NEED FOR SPEED – Cristiana Oprea și Alexandra Teslovan

Avem nevoie de un feminine touch în toate domeniile pentru ca lucrurile să capete emoție și să transmită căldură și empatie. Cu atât mai mult în activitățile aparent dominate de bărbați, femeile au reușit să se integreze și să completeze perfect tabloul. Cristiana Oprea și Alexandra Teslovan sunt un exemplu în acest sens, ambele fete s-au integrat perfect în lumea motorsportului și au obținut rezultate extraordinare în competiții.

Cristiana și Alexandra fac parte din echipa UniCredit Leasing Motorsport înființată în 2017 și au reușit să demonteze prejudecăți și să demonstreze că pasiunea pentru motorsport nu are gen și poate fi transmisă tinerei generații. Ne-am propus să aflăm ce este și dincolo de combinezonul de raliuri al fetelor, să le descoperim așa cum sunt ele în viața de zi cu zi și care este drive-ul care le trezește în fiecare dimineață.

 

CRISTIANA OPREA

Cum își începe Cristiana Oprea fiecare zi? Cu o cafea sau cu un ceai?

Obligatoriu cu o cafea neagră și cu câteva momente de meditație sau mindfulness. Când sunt acasă, îmi încep ziua în grădină cu cei doi labradori ai mei.

Cum decurge o zi normală din viața ta?

În primul rând ar trebui să definesc ce înseamnă pentru mine „o zi normală' – probabil zilele pe care le petrec acasă, între raliuri și proiecte. De obicei îmi încep ziua cu munca de birou – scriu, creez conținut online, fac contabilitate, răspund la interviuri și mă ocup de shopul meu online. După prânz am un antrenament, online sau la sală, cu antrenoarea mea personală, apoi rezolv alte treburi prin oraș. Nicio zi nu seamănă cu alta, iar asta mi se pare extraordinar.

 Funcționezi cu o agendă planificată sau lucrurile se așază spontan?

Cu o agendă, cu liste scrise pe hârtie, liste pe telefon, tabele și tabelașe. Încerc să controlez totul cât de mult pot, dar m-am obișnuit să mă bucur și de situațiile neprevăzute.

Faci slalom între raliuri, participări la evenimente naționale/internaționale și daily life? Cum reușești să le împaci pe toate?

Sincer, și eu mă întreb asta uneori, în special atunci când simt că fac munca a doi-trei oameni și că m-ar ajuta o clonă. știu sigur că pasiunea pentru raliuri și bucuria pură pe care o simt de fiecare dată când revin la volanul mașinii mele de curse mă ajută să trag tare chiar și în momentele cele mai grele.

Recent ai participat la Campionatul Mondial de Raliuri (WRC) 2022 – Raliul Croației (21-24 aprilie), fiind prima româncă-pilot din istoria motorsportului românesc care a concurat vreodată la un asemenea nivel. Cum te-a marcat această experiență?

A fost cea mai dură, dar și mai frumoasă, și mai valoroasă experiență de până acum. Am făcut un sacrificiu financiar ca să iau startul în mondial, am ieșit în decor în prima zi, am reparat mașina și am reușit să ajungem la finiș printr-un rollercoaster de emoții. Chiar dacă rezultatul sportiv nu mă bucură, sunt recunoscătoare și mă bucur nespus pentru toate lecțiile învățate într-un mediu atât de prietenos și de fairplay. Sunt convinsă că participarea în WRC m-a făcut un pilot mai bun.

Te lupți cu prejudecăți sau asperități venite din partea colegilor de breaslă? Simți nevoia că trebuie să demonstrezi mai mult doar pentru că ești femeie?

Da, cu siguranță. Am mai spus-o și, pe măsură ce concurez mai mult în afara țării, înțeleg mai clar faptul că mai avem mult de lucru pentru a schimba mentalități în România. Într-o țară în care școala ne învață că o notă mică e un dezastru și nu o parte din procesul de învățare, e firesc că nu știm încă să îmbrățișăm lecțiile, eșecurile, micile victorii care fac parte din evoluție, care nu este niciodată liniară.

Ca femeie în motorsport, am fost întotdeauna în atenția mass-media și, implicit, a colegilor. Nu mi-am propus asta, nici nu am căutat validarea celor din jur – ca sportiv, tot ce îmi doresc este să am resursele necesare ca să pot progresa într-un mediu sănătos, care apreciază acel „growth mindset' pe care îl admirăm peste granițe. Simpla mea percepție ca „excepție' într-o lume a bărbaților m-a motivat să construiesc proiectul „Femei în motorsport', care provoacă stereotipurile de gen în sport, dar mi-a și afectat încrederea în mine. Am intrat în motorsport acum 8 ani și încă sunt expusă hate-ului, bullyingului online – ceva ce i-ar afecta oricui sănătatea mentală și implicit performanța, însă care spune totul despre cei care comentează din spatele tastaturii și nimic despre mine.

Ce parteneri îți sunt alături în activitatea de pilot?

Sezonul meu hibrid din 2022 este posibil mulțumită susținerii UniCredit Leasing, Vitesco Technologies și Michelin, cărora le
mulțumesc că îmi împărtășesc pasiunea, curajul și reziliența de-a lungul momentelor de entuziasm și provocări.

 

Care este evoluția platformei „Femei în motorsport'?

Platforma „Femei în motorsport' crește frumos și consecvent. La 3 ani de la lansare am depășit pragul de 80 de membre, am scris zeci de articole și interviuri și mă bucur să spun că am devenit principala sursă de informații în ceea ce privește activitatea femeilor implicate în automobilismul și motociclismul românesc.

Cum te impactează situația generală actuală legată de criza sanitară și războiul din Ucraina? Te lași cuprinsă de știri sau reușești să te detașezi?

Cred că e firesc să ne afecteze, să ne pese și să ne implicăm. La început am fost lipită de știri pentru a înțelege ce se întâmplă, apoi am căutat variante pentru a fi de folos. Am învățat în ultimele luni să îmi găsesc un echilibru în acest context dificil, însă sper să revenim la normal curând.

Cristiana, să vorbim și despre fashion. Ce stil vestimentar îți place cel mai mult?

Aș spune că smart casual și athleisure sunt stilurile mele preferate. O pereche de blugi rupți și un tricou alb pot fi accesorizați elegant cu un sacou și o pereche de pantofi cu toc sau, mai lejer, cu un hanorac și niște pantofi sport colorați.

Ce trenduri urmărești în materie de fashion vestimentar, make-up&hair?

Nu mai urmăresc trenduri și recunosc că mai simplu îmi este să îmi fac bagajele pentru săptămâna cursei, când port doar blugi, team wear și un eyeliner negru care mi-a devenit trademark. Folosesc deja aceleași produse de make-up de ani de zile, pentru că mi-am construit un stil cu care mă simt bine. Chiar dacă mi-ar fi plăcut să mai experimentez, recunosc că nu mai am bani pentru fashion, acum că tot bugetul meu este dedicat curselor, anvelopelor și pieselor de mașini.

Care este ritualul tău de frumusețe?

Pentru că deseori lucrez în weekend, lunea este ziua mea de răsfăț: cu o baie bună, o mască hidratantă pentru ten și, ocazional, un masaj. Întotdeauna am manichiura pusă la punct și apreciez un make-up simplu cu produse de calitate.

 

ALEXANDRA TESLOVAN

Ce pasiuni o definesc pe Alexandra Teslovan?

Am multe pasiuni, dar cea care mă descrie este motorsportul.

Cum decurge o zi normală din viața ta?

O zi normală este ca oricare alta. Mă trezesc, mănânc, îmi fac rutina, mă duc la școală, în anumite zile după ce termin orele mă duc la sală și la meditații. Când nu avem competiții în extrasezon, ieșim pe circuit la Academia Titi Aur – unde mă pregătesc, unde am învățat și unde am făcut primii metri cu un automobil.

Cu un tată pilot de raliuri era poate evident să urmezi și tu o carieră în acest sport. Totuși, care a fost momentul marcant când ai decis că vrei să urmezi acest drum?

Nu știu dacă era evident, dar știu sigur că de mică mi-a plăcut acest sport. Am știut încă de la o vârstă fragedă că vreau să fac ceea ce face tati.

Care a fost prima mașină cu care ai concurat?

Prima mașină cu care am concurat a fost o Dacia Logan.

Care au fost primele competiții la care ai concurat?

Prima competiție la care am participat a fost o etapă din Campionatul Național de Îndemânare în 2019, etapa din București, campionat pe care l-am și câștigat la clasa juniori.

Care a fost primul podium din cariera ta și cum te-a marcat?

La prima mea participare într-un concurs auto, întâmplător a fost și primul podium câștigat de mine. Atunci am știut că acesta este sportul pe care vreau să-l practic.

Cu ce palmares se poate lăuda acum Alexandra Teslovan?

2019 – campioana clasei de juniori din cadrul Campionatului Național de Îndemânare

2020 – locul 4 în Campionatul Național de Time Attack la clasa juniori

2020 – locul 2 în  Campionatul Național de Îndemânare la clasa juniori

2021 – locul 4 în Campionatul Național de Time Attack la clasa Pocket Rocket

2021 – locul 3 în clasamentul de fete în Campionatul Național de Slalom Paralel.

Cum se îmbină viața de adolescentă cu cea a unui pilot de raliuri?

Foarte bine pot zice, reușesc să fac și lucruri normale, pe care le face fiecare adolescent în mod normal, dar și cele de pilot.

Cum reușești să combini programa școlară cu agenda de competiții?

Sunt zile și zile, trebuie să mai și lipsesc de la școală, după care să recuperez, nu este ușor, dar sportul ăsta îmi dă energia de care am nevoie să reușesc să le împac pe toate.

 

Cum este să fii femeie în această lume a piloților de raliu? Te-ai confruntat vreodată cu prejudecăți sau asperități venite din partea colegilor de breaslă?

Nu, nu am avut probleme de genul ăsta, nici nu mă gândesc la lucrurile astea, mă concentrez cu tata pe ce avem de făcut și mă gândesc cum pot fi mai bună.

Ce parteneri îți sunt alături în activitatea de pilot?

UniCredit Leasing și Generali sunt partenerii mei principali, de asemenea, Tomi Ketchup, Cipi, Parapetii Roger, Mobil 1 – Star Lubricants sunt partenerii care ne sprijină proiectul. Nu este ușor, iar fără ea nu mi-aș putea îndeplini visul și nu aș putea face performanță, bineînțeles, Omega Motorsport, echipa tehnică și care îmi pregătește automobilul de competiție și Academia Titi Aur, unde obișnuiesc să mă antrenez.

Care sunt planurile de viitor pe care le ai atât în ceea ce privește motorsportul, cât și viața personală, studiile?

Anul acesta am participat în două campionate, Campionatul Național de Viteză în Coastă și Campionatul Național de Slalom Paralel (competiție desfășurată pe macadam), iar pentru 2023 mi-am propus să debutez în Campionatul Național de Raliuri 2 – în prima fază ca Forlighter, poate chiar de anul ăsta, în funcție de pregătirea mea.

Îmi doresc să ajung la o etapă de Formula 1, poate să mai văd încă o etapă anul ăsta din Campionatul Mondial de Raliuri și, nu în ultimul rând, să termin clasa a IX-a cu o medie bună.

Alexandra, să vorbim puțin și despre fashion. Care este stilul vestimentar pe care îl abordezi în viața de zi cu zi și în care te simți cel mai bine?

Stilul meu diferă de mood-ul pe care-l am în acea zi. Dar, în general, e confortabil și streetwear.

Pentru evenimente mai speciale, abordezi rochii vaporoase, elegante sau ținute mai masculine cu pantaloni?

Pentru evenimente mai speciale îmi place să mă duc pe o parte mai feminină, cu o rochie mai elegantă, dar sunt unele evenimente în care mai abordez și ținute mai masculine.

Cum îți petreci timpul liber: în familie, ieșiri cu prietenii sau pe circuit?

Toate variantele. În familie îl pot petrece și acasă, și pe circuit, iar dacă am un weekend liber, îl petrec cu prietenii.

 

 

UniCredit Leasing Motorsport este un proiect care a luat naștere în 2017 drept un angajament susținut față de motorsportul românesc. Parteneriatul îi reunește pe Adi Teslovan, cel mai vechi membru al echipei, Mihai Leu, campion național la Super Rally, Alexandra Teslovan, campioană națională la Super Slalom și Cristiana Oprea, o deschizătoare de drumuri în motorsportul românesc feminin, care s-a alăturat echipei în 2021. În fiecare an, aceștia portretizează prin curaj, efort și performanță valorile fundamentale ce stau la baza ADN-ul UniCredit Leasing. Evoluând și acceptând în fiecare an noi provocări, 2022 reprezintă cel de-al șaselea sezon competițional al echipei UniCredit Leasing Motorsport și vine cu o serie întreagă de realizări și noutăți. Alexandra Teslovan a debutat la Campionatul Național de Viteză în Coastă 2, Cristiana a devenit prima femeie pilot din România care a luat startul în Campionatul Mondial de Raliuri, iar Mihai Leu și Adi Teslovan au evoluat cu noi mașini, respectiv un Radical SR8 și Ford Fiesta R5. Totodată, Mihai Leu concurează anul acesta la Campionatul Național de Super Rally în echipa UniCredit Leasing Super Rally Team, alături de tânărul pilot Andrei Dună. Mai multe informații despre echipa UniCredit Leasing Motorsport și rezultatele obținute sunt disponibile pe www.unicreditleasing.ro.

Adaugă un comentariu