Partea 3: Cele mai obscure și blamate mașini – află de ce strălucesc!

Le vezi rar în trafic. Abia dacă cunoști pe cineva care să-și fi dorit la un moment dat o astfel de mașină. Uite de ce ar trebui să-ți schimbi perspectivele și să începi să îmbrățișezi acești inorogi' cu care împărțim drumurile.

Vă propunem o serie de patru articole speciale în care vă vom aminti de unele dintre cele mai blamate mașini care au ieșit pe poarta uzinelor. Prima parte a acestui articol poate fi citită aici, iar a doua poate fi găsită aici.

Sunt mașini de care poate că nu ați auzit, sau de care ați aflat numai lucruri mai puțin fericite. Treaba noastră este să vă demonstrăm că nu totul este așa cum vorbește lumea'. Puteți privi aceste autoturisme ca pe o nestemată neșlefuită.

Din păcate, multe dintre aceste mașini au reprezentat un eșec în vânzări, nefiind produs, în final, un număr însemnat de exemplare.

Din fericire, aceste mașini pot reprezenta o achiziție second-hand deosebit de atractivă. Majoritatea s-au devalorizat considerabil într-un ritm alert, ajungând la prețuri foarte scăzute.

 

Citroën C4

Prima generație a lui Citroën C4 a debutat în 2004 la Salonul Auto de la Paris și se bucura de un pachet tehnologic extrem de avansat pentru acea perioadă. De altfel, în toată campania de marketing, acesta a fost punctul central pe care au mizat francezii, afișand mașina sub forma unui robot Transformers.

Versiunea de top a compactei dispunea de un sistem de avertizare în cazul părăsirii benzii de rulare, în timp ce farurile cu tehnologie xenon erau direcționale. Interiorul beneficia de o suită întreagă de afișaje digitale, iar vitezometrul era amplasat central și utiliza un ecran translucent.

Sistemul de ventilație beneficia de o rezervă cu parfum, iar volanul era conceput în așa fel încât partea centrală rămânea fixă în timpul condusului. Astfel, inginerii au reușit implementarea unui airbag care se putea mula mai bine pe corpul șoferului în cazul unui accident, oferind o protecție superioară.

Compacta franțuzească a utilizat platforma tehnică a lui Peugeot 307 și a fost disponibilă în mai multe configurații: hatchback cu trei sau cinci uși, sedan și MPV (C4 Picasso). Cea mai puternică versiune a fost C4 VTS. Aceasta utiliza un propulsor turbo pe benzină de doi litri care producea 177 CP.

Chiar dacă unii clienți s-au plâns de faptul că unele butoane de la interior s-au degradat mai repede și că locul disponibil pentru picioarele șoferului este destul de restrâns, prima generație a lui Citroën C4 rămâne un model foarte accesibil pe piața autoturismelor rulate. Cele mai ieftine exemplare pornesc de la 1.000 de euro.

 

Fiat Bravo

Succesorul spiritual al lui Fiat Stilo a fost prezentat oficial la Salonul Auto de la Geneva din 2007. Cu toate acestea, primul test al jurnaliștilor din presa auto s-a desfășurat în ianuarie 2007 la Roma. Pentru piața din Europa, producția lui Bravo s-a realizat la uzina din Cassino, Italia.

Compacta italienescă a beneficiat de o caroserie de tip hatchback cu cinci uși și a fost primul model al producătorului pe care a fost afișat noul design de logo Fiat.

Echipările Dynamic și Sport ale lui Fiat Bravo beneficiază în standard de tehnologia Blue&Me, care a fost întâlnită pentru prima dată la Fiat Grande Punto. Sistemul a fost conceput în colaborare cu Microsoft și permite conectarea telefonului mobil prin funcția bluetooth, dar permitea și funcții avansate precum activarea vocală.

Interesant este că Fiat Bravo a purtat denumirea de Fiat Ritmo în Australia, deoarece Mazda Australia deține drepturile pentru numele Bravo pe plan local.

Cel mai interesant propulsor care a fost montat sub capota lui Fiat Bravo a fost cel de 1,4 litri T-Jet cu 150 CP. Unele modele au beneficiat de un buton Sport care oferea o funcție overboost'. Atunci când funcția era activată, timpul de accelerare de la 0 la 100 km/h scădea de la 8,5 la 8,2 secunde.

Fiat Bravo s-a bucurat de un scor Euro NCAP de cinci stele pentru protecția adulților. Pe piața autoturismelor rulate din România, compacta pornește de la 1.700 de euro.

 

Hyundai Elantra

Cea de-a cincea generație a lui Hyundai Elantra a fost dezvoltată pe platforma lui Hyundai i30. De altfel, similaritățile dintre cele două mașini nu se opresc aici. Partea frontală are un design similar, în timp ce caracteristicile suspensiei sunt aproape identice.

Hyundai Elantra s-a bucurat de success la nivel mondial, purtând mai multe denumiri: Avanta în Korea de Sud, Inokom Elantra în Malaezia, i35 Elantra în Israel, Fluidic Elantra în India și Elantra Sport în Tailanda. Modelul coreean s-a fabricat din 2010 până în 2018 și a avut parte și de o versiune coupé.

Designul lui Elantra respectă liniile sculpturii fluide Hyundai' întâlnite pentru prima dată la modelul Sonata din 2011. Majoritatea versiunilor comercializate în Europa beneficiază de propulsorul aspirat pe benzină de 1,6 litri.

În cazul în care vă întrebați dacă această generație este fiabilă, ar trebui să citiți următorul material. Este vorba despre o șoferiță din Statele Unite care a parcurs 1,6 milioane de kilometri în doar cinci ani la bordul unui Hyundai Elantra.

Fiind o mașină relativ nouă și rară pe piața din România, cele mai ieftine exemplare second-hand scad cu greu sub 7.000 de euro.

 

Land Rover Freelander

Freelander a fost printre primele vehicule 4×4 care se conducea și se simțea pe șosea, în esență, ca un autoturism convențional. Dezvoltarea acestui model a început în prima parte a anilor 1990, atunci când Rover căuta un partener pentru finanțare.

Land Rover Freelander a fost produs în colaborare cu BMW și a fost prezentat în octombrie 1997. Până în 2002, a fost cel mai bine vândut model cu tracțiune integrală din Europa.

Modelul a beneficiat de o multitudine de dotări patentate. Majoritatea permiteau un parcurs mult mai bun pe teren accidentat decât al rivalilor săi. Freelander dispunea de un reductor intermediar, care acționa asemenea unui diferențial față și a unei cutii de transfer cu rapoarte fixe.

De asemenea, SUV-ul Land Rover a fost primul vehicul care a beneficiat de sistemul Hill Descent Control, iar sitemele de ABS și control al tracțiunii erau reglate pentru a funcționa și în condiții de teren greu.

Freelander se bucură de o suspensie confortabilă cu dezavantajul unui ruliu pronunțat. Versiunea pe care ar trebui să o luați în considerare este cea facelift, care a fost fabricată după 2003. Aici au fost aduse mai multe schimbări de design, atât la interior, cât și la exterior, iar nivelul de calitate al materialelor a crescut simțitor.

Cea mai fiabilă motorizare pentru care puteți opta este cea diesel furnizată de BMW. Motorul BMW M47 și-a dovedit abilitățile pe E39 și E46. Prețurile pentru exemplarele rulate Land Rover Freelander facelift din prima generație cu motorizarea BMW (Td4) pornesc de la 3.000 de euro.

 

Lexus IS

Povestea primei generații a lui Lexus IS în Europa a început în 1999. Sedanul utiliza un propulsor cu șase cilindri în linie și trimitea puterea către punea din spate. Sună cunoscut? Da, Lexus IS îl avea ca principal concurent pe BMW Seria 3.

Ideea principală cu Lexus IS200 a fost de a distrage atenția cumpărătorilor de la modelele scumpe germane la o variantă japoneză arătoasă și fiabilă. Chiar dacă nu pare, IS este mai scurt cu 71 mm, mai scund cu 5 mm și mai îngust cu 19 mm decât BMW Seria 3 E46. Acest lucru se vede cel mai bine de la interior, unde spațiul este mai limitat față de berlina germană. Versiunile Sport au beneficiat de un diferențial cu alunecare limitată

Inginerii de la Toyota au conceput o mașină care nu a avut probleme reale de fiabilitate în timp. Chiar dacă modelele IS se apropie de 20 de ani vechime, piața pieselor aftermarket încă este activă.

Din păcate, nu există foarte multe exemplare Lexus IS din prima generație pe piața autoturismelor second-hand din România. Cu toate acestea, puteți găsi un exemplar în stare bună la aproximativ 2.000 de euro pe mobile.de.

 

Mazda CX-7

CX-7 reprezintă primul SUV de clasă medie produs de Mazda. A avut o singură generație, ce a fost produsă între 2006 și 2012. Mai apoi a fost înlocuit în gamă cu CX-5.

Inițial, versiunile pe benzină au utilizat același propulsor de 2,3 litri (MZR L3-VDT DISI) care și-a găsit locul și la modelele performate Mazda 3 MPS și Mazda 6 MPS. CX-7 împrumută elementele de suspensie ale punții din față de la Mazda MPV, iar cele ale punții spate provin de la Mazda 5. Puterea propulsorului turbo cu patru cilindri a variat între 238 și 260 CP.

Pentru a accentua latura sportivă a modelului, versiunile prefacelift beneficiază de același volan întâlnit la Mazda MX-5 generația NC.

CX-7 era recunoscut pentru comportamentul riguros pe drumurile asfaltate, dar nu dezamagea nici în off-road. Modelul nipon beneficia de un sistem de tracțiune integrală care trimitea până la 50% din cuplul motor către puntea din spate.

Din păcate, motorizarea de 2,3 litri turbo nu a fost ocolită de probleme, cea mai frecventă fiind la pompa de combustibil. În același timp, consumul în regim urban poate depăși chiar și 18 l/100 km. Cele mai ieftine exemplare rulate din România pornesc de la 3.500 de euro.

 

Opel Adam

Opel Adam s-a luptat în segmentul autoturismelor premium de clasă mică. Mașina care poartă numele fondatorului Opel a rivalizat cu Fiat 500, Citroën DS3 și Mini Cooper.

Producătorii au pus accentul pe personalizare. Opel Adam putea fi configurat într-o varietate de culori exterioare, oferind în același timp posibilitatea vopsirii plafonului într-o culoare contrastantă. De asemenea, la interior puteau fi alese elementele decorative, tapițeria și tipul plafonului. În total, clienții își puteau configura propiul Opel Adam în aproximativ 61.000 de posibile combinații la exterior și 82.000 de combinații la interior.

Din păcate, Adam a fost retras din gama Opel din 2019, alături de Cascada, Karl și Viva, fără a avea un succesor. Strategia celor de la Opel a fost de a renunța la produsele de nișă în favoarea SUV-urilor.

Cea mai interesantă motorizare este cea 1.4 Turbo cu 150 CP. Modelele S și Rocks S (varianta crossover a lui Adam în versiunea de performanță S) accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde și au o viteză maximă de 210 km/h.

Cele mai ieftine exemplare second-hand din România pornesc de la 5.500 de euro, dar încă pot fi găsite și mașini noi în stocul dealerilor Opel.

 

Renault Twingo RS

Un adevărat Renault Sport de buzunar. Singurul Twingo care a primit o versiune RS a fost cel din generația a doua și s-a produs între 2008 și 2013.

Sub capotă identificăm un propulsor aspirat de 1,6 litri din seria K4M cu 16 valve. Puterea maximă este modestă pentru o mașină sport, ajungând doar la 133 CP. Însă puterea nu este totul în această clasă. Șasiul sportiv excelent reglat cuplat alături de transmisia cu rapoarte scurte și direcția precisă au fost apreciate în mod special de jurnaliști.

Twingo RS a fost disponibil într-o variantă standard și una Cup. Cea din urmă vine cu o suspensie întărită care oferă o gardă la sol mai scăzută și jante de 17 inchi. Din păcate, pentru șoselele din România nu putem recomanda șasiul Cup, deoarece nu se împacă foarte bine cu drumurile denivelate.

Chiar și așa, majoritatea modelelor aflate la vânzare au beneficiat de această opțiune, însă dacă vreți să ieșiți și pe circuit, poate că ar fi totuși o idee bună să aveți amortizoarele cu bulină mov (semn al existenței șasiului Cup).

Designul mașinii exclamă personalitate. Exteriorul amintește imediat de celelalte modele Renault Sport din gamă, în timp ce interiorul se bucură de scaune sport cu centuri portocalii și de un turometru amplasat chiar în spatele volanului. Practicalitatea excelentă a modelului franțuzesc nu a fost sacrificată, bancheta din spate fiind înlocuită cu două scaune individuale care culisează pentru a oferi spațiu mai mare în portbagaj.

Renault Twingo RS este o mașină extrem de rar întâlnită pe drumurile din România. La momentul redactării articolului existau trei exemplare la vânzare, cel mai ieftin fiind listat la 3.500 de euro.

 

Toyota Celica

Vorbim acum despre a șaptea și ultima generație a Toyotei Celica care a fost produsă între 1999 și 2006 la uzina Higashi-Fuji din Japonia.

Sportiva japoneză a beneficiat de tracțiune față și de două motorizări aspirate pe benzină de 1,8 litri. Versiunea entry level oferea 145 CP și un cuplu de 180 Nm, în timp ce versiunea de top dispunea de 190 CP și de 180 Nm.

Mașina avea o lungime de 4,33 metri și era disponibilă doar într-o configurație liftback. Designul agresiv, consumul redus, practicalitatea, fiabilitatea și stilul de conducere i-a atras pe șoferi. Cele mai ieftine exemplare pornesc de la 1.600 de euro.

 

Volkswagen Eos

Denumirea de Eos provine din motologia greacă, unde divinitatea cu același nume era considerată zeița apusului. Volkswagen Eos a fost un coupé cabrio produs la uzina AutoEuropa din Palmela, Portugalia.

Modelul nemțesc este construit pe platforma lui VW Golf 5 și a fost disponibil din 2006 și până în 2016. Inițial, prototipul lui Eos numit atunci Concept C, a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva în 2004, urmând ca versiunea de serie să fie afișată public în Septembrie 2005 la Salonul Auto de la Frankfurt.

Elementul central al lui VW Eos este reprezentat de plafonul escamotabil format din cinci elemente. Este singurul autoturism decapotabil din lume care beneficiază de un plafon panoramic cu deschidere separată. Operațiunea de ridicare sau coborâre a plafonului durează 20 de secunde, iar atunci când plafonul este în poziție ridicată, portbagajul poate acomoda 300 de litri de bagaje, o valoare respectabilă pentru un autoturism cabrio.

Deși extrem de avansat, complexul sistem escamotabil se poate defecta în timp și are nevoie de mentenanță specială. Chiar și așa, restul autoturismului s-a dovedit a fi fiabil asemenea unul Golf din aceeasi perioadă. Cele mai ieftine exemplare VW Eos pot fi cumpărate de pe piața autoturismelor rulate din România de la 3.500 de euro.

Lista completă a articolelor: Auto Germania – Cum aduci o mașină din Germania: Ghid complet

Adaugă un comentariu