Mașini care ne-au pus la încercare

Echipa AUTO BILD a testat tot felul de mașini de-a lungul anilor. Aici am adus cinci SUV-uri să ne testeze pe noi. |ntrebare pusă personal: din aceste cinci vehicule, pe care l-ai lua acasă? Rezultatele ne-au surprins pe toți.

Trăim vremuri schimbĂtoare , dar nu întotdeauna percepem conștient amploarea schimbării deja aflate în derulare. Dovadă: abia după ce am scris cele de mai sus mi-am dat seama că ideea se aplică unor aspecte mult mai numeroase și mai diverse decât domeniul la care am intenționat să fac referire, cel al automobilului. Revenind la acesta, vedem că un întreg eșafodaj de clase tradiționale se cutremură sub ascensiunea SUV-urilor.

Bun: SUV-uri în sus, SUV-uri în jos, concepte noi pentru design, sisteme noi de propulsie – până la urmă, dacă zici „SUV’ nu se mai poate ști din prima ce ai vrut exact să spui. Într-un fel, asta îmi amintește de timpurile de acum o duzină bună de zeci de ani, pe când caroseriile arătau în fel și chip, iar pe latura tehnică încă nu se delimitase clar supremația motoarelor cu ardere internă în dauna celor cu abur și a celor electrice. Acum, în materie de tehnologii de propulsie, confruntarea are loc între motoarele cu ardere internă, cele electrice și sistemele hibride.

Avem în paginile de față cinci mașini, dintre care două au grupuri motopropulsoare convenționale (Mercedes G 350 d și Seat Arona 1.0 TSI), două au motoare electrice (Audi Q4 e-tron și BMW iX), iar cel de-al cincilea (Nissan Qashqai) mizează pe un sistem mild-hybrid. Altfel, toate în format asimilabil noțiunii contemporane de SUV. În linii mari, acestea sunt vehicule reprezentative pentru direcțiile actuale de evoluție în domeniul auto. Cu alte cuvinte, asta va oferi viitorul, din asta vom avea de ales. De această dată, tema nu a fost abordată ca un test comparativ, ci cu totul altfel.

Cinci membri ai echipei AUTO BILD au avut de „adoptat’ câte una dintre cele trei mașini pe fondul unor motivații personale. Amuzant: cu toții am fost surprinși atât de alegerile colegilor cât și, eventual, de propria alegere. Prima supriză: colegele Oana și Cornelia s-au dus direct la Mercedes Clasa G! Oare alegerea lor are de-a face cu acel psihoclișeu „cineva care să mă apere’? Dincolo de asta, adevărul este că Mercedes-Benz G 350 d are o reputație excelentă de fiabilitate, nu face pană de cauciuc așa ușor (mai ales într-o dotare specifică offroad), oferă un convingător sentiment de siguranță, deși nu are un design cu estetică fatală, mizează pe o finisare explicit luxoasă și – ca să vezi! – este incredibil de ușor de condus!

Se mai întreabă cineva de ce Mercedes Clasa G este un succes care sfidează timpul? Nicio subtilitate aici, doar o putere de convingere „beton’. Nu mai dezvolt, deoarece eu însumi trebuie acum să stau și să-mi explic cum de m-am îndreptat către Audi Q4 e-tron, în condițiile în care încă nu m-am obișnuit total cu ideea.

Admit, ador roadsterele cu 6 cilindri sau așa ceva, dar sunt conștient că viitorul nu poate fi al „arderii interne’ (ne consumă atât resursele combustibile ale planetei, cât și aerul). În plus, întotdeauna mi-am dorit să pilotez măcar o navetă din Star Trek, iar acest Q4 e-tron simt că m-a adus mai aproape de ambianța filmelor cu nava Enterprise.

Tedi, cel care a avut pe mână designul revistei AUTO BILD încă de la primul număr, s-a îndreptat către Nissan Qashqai. Mașina mărcii nipone este un remarcabil exemplu despre ce înseamnă să integrezi o funcționalitate avansată într-un design cu expresivitate asemenea și să o faci fără a sări calul la preț, la gabarit, la consum ori la altceva.

Într-o perspectivă mai largă, îl înțelegem pe colegul Bart, ale cărui discursuri s-au îndreptat în egală măsură către Seat Arona și BMW iX. El a văzut în SUV-ul mărcii spaniole acea mașină care poate să facă mai frumoasă viața unei familii tinere fără a-i pune la încercare prea tare bugetul. Această alegere reflectă atenția și generozitatea cu care el însuși își tratează familia. Pe de altă parte, influența pe care lumea virtuală a dobândit-o asupra mai tinerelor generații pare să stea în spatele celei de-a doua alegeri pe care el a insistat să o numească: BMW iX. Eu aș tinde să spun că acest vehicul – impresionant, fără doar și poate – nu mai are de-a face cu ceea ce m-a atras pe mine spre BMW de-a lungul anilor apuși. Cineva mai tânăr, însă, va vedea în BMW iX un „device’ tare, desprins cumva din filosofia scenariilor de gaming. Christian Bart l-a considerat impresionant, cu eventualele sale cusururi pretându-se la upgrade-uri (vezi chestia cu bateria mai mare).

Din fericire, lângă imaginea fiecărei mașini în parte veți găsi transcrise opiniile rezumative ale tuturor celor implicați, acestea reflectând cu un plus de coerență situația în ansamblu și logica încă insuficient explorată din spatele ei. A venit și momentul unui mic disclaimer: selecția în urma căreia au ajuns în pagină mașinile pe care le vedeți și nu altele, mai mult sau mai puțin diferite, a fost inevitabil condiționată de disponibilitatea vehiculelor din parcurile de presă în intervalul de timp alocat producerii articolului. Ceea ce nu face articolul mai puțin relevant pentru percepțiile subtile legate de evoluția lumii automobilului.

Mercedes-benz G 350 d:
Impresii Oana & Cornelia
Ne-a uimit: îmbinarea elementelor pronunțat clasice cu cele hightech
Ne-au enervat: luminile ambientale care își tot schimbau culoarea. Seara le-am dezactivat
Merită să plătești: pentru tot ce are această mașină de oferit, dacă dispui de un buget pe măsură
Am ales corect? nu avem nicio umbră de îndoială, Clasa G este o alegere substanțială în sine

Date tehnice
Motor L6, turbodiesel, DOHC, commonrail, intercooler, amplasat longitudinal în față • Cilindree 2925 cmc Putere max. 286 CP/3400-4600 rpm • Cuplu maxim 600 Nm/1200–3200 rpm • Transmisie 4×4, reductor/cutie de viteze automată, 9 tr. • L/l/h 4825/1931/1969 mm • Masă proprie 2376 kg • Consum 11,1 l/100 km • 0–100 7,4 s • Viteză max. 199 km/h Preț de la 117.550 euro

BMW iX xdrive40
Impresii Christian
M-au uimit: deplasarea ultrasilențioasă și sistemul multimedia de top
M-au enervat: forma stranie a volanului și consumul mare
Merită să plătești: pentru pachetul Innovation, care completează perfect personalitatea mașinii
Am ales corect? da, dar nu m-ar fi deranjat acumulatorul de 111,5 kWh al versiunii xDrive50

Date tehnice
Motor 2x electric, amplasate transversal, față și spate • Putere motor față 258 CP • Putere motor spate 272 CP • Putere sistem 326 CP• Cuplu maxim motor față 290 Nm • Cuplu maxim motor spate 340 Nm • Cuplu maxim sistem 630 Nm • L/l/h 4953/1967/1695 mm • Masă proprie 2365 kg • 0–100 km/h 6,1 s • Viteză max. 200 km/h • Autonomie 425 km Preț de la 78.837 euro

Audi q4 E-Tron 50 quattro
Impresii Alex
M-a uimit: ușurința cu care te integrezi la bord, chiar dacă ești un adept convins al „clasicelor’
M-a enervat: că trebuie să-ți domolești entuziasmul ca să nu vezi cum scad rapid rezervele din baterie.
Merită să plătești: tracțiunea integrală și dotările avansate de la bord
Am ales corect? nu cred, dar îmi place ce am ales. Nu e corect să ai o mașină atât de SF în traficul din 2021

Date tehnice
Motor 2x electric, amplasate transversal, față și spate • Putere motor față 109 CP • Putere motor spate 204 CP • Putere sistem 299 CP• Cuplu maxim motor față 162 Nm • Cuplu maxim motor spate 310 Nm • Cuplu maxim sistem 460 Nm • L/l/h 4588/1865/1632 mm • Masă proprie 2135 kg • 0–100 km/h 6,2 s • Viteză max. 180 km/h • Autonomie 488 km Preț de la 61.800 euro

Nissan qashqai 1.3 DIG-T X-tronic
Impresii Tedi
M-a uimit: liniștea și senzația de cool în mers, eficiența grupului motor-transmisie
M-a enervat: funcționarea problematică a conectivității CarPlay
Merită să plătești: cutia de viteze automată X-Tronic
Am ales corect? mașina este perfectă pentru o familie cu unu-doi copii al cărei „cap’ are gusturi avansate

Date tehnice
Motor L4, benzină, turbo, transversal în față + motor electric • Cilindree 1332 cmc • Putere 156 CP/5500 rpm Cuplu maxim 270 Nm/1800–3750 rpm• Transmisie tracțiune integrală/cutie de viteze cu variație continuă • L/l/h 4455/1835/1625 mm • Portbagaj 436-1518 l • Masă proprie 1532 kg • 0–100 km/h 9,9 s • Viteză max. 190 km/h Consum 7,0 l/100 km • Autonomie 506 km • Preț de la 26.990 euro

Seat Arona Style 1.0 TSI
Impresii Mihai
M-a uimit: dimensionarea spațiului interior și nivelul confortului
M-a enervat: cheia tradițională în locul butonului start-stop, ușoarele ezitări ale cutiei DSG
Merită să plătești: pentru cutia de viteze automată și, poate, virtual cockpit
Am ales corect? da, mașina asta prinde bine unei familii tinere

Date tehnice
Motor L3, benzină, turbo, injecție directă, transversal în față • Cilindree 999 cmc • Putere 110 CP/5500 rpm Cuplu maxim 200 Nm/2000–3500 rpm • Transmisie tracțiune față/cutie de viteze cu dublu ambreiaj, 7 tr. • L/l/h 4153/1780/1552 mm • Portbagaj 400-1280 l • Masă proprie 1158 kg • 0–100 km/h 10,1 s • Viteză max. 190 km/h • Consum 5,9 l/100 km • Autonomie 754 km • Preț de la 21.146 euro

 

Adaugă un comentariu