Oboseala la volan: 1 din 4 șoferi români a ațipit în timp ce conducea. Unii au condus și 24 de ore fără somn

Lipsa de odihnă este unul dintre dușmanii nevăzuți ai șoferilor, unul pe care aceștia îl ignoră în mod constant. O statistică efectuată în țara noastră arată cifre îngrijorătoare. 

Citește și:

5 accesorii care nu trebuie să îți lipsească din mașină atunci când pleci la drum lung

Cum să-ți pregătești mașina pentru un drum lung în vacanță

Cu toate că mai bine de jumătate dintre șoferi sunt de acord că este periculos să conduci obosit, în fiecare zi, unul din cinci șoferi urcă la volan după nici cinci ore de somn în prealabil. Mai mult, 64% dintre șoferi au condus după ce în noaptea precedentă nu au dormit deloc.

Această ignorare a importanței odihnei în cazul condusului are, mai devreme sau mai târziu, efecte periculoase și chiar mortale. De exemplu, unul din patru șoferi a recunoscut că a ațipit la volan cel puțin o dată; iar patru din zece au spus că au fost așa obosiți încât nu și-au mai amintit ultima parte a călătoriei.

Informațiile de mai sus sunt rezultatul unui studiu condus de Asociația pentru Promovarea Asigurărilor (APPA) pe un eșantion de 15.121 de conducători auto cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani.

Aceștia au fost întrebați și care a fost cel mai lung drum (măsurat în ore) pe care l-au parcurs „dintr-o bucată”; răspunsul cel mai des întâlnit (29%) a fost 3-7 ore. Unul din cinci respondenți (18%) a condus și 10-18 ore, iar 7% au mărturisit că cel mai lung drum fără pauză de odihnă a durat peste 24 de ore.

Efectele lipsei de somn sunt similare — ca întârziere a reacției în spatele volanului — cu cele ale consumului de alcool. Studiile AAA Foundation for Traffic Safety arată că și lipsa a două ore de somn (din cele șapte recomandate) dublează riscul de a avea un accident. Iar a conduce după 24 de ore de nesomn este la fel de periculos ca a conduce cu o alcoolemie de 0,10%. Întrebați cât de periculos cred că este să conduci sub influența alcoolului, 92% dintre respondenți au bifat „foarte periculos”.

Pentru a trage un semnal de alarmă în această privință, pilotul Andrei Mitrașcă a fost subiectul unui experiment extrem: o cursă de „anduranță” de 48 de ore, fără pauză de somn. Rezultatul testului a relevat câteva informații interesante.

Adaugă un comentariu