Test comparativ – Turbo pentru familie

Sedanurile sunt inca preferatele românilor. In ultimii ani, acestea s-au transformat din mijloace de transport banale in obiecte high-tech. In test, noul Opel Astra Sedan versus Ford Focus Sedan si Skoda Octavia, toate echipate cu motoare turbo.

 

Din motive greu de explicat, romanii prefera caroseria sedan inaintea unui break sau hatchback. Dar modelele sedan nu sunt nici mai practice si nici mai ieftine decat un hatchback, de exemplu. Ford cere 250 de euro in plus la Focus pentru sedan, iar Opel doar 100 de euro pentru Astra Sedan. Octavia are o caroserie originala in doua volume si jumatate si un hayon generos. Fata de generatiile trecute de sedanuri, modelele actuale nu mai au un design atat de banal, derivat fortat din versiunea hatchback. Aduceti-va aminte cum aratau primele generatii Focus Sedan sau Astra Sedan. Acum, atat Focus sedan, cat si Astra sedan au un design elegant, cu forme fluide si cu portbagajul frumos integrat.

 

Ce ofera

In Romania, sedanul este masina standard de familie. Prin definitie, aceasta ofera un portbagaj mare si loc pentru cinci persoane. Este oare valabil si in cazul nostru? Dintre toate, Octavia pare sa raspunda cel mai bine ideii de masina de familie, pentru ca ofera cel mai mare spatiu in fata si mai ales in spate si are si cel mai mare portbagaj, cu 85, respectiv 100 de litri mai incapator decat la Focus, respectiv Astra. De asemenea, accesul la portbagajul lui Octavia este mult mai facil gratie hayonului generos. Astra Sedan si Focus Sedan platesc tribut designului placut, datorita caruia acoperisul coboara elegant spre spate pentru a se imbina fluent cu capacul portbagajului, dar reduce mult libertatea de miscare a capului, care este mai mica decat la versiunile hatchback! Focus este cel mai stramt la genunchi in spate, Astra oferind ceva mai mult loc decat rivalul sau. Cele trei modele nu exceleaza la modularitate. Atat la Astra, cat si la Octavia, prin rabaterea banchetei spate rezulta un prag intre portbagaj si bancheta, in timp ce la Focus se obtine o suprafata plana de incarcare doar dupa ce se scoate sezutul.

Toate cele trei modele utilizeaza materiale de calitate buna, dar la Focus finisarea in detaliu are de suferit: unele imbinari intre materialul textil de la montantii fata si plansa de bord sunt perfectibile, plus luftul inegal in spate la stopuri si lipsa planeitatii segmentelor acestora. In schimb, la Octavia, varsta masinii este tradata de echiparea de siguranta: sistemul ESP si airbagurile pentru cap sunt doar pe lista de optionale chiar si la nivelul de top. Cei 8 ani de cariera ai Skodei nu au afectat insa ergonomia. Plansa de bord a Octaviei este cea mai clara. Sistemul audio 2DIN cu touchscreen Bolero (268 de euro extra) este foarte intuitiv si simplu de manevrat, ca si comenzile climatizarii. Ford si Opel abuzeaza de o consola centrala cu multe butoane si comenzi care necesita oarecare obisnuinta. In plus, ambele console, dar mai ales cea de la Ford, sunt destul de intruzive, rapind mult din spatiul pasagerilor din fata.

 

Cum se conduc

Gata, sedanurile nu mai sunt masini simple de familie. Cele trei modele din testul nostru sunt echipate cu motoare turbo de ultima generatie. Chiar si asa insa, exista diferente destul de mari intre ele. Sedanul lui Focus este propulsat de senzationalul Ecoboost cu trei cilindri, de 1 litru, supraalimentat si cu injectie directa. Acest mic Praslea ne-a uimit inca o data. Sa fim clari: nu exista niciun motor cu trei cilindri care sa se poata bate cu Ecoboost, acesta putandu-se intrece de la egal la egal si cu rivalii sai cu patru cilindri si cu cilindree mai mare. Micul motoras cu trei cilindri fara arbori de contraechilibrare (exista totusi o volanta excentrica care preia acest rol) nu vibreaza deloc, se invarte usor ca un fulg si se tureaza rapid fara niciun efort pana la 6000 rpm. Cuplul sau maxim de 170 Nm porneste de la turatie joasa si golul turbo este inexistent, motorul turandu-se perfect liniar. Cu sistem start&stop, si consumul este mic atunci cand se merge responsabil. Doar in sarcina mare si cand se abuzeaza de pedala de acceleratie, consumul creste sensibil. Motorul Skodei utilizeaza acelasi principiu: turbo si injectie directa, dar are un cilindru si 400 cmc in plus. Este la fel de rafinat ca propulsorul lui Ford, cuplul mai mare cu 30 Nm si cilindreea mai mare cu 400 cmc se simte la turatie mica, forta de impingere fiind superioara lui Ford, insa in plaja superioara de turatii se tureaza ceva mai lent decat rivalul de la Focus, dar asta nu i­nseamna ca nu este vivace. Fara sistem start&stop, consuma mai mult decat Ford, dar variatiile de consum sunt mai mici in caz ca este incarcat la sarcina mare. Ambele motoare turbo de la Ford si Skoda au fost cuplate cu transmisii manuale cu 6 trepte, cu timonerie foarte precisa si bine etajate. Opel dispune de cea mai mare putere din test – 140 CP – obtinuta dintr-un motor turbo, dar fara injectie directa. Cu sistem start&stop, consumul nu creste din cauza lipsei injectiei directe. Din pacate, modelul de test era echipat cu o transmisie automata clasica cu 6 trepte (cifrele din test sunt pentru transmisia manuala pentru a putea face comparatie cu rivalii sai cu aceeasi cutie), care ridica consumul cu 1 l/100 km, patineaza la acceleratii puternice si chiar pe modul Tour al sistemului FlexRide schimba prea sus treptele si, astfel, consuma inutil combustibil. In plus, combinat cu transmisia automata, motorul este destul de zgomotos, nivelul de zgomot fiind clar mai accentuat decat al rivalilor sai. In plus, cutia automata este mai scumpa cu 1.160 de euro decat cea manuala. Concluzia: nu merita. La turatii mici, motorul lui Opel este vivace, dar urca mai greu in ture decat rivalii sai. In schimb, Astra Sedan are cel mai sofisticat tren de rulare, echipat cu sistem FlexRide. Prin trecerea de la Tour la Sport, se simt modifica­rile de tarie a suspensiei, dar Opel nu este nici cel mai sportiv si nici cel mai confortabil. La acest capitol, regele este Ford Focus si acest lucru nu e o surpriza, pentru ca Focus avea un tren de rulare exceptional inca de la generatia trecuta. Acum, acesta este si mai rafinat, la fel de incisiv ca in trecut si a castigat un plus de confort. Cu punte spate independenta (aceeasi solutie este adoptata si de Skoda), Focus ofera cel mai bun compromis pentru trenul de rulare, avand in plus si cea mai buna directie. Octavia de test a fost dotata cu suspensia sport (368 de euro extra, inclusiv superbele jante de 17 inci), care ii confera o mare precizie pe traiectorie si un ruliu mai redus, dar afecteaza intr-o oarecare masura confortul proverbial al Skodei. Suspensia este insa departe de a fi rigida, confortul fiind la cotele asteptate pentru o limuzina de familie, doar ca pe drumuri cariate, compromisul oferit de Focus este mai bun. Focus ofera si cea mai buna siguranta activa, dispunand optional de cele mai noi sisteme de asistenta, inexistente la concurenta pe piata noastra.

 

Cat costa

Azi traim in lumea discounturilor. Octavia Elegance costa 20.391 de euro, dar oferta speciala Business este disponibila la 17.205 euro, cu 3.186 de euro mai putin. Dar la Skoda trebuie sa platim extra ESP-ul, airbagurile pentru cap si unele echipamente de confort chiar la nivelul de top. Opel are un pret de lista de 20.190 de euro pentru Astra Sedan 1.4 turbo Cosmo cu start&stop, dar discountul de 1.950 de euro coboara pretul la 18.240 de euro. Mai bine echipat standard decat Skoda, in final, Opel ajunge aproape la acelasi pret. Oficial, Focus are oferta doar la echiparea Trend, astfel ca in versiunea Titanium, este cel mai scump.

 

Skoda Octavia 1.4 TSI – 4,19 stele

O adevarata masina de familie, foarte spatioasa, cu un portbagaj imens, solid construita, cu un motor excelent si o ergonomie ideala. Minusuri: lipsa unor echipamente de siguranta din standard si suspensia sport usor rigida.

 

Ford Focus Sedan 1.0 Ecoboost – 4,16 stele

Trenul de rulare ofera compromisul perfect, iar motorul Ecoboost este incredibil de bun pentru cilindreea lui. Minusuri: este strâmt in spate, ergonomia este complicata, unele detalii puteau fi mai atent finisate si pretul e mare fara oferta.

 

Opel Astra Sedan 1.4 Turbo – 3,95 stele

O masina eleganta la un pret atractiv, echipare standard foarte buna si un motor puternic. Minusuri: portbagajul este mai mic decât la rivali, spatiul la cap in spate este restrâns, ergonomia este complicata, iar motorul este zgomotos.

 

Verdict

Poate ca a devenit plictisitor ca Octavia sa invinga de fiecare data. Insa modelul ceh se apropie cel mai bine de dezideratul masinii de familie oferind cel mai mare interior, cel mai practic portbagaj, cea mai buna ergonomie si un motor foarte performant. Suspensia sport nu e cea mai potrivita daca vrei doar o masina de familie. Idealul ar arata astfel: caroseria si interiorul de la Octavia cu trenul de rulare si directia lui Focus si cu motorul ori de la Focus, ori de la Octavia. Si Astra? Opel incearca sa i­mbine ambele lumi intr-un pachet elegant si la un pret atractiv.

 

[table id=390 /]

Adaugă un comentariu