Sistem de asistență aftermarket

Acest „al treilea ochi” costă cam 1.000 de euro și ajută la evitarea accidentelor. Acest sistem de asistență aftermarket a fost testat Auto Bild.

Automobilele moderne au diverse sisteme de asistare a conducerii la bord. Acestea îl avertizează pe conducător despre felurite pericole, cum ar fi iminența unei coliziuni din spate sau prezența pietonilor pe drum. Unele pot interveni activ pentru reducerea riscurilor. Destinat mașinilor mai vechi, Mobileye e un sistem dotat cu o cameră care preia în parte astfel de funcții. Auto Bild l-a testat.

Sistemul se numește Mobileye 630 Pro și are certe merite în a sesiza situații potențial periculoase și a-l avertiza pe șofer prin semnale optice și acustice.

Înainte de testul rutier e necesară instalarea. Preferabil, aceasta ar trebui să fie executată la un atelier service axat pe partea electrică. Cheltuiala completă petru a avea în mașină un Mobileye 630 Pro operațional nu va depăși semnificativ pragul de 1.000 de euro. Sistemul își afișează indicațiile pe un display propriu, de formă circulară. Există și posibilități de reglare. Cel de la volan poate specifica de la ce distanță să-i fie semnalată prezența unui pieton sau care să fie pragul vitezei dincolo de a cărui depășire să fie avertizat. Bineînțeles, volumul sonor și luminozitatea ecranului sunt ajustabile. Una peste alta, idei bune. Camera amplasată în habitaclu abia dacă e vizibilă, iar cablurile sunt lesne de mascat.

Să pornim la drum. Prima impresie: dispozitivul e enervant și astenizant, dând destule avertizări în situații care nu au nimic periculos. În parte, faptul decurge și dintr-un stil de conducere incisiv, în care condițiile de moment pot fi interpretate ca fiind „la limită”. Dispozitivul nu poate să țină cont de stilul de conducere personal, însă lucrurile se schimbă atunci când cel de la volan conduce defensiv. Nu mai sunt date alarme false dacă șoferul păstrează distanța față de cei ce rulează în față, dacă semnalizează schimbările benzii de mers și nu accelerează agresiv. Când automobilul e astfel condus, semnalele date de sistem se referă, într-adevăr, la pericole reale.

 

Se poate avea încredere în semnalele sale, mai cu seamă în cel de coliziune iminentă. Sunetul pătrunzător ar putea duce la evitarea unor accidente grave. De reținut: sistemul nu e capabil de intervenții active asupra automobilului, acestea revin exclusiv în sarcina șoferului. Dincolo de toate, Mobileye poate crește nivelul de siguranță pe drum. La un moment dat, rezultatul funcționării sale la bord ar putea face o mare diferență, poate chiar de viață și de moarte.

Citește și:

Parcarea laterală este reinventată prin acest truc

Diferența dintre a frâna CU ABS și FĂRĂ ABS

Examen auto – Cum obții permisul de conducere, pentru fiecare categorie în parte

O Dacia mătură tot ce îi stă în cale

ABS, TSI, ESP – Ce înseamnă aceste prescurtări

 

De la start-up, la jucător global

Fondată în a doua parte a anilor ’90, compania israeliană a devenit unul dintre cei mai mari furnizori din lume în sectorul sistemelor de asistare cu camere de luat vederi. Din 2017, a devenit parte a grupului Intel. Mobileye este în prezent furnizor pentru 27 de mărci auto, inclusiv Audi, BMW, Ford, Volvo și VW.

 

Despre aceste pericole ești avertizat

Coliziune

Atunci când este emis un semnal de coliziune iminentă, conducătorul mai are la dispoziție în jur de 2,7 s pentru a pune frână sau a manevra – mare diferență pentru consecințe.

Distanță

Dacă te apropii prea mult de mașina din față, sistemul te avertizează. Care să fie distanța critică, asta stabilești prin reglajul sistemului conform considerațiilor personale.

Schimbarea benzii

Dacă marcajul benzilor de circulație este călcat fără să se fi activat semnalizarea schimbării direcției de mers, atunci e emisă avertizarea. Doar până la viteza de 55 km/h.

Pietoni

Valabil inclusiv pe timp de zi: sunt emise semnale atunci când este sesizată prezența unor pietoni sau bicicliști expuși pericolului de lovire. Timp de reacție rămas: circa 2 s.

Limită de viteză

Tinzi să conduci cu viteză excesivă? Nicio problemă din acest punct de vedere. Sistemul detectează semnele de circulație și te previne că ai depășit limita de viteză legală locală.

 

Componentele Mobileye 630 Pro: Cablu cu port CAN-Bus, Monitor LCD cu unitate de control, Modul cu vibrații la scaun sau volan, Modulul camerei, Conector de alimentare (la cutia de siguranțe), Cablu pentru modulul camerei.

 

Instalarea în Mercedes Clasa C

Instalarea lui Mobileye trebuie să fie făcută de un profesionist în materie de service auto pe parte electrică și electronică. În cazul mașinii Mercedes Clasa C (fabricație 2007, 480.000 km) aflată la test de anduranță în redacția Auto Bild germană, operațiunea respectivă a fost executată de Jörg Lipinski, din partea firmei Cellnet. Mai întâi, a fost amplasat modulul camerei pe centrul parbrizului, sub oglinda retrovizoare.

În principiu, cam tot pe acolo montează și producătorii auto sistemele pe care le oferă, mai nou, în dotarea de fabrică (standard sau opțională). Important: un montaj bun se face cu ascunderea cablurilor și fără riscul de a lăsa urme în cazul demontării. Cablul cu port-adaptor de tip CAN-Bus se folosește la obținerea de către sistem a datelor de care are nevoie pentru a funcționa, cum ar fi parametri despre: viteză, frânare, activarea semnalizării de direcție și altele.

Energia necesară sistemului este preluată direct de la cutia siguranțelor și direcționată pe un circuit propriu. Calibrarea sistemului se face online, după un soft special. Astfel, Mobileye și partea electronică a mașinii ar trebui să ajungă să lucreze perfect sincronizat. Micul display rotund al sistemului poate fi amplasat fie în dreapta, fie în stânga volanului. Montajul a durat 3 ore.

 

Verdict

1.000 de euro sunt o grămadă de bani pentru un singur sistem de avertizare care se exprimă destul de vehement atunci când o face. Dar dacă Mobileye reușește să prevină măcar o dată un accident serios, se cheamă că și-a meritat banii cu prisosință.

Adaugă un comentariu