Test Drive Citroën C4 Cactus – ZEN-mobilul

Pentru o mașină botezată după numele unei plante țepoase, Citroën C4 Cactus are o siluetă neașteptat de fluidă. Și-atunci, unde au vrut să lovească francezii cu această denumire? Ei bine, noul model Citroën a fost proiectat pentru a face față unui mediu urban deseori ostil, în care incidentele din parcare pot mutila o mașină cât ai clipi.

Mai exact, C4 Cactus a primit o serie de protecții moi din plastic pe portiere, menite să minimizeze pe cât posibil daunele în cazul unui contact cu un obiect dur. Așa că un cărucior de cumpărături scăpat din mână va fi pur și simplu respins de pernițele protecțiilor Airbump, evitând contactul cu vopseaua de pe portiere.

Numai francezii ar fi putut să se gândească la o astfel de soluție. Și tot ei sunt singurii care ar fi putut să deseneze așa ceva. C4 Cactus este o materializare superbă a designului modern, care îmbină ingenios o formă dezirabilă cu funcționalitatea pură. Este genul de siluetă recog-
noscibilă de la distanță, dar care cere să fie studiată de aproape. Iar, contrar trendului general din industria auto, C4 Cactus nu exprimă agresivitate, ci are un aer pacifist, care transmite bună-dispoziție.

citroen c4 cacatus (6)

 

Designul este o expresie materială a modului în care se conduce acest Citroën. Nimic nu incită spre sportivitate, ci totul este orientat către confort, de parcă francezii și-au concentrat toate eforturile pentru a proiecta cel mai ZEN mijloc de locomoție din lume. Deși rezultatul acestui obiectiv ar fi putut să fie un dezastru, lucrurile au ieșit nesperat de bine.

Rețeta nu este deloc complicată: C4 Cactus are suspensii moi și o gamă de motoare domoale – cel mai puternic dintre acestea având doar 110 CP. Și pentru că nimeni nu a avut în gând viraje luate la limită, scaunele sunt mari și pufoase, cu un design care te duce cu gândul la o sofa. Interiorul nu te duce nicio clipă cu gândul la un „cockpit”, ci pare mai degrabă un decor casnic foarte primitor.

Prima senzație este cea de spațiu. Pe bordul simplist nu sunt decât două ecrane, unul care substituie instrumentarul de bord și unul dedicat sistemului de infotainment și climatizării. În zona în care ar trebui să se găsească airbagul pasagerului – mutat în zona capului, deasupra parbrizului – se găsește un torpedo încăpător. Ca o consecință, oglinda din parasolarul pasagerului a fost omisă, pentru că declanșarea airbagului ar fi transformat-o într-o armă letală. Tot pentru a face loc torpedoului, un aerator a fost omis, iar pe panourile portierelor au fost montate mânere din piele ce par luate de pe o servietă.

C4 Cactus este o mașină care se conduce foarte ușor. Fără asistenți electronici, fără decizii dificile, fără putere prea multă care să te corupă către un comportament periculos. Doar un temperament molcom care menține un ritm cardiac liniștit.

citroen c4 cacatus (3)

Pe drumurile publice imperfecte și pline de surprize, este mult mai distractiv să conduci agresiv o mașină lentă decât să te miști ca melcul într-o mașină sport. Surprinzător, Cactus are o dinamică peste așteptări, pentru că în caietul de sarcini nu au fost trecute repere precum motoare greoaie, tracțiune integrală sau un tren de rulare de hot-hatch. Prin urmare, nu a fost necesar un schelet solid care să susțină toate astea, așa că a fost utilizată platforma ușoară a lui DS3, astfel fiind salvate 150 kg. Alte 50 kg au fost eliminate prin suprimarea unor opțiuni – bancheta nu este rabatabilă, iar geamurile spate pivotează doar în exterior.

În consecință, chiar și motorizarea de bază, de 1,2 litri pe benzină, este surprinzător de fâșneață. Cei 82 CP oferă vigoare de la turații joase, compensând transmisia manuală cu cinci rapoarte lungi. Masa proprie redusă se simte de fiecare dată când întorci volanul, direcția fiind precisă și ascultătoare, iar roțile nu lasă nicio clipă impresia că se chinuie să țină mașina pe trasă.

Iar numele Cactus mai pune în valoare încă o trăsătură a mașinii – consumul redus de lichide. Indiferent de motorizare, francezul promite să ceară mai puțin de 5 l/100 km în regim mixt, iar cel mai economic diesel consumă numai 3,2 l/100 km.

Adaugă un comentariu