor sunt zgarcite: cate una pentru fiecare portiera din fata, geamuri flotante in spate. Cel mai enervant: cand soferul are nevoie sa deschida geamul de la pasager, trebuie sa intinda mana pana la portiera respectiva. De neinteles.

image105Hyundai este mai lung cu 12,5 cm decat VW, dar acest lucru nu este foarte vizibil si in interior, mai ales ca ampatamentul este mai mic cu 3,5 cm. In spate, pasagerii beneficiaza de ceva mai mult loc la genunchi in i10 decat in up!, dar la cap cei inalti stau mai bine in micul coreean. Scaunele din fata ale lui up! sunt cu tetiere integrate, care nu permit reglajul, dar confortul acestora este foarte bun. Si Hyundai ofera scaune generoase si confortabile, dovedind ca automobilele mici pot fi conduse si pe distante mai mari, fara a compromite confortul. In ceea ce priveste posibilitatile de reglaj ale pozitiei de sedere, acestea sunt asemanatoare in cazul celor doi pitici, cel de la volan trebuind sa se adapteze la conditiile existente: ambelor modele le lipseste reglajul pe adancime al volanului.

image107Ambele modele ofera o dotare bogata in echiparile de varf Comfort (la i10), respectiv High up!. Aerul conditionat, conexiunea bluetooth sau comenzile vocale nu mai sunt noutati, dar pentru un model de clasa mini pot parea chiar extravagante. Hyundai i10 exceleaza aici, dar si up! poate fi configurat optional cu sistemul de navigatie Maps+More (342 de euro), o solutie add-on, dar care se conecteaza cu computerul de bord al masinii, oferind informatii in timp real pe un ecran generos, de 5 inci. Acelasi up! dezamageste insa la capitolul siguranta pasiva, cortina de airbaguri oferind protectie doar pasagerilor din fata. In schimb, up! poate fi configurat cu sistemul City Braking, o premiera in segment, care costa 441 de euro.

Cum se conduc?
image101
Vorbim de doua masini adaptate la jungla urbana, asa ca nu putem avea asteptari sportive. VW up! este o idee mai agil, fiind cu peste 100 kg mai usor decat i10, iar directia va face placere cu siguranta celui din spatele volanului. Motorul sau este insa ceva mai anemic, iar numarul de cilindri este tradat de nivelul ridicat al vibratiilor si al zgomotului. De cealalta parte, coreeanul se descurca mult mai bine in oras, unde directia supraasistata permite manevrarea mai usoara a volanului. Raza de bracaj este, de asemenea, mai scurta decat a lui up! (9,56 metri fata de 9,8 metri), ceea ce face sa creasca acuratetea manevrelor in spatii inguste. i10 are un motor in patru cilindri cu o putere mai mare, iar asta se simte la mers, mai ales ca si diferenta de cuplu este notabila. Insonorizarea coreeanului este remarcabila, fiind demna de un model dintr-o clasa mai mare.

Ambele modele au o suspensie orientata catre confort, dar trebuie spus ca aceasta abordare este mai reusita in cazul lui up!, care trece peste denivelari cu mai multa seninatate. Ampatamentul mai scurt nu-l ajuta pe i10, a carui caroserie se agita ceva mai mult pe drumurile denivelate.

Cat costa?
Aparent, ambele modele au preturi apropiate, dar in acest segment 752 de euro diferenta cantareste greu, reprezentand in jur de 6% din pretul masinii. Ca de obicei, VW ofera o mai mare libertate de configurare, cu o lista generoasa de echipamente care pot fi combinate individual, indiferent de echiparea si motorizarea aleasa. La Hyundai, cumparatorul va beneficia de un pachet preconfigurat, ales si in functie de motorizare, ceea ce poate duce la un pret total mai mare, chiar daca masina este, in final, ceva mai bogat echipata. In schimb, Hyundai isi impresioneaza clientii cu garantia Triple Care, de cinci ani fara limita de kilometri, fata de cea de patru ani sau 120.000 km de la VW.

1. VW up! 1.0i High up!
image115
Cel mai mic VW este un pachet amestecat, oferind, pe de o parte, franare de urgenta in oras, iar pe de alta parte se zgarceste la comutatoare si panouri de portiere. Trenul de rulare ii asigura insa victoria.

2. Hyundai i10 1.2i Premium
image114
Mai spatios, cu un interior mai placut si mai avantajos in ceea ce priveste pretul si conditiile de garantie, micul Hyundai are aceeasi problema ca si fratii sai mai mari: un tren de rulare neomogen.

 

Verdict
Greu de invins acest up! al germanilor de la VW! Chiar daca i10 este mai spatios si mai bine echipat, inclusiv in ceea ce priveste siguranta pasiva, up! pastreaza cateva avantaje-cheie in ceea ce priveste trenul de rulare, modularitatea si sistemele de siguranta active.

[table id=451 /]

Adaugă un comentariu