Cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj – cum funcţionează

Cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj are la baza o cutie manuala, cu pinioane sincronizate. Diferenta majora consta in faptul ca arborele central, care este conectat la volanta motorului prin intermediul unui modul cu doua ambreiaje, are in componenta 2 axe concentrice.

Axul interior se ocupa de vitezele pare (2, 4, 6), iar axul exterior se ocupa de vitezele impare (1, 3, 5), fiecare dispunand de cate unul dintre ambreiaje.

Avantajul pe care il aduce aceasta configuratie este reprezentat de posibilitatea de preselectie a treptelor. Mai exact, la plecarea de pe loc, unitatea electronica de comanda solicita cuplarea treptei 1 si preselectarea treptei 2. Ambreiajul axului exterior este cuplat, iar celalalt este decuplat de transmisie, dar va fi actionat rapid atunci cand este necesara schimbarea treptei. Astfel, comutarea fluxului de putere de pe un ambreiaj pe celalalt se realizeaza in mai putin de 1 secunda. In acelasi mod se realizeaza si retrogradarile de treapta, cu mentiunea ca intervalul de timp necesar este putin mai mare, la fel ca si in cazul retrogradarii mai multor trepte o data.

Ambreiajele utilizate pot fi:

–       uscate, cu actionare electrica – utilizate pentru motoare cu cuplu maxim mai mic de 250 Nm. Prezinta avantajul unui consum mai redus, dar se uzeaza mai rapid

–       inchise ermetic in baie de ulei, cu actionare hidraulica – utilizate pentru motoare cu cuplu maxim mai mare de 250 Nm. Consumul este mai mare, din cauza pierderilor prin frecare, insa cuplarile sunt mai line si durata de utilizare este mai indelungata

Citeşte şi

Cutia de viteze automată cu convertizor de cuplu – cum funcţionează

Adaugă un comentariu

Articole similare