Lexus RX 450h: Clasic modern

Anul acesta se împlinesc șapte ani de la debutul oficial al generației cu numărul patru. Chiar și așa, Lexus RX a îmbătrânit asemenea unui vin bun și ne amintește de vremurile în care mașinile nu erau gadgeturi pe roți, iar luxul era tratat cu gust și cu mai puțin spirit ostentativ.

Lexus RX a fost primul! Primul crossover de lux din lume se află în producție încă din decembrie 1997, iar impactul său atât de important asupra lumii auto este încă resimțit din plin.

Un alt moment important din viața lui Lexus RX a fost marcat în 2004, atunci când versiunea 400h (nume de cod MHU38) a fost dezvăluită pentru piața din Statele Unite. Acesta a fost primul vehicul premium cu sistem de propulsie hibrid.

La scurt timp după demararea producției în 2005, japonezii au decis să mai dea câteva coate cărților de istorie automobilistică și au participat la cursa de anduranță Nürburgring 24 Hours la bordul lui 400h, acesta fiind primul vehicul hibrid din lume care a reușit să încheie cu succes o cursă de asemenea anvergură, mașina având modificări minimale față de versiunea de serie.

Apropo de 24 de ore, atât durează producția fiecărui Lexus RX din generația a patra la uzina din Kyushu. Unghiurile fluide ale modelului actual sunt obținute cu ajutorul unei tehnologii ultramoderne de pliere a metalului. Tot aici, maeștrii Takumi (persoane cu peste 60.000 de ore de experiență) au stabilit un proces de vopsire prin care mișcările roboților imită la perfecție tehnicile de vopsire ale celor mai experimentați angajați.

Impresionanta grilă din față a fost perfecționată de-a lungul a șase luni de design, în timp ce procesul de fabricație în serie a piesei respective necesită o matriță cu totul specială, și aceasta fiind binecuvântată de un maestru Takumi.

Asemănările de la interior cu Lexus LFA nu sunt accidentale, ba chiar poziția la volan și dinamica în conducere au fost șlefuite de divizia Lexus Master Drivers, aceeași ingineri care au lucrat și la legendarul supercar cu motor V10.

Din momentul în care ajungi în spatele volanului lui RX simți lucrurile așa cum erau cu ceva timp în urmă. Asamblarea interiorului nu lasă loc compromisurilor, iar materialele utilizate îți creează impresia certă că vor arăta și se vor simți la fel și peste cel puțin 10 ani.

Totuși, detaliile fac diferența aici: Lexus a implementat un sistem de climatizare (Climate Concierge) ce ajustează automat și partea de încălzire/ventilație în scaune și direcționează automat aerul proaspăt către locurile ocupate. Mai mult decât atât, gurile de ventilație emit în habitaclu particule microscopice încărcate negativ, ce au rolul de a îngreuna particulele de praf și alergenii, trimițându-le gravitațional către podea. Un alt aspect excentric: ștergătoarele se opresc automat atunci când se deschide o portieră pentru a nu stropi pasagerii sau șoferul.

Deși are 313 CP, RX 450h se simte cu adevărat remarcabil în modul de rulare Eco, mașina parcă te răsplătește pentru momentele când reușești să circuli exclusiv folosind doar motoarele electrice. Dacă totuși te grăbești, vei auzi de sub capotă sunetul inconfundabil al unui propulsor V6 aspirat. Din fericire, curentul downsizing nu l-a lovit încă pe RX, unitatea pe benzină bucurându-se de o capacitate cilindrică de 3,5 litri.

Din păcate, transmisia e-CVT nu te încântă cu un răspuns prea rapid al motorului, efectul de bandă elastică fiind în continuare ușor de remarcat. Nici măcar trecerea în modurile de condus Sport/Sport+ nu te ajută mult în acest caz, iar treptele imaginare pe care le poți selecta în modul manual cu ajutorul padelelor vor rămâne doar la stadiul de “gimmick”, deoarece, realist vorbind, nu vei ajunge să le folosești de prea multe ori. Măcar băutura ta va sta liniștită dacă ai de gând să alergi, mulțumită suportului de pahar cu fund reglabil (prin buton).

Echiparea F Sport a mașinii noastre de test beneficiază de o suspensie adaptivă care transmite până la 650 de setări pentru a maximiza starea de bine a pasagerilor. Totuși, în orice mod de rulare ai fi, Lexus RX rămâne extrem de confortabil, iar existența unui CD Player în consola centrală te trimite cu gândul la un public ceva mai matur.

De altfel, Lexus își știe foarte bine clienții, iar aceștia știu exact ce vor de la mașina lor. RX este un vehicul care se lasă condus, nu viceversa.

 

Prima impresie

Lexus își cunoaște foarte bine clienții și oferă un produs matur, rafinat și total diferit față de concurență. Deși avem în față echiparea F Sport, RX 450h se simte cel mai bine în modul Eco.

 

Date tehnice

Motor V6 + două motoare electrice – Cilindree 3456 cmc – Putere sistem 313 CP – Cuplu max 335 Nm (termic) + 335/139 Nm (electrice față/spate) – Transmisie tracțiune integrală, cutie automată E-CVT – L/l/h 4890/1895/1685 mm – Portbagaj 453 l – Masă proprie 2.100-2.215 kg – 0-100 km/h 7,7 s – Viteză max. 200 km/h – Consum (WLTP) 7,6-7,9 l – Emisii CO2 173-179 g/km – Preț de la 69.570 de euro cu TVA inclusă (88.567 de euro pentru exemplarul testat)

 

Verdict

Orice călătorie la bordul lui Lexus RX 450h este o experiență serenă. Sistemul hibrid nu te împinge să conduci sportiv, deși echiparea sugerează acest lucru. Mașina rămâne extrem de confortabilă în toate situațiile, iar motorul de 3,5 litri  ne amintește de alte vremuri.

Adaugă un comentariu