Primul test serios cu Lada Vesta SW Cross: are ceva în plus față de Dacia?

Exclusivism: termenul are semnificație absolută, dar aplicabilitate relativă. Ca european, vrei o mașină diferită de ce se vede pe stradă?

Răspuns standard: ia-ți Ferrari, McLaren, Rolls-Royce sau… Lada! Nu se aplică dacă ești rus – acolo este plin de ele. Dar în Europa, sunt aduse cu lingurița. Cât despre versiunea SW Cross, avem aici o surpriză plăcută.

Citește și:

Lada Vesta SW Cross: gardă la sol de 203 mm, motor Euro 6 / D, preţ în România de la 11.800 euro

Cine a crescut în timpul așa-numitului Război Rece încă își mai aduce aminte despre senzația stranie pe care ți-o dădea întâlnirea cu o mașină rusească pe străzile Europei Occidentale. Nu se vindeau multe, dar era disponibilă o ofertă tovărășească destul de cuprinzătoare: Samara, Nova, Forma, Niva. Le vedeai și, inevitabil, îți fugea gândul la filmele de spionaj.

Dacă mașinile astea aveau niște instrumente dubioase – să zicem, pentru ascultare și filmare, sau puteau fi cumva detonate de la distanță în caz de deconspirare? În felul lor, erau niște arme cu rază scurtă de acțiune, pentru că nu mergeau mult fără să se defecteze ceva. La fel de adevărat, simplitatea lor constructivă însemna că reparațiile erau ușor de rezolvat.

Multe s-au schimbat de-atunci. Automobilele rusești care se exportă în prezent lasă o impresie mult mai prietenoasă. Chiar dacă te apropii de ea cu scepticism, Lada Vesta SW Cross ar putea ajunge să-ți placă. Sunt destule șanse, mai ales dacă dai la o parte toate prejudecățile.

Dacă, întâmplător, ți-ai dorit vreodată să-ți cumperi mașini de la vreuna dintre mărcile văzute în filmele seriei James Bond, ei bine, Lada este cea mai la îndemână. Nu excludem tenta ironică a abordării, ba chiar o considerăm binevenită.

După înfățișare, această Lada Vesta insistă să ne transmită că știe să se descurce și în offroad. Vom lua asta ca pe o tușă „fashion’, deoarece mașina nu dispune de tracțiune integrală. Altfel, trebuie să recunoaștem, această Lada este drăguță. Iar faptul nu este întâmplător: departamentul de design al mărcii a fost infiltrat de către un profesionist pe nume Mattin, Steve Mattin.

Britanicul în vârstă de 55 de ani a mai lucrat pentru Daimler-Benz, la Sindelfingen, și pentru Volvo, la Göteborg. În 2011, el s-a dus să deseneze pentru Lada. El este autorul temei unui X stilizat, ambutisat pe flancul mașinii. Printre altele, el s-a ocupat și de conturarea unei noi imagini a sedanurilor Volga.

Unora nu le place acest X, dar, dincolo de toate, cu certitudine este o opțiune stilistică interesantă. Originalitatea sa atrage privirea, de unde și un avantaj de vizibilitate pentru sesizarea mașinii în trafic. În plus, este de departe cel mai proeminent element de identitate inventat în designul auto în ultimul timp. Dacă și motorizarea de care dispune Vesta ar fi la fel de demnă de reținut, ar fi ceva, numai că nu e cazul: propulsorul său aspirat nu se obosește să scoată mai mult de 102 CP și 148 Nm. Cifre întru totul ordinare.

În Europa centrală și de est marca Lada are acum o prezență de nișă, contrastând cu caracterul dominant pe care l-a avut înainte de 1990. În Rusia, lucrurile stau altfel – adică nu s-au schimbat de zeci de ani încoace.

La fiecare cinci mașini vândute pe piața națională, una este purtătoarea siglei Lada. Iar pe locul doi ca model la înmatriculări, care să fie? Ați ghicit: Vesta! Putem spune că avem aici un fel de VW Tiguan de-al rușilor. În Rusia, prețurile ofertei încep de la 8500 de euro, însă în Germania se cer începând de la 13.490 de euro pentru un exemplar.

Neamțul care dorește o Vesta SW cu aere de crossover și cele mai bune dotări posibile va trebui săachite 17.990 de euro. Într-o astfel de configurație, mașina dispune de senzori de lumină și de ploaie, cameră pentru manevre în marșarier, senzori de parcare, volan multifuncțional, lumină ambientală și scaune încălzite atât în față, cât și în spate.

Să nu uităm sistemul de navigație rusesc! Vocea care îți aduce la cunoștință indicațiile de orientare are o severitare de anchetatoare KGB. Printre altele, îți va spune și că: „Ați depășit viteza maximă permisă legal în această zonă!‘. Destul de insistent. Aproape că nu te-ar surprinde dacă din bord ar zbura spre pieptul tău o săgeată cu tranchilizant, după care mașina ar trage automat pe dreapta.

De fapt, Lada este pașnică, de felul ei. Răspunsul indulgent al suspensiei și garda la sol considerabilă îți permit să rulezi fără emoții pe cele mai proaste drumuri sau pe unde nu există drum.

Mașina noastră avea și rezervor de GPL. De dragul înfrățirii între popoare, dotarea respectivă va fi propusă gratis începând cu primăvara anului curent (altfel costa 2.900 de euro). Consumul mediu se apropie de 9,0 l/100 km. Iată un bun motiv să iei în serios ideea cu GPL-ul.

Calitatea de finsare se prezintă mai mult decât convenabil, fără false pretenții. Materialele arată ieftin, însă asamblarea e solidă. Există imitație de fibre de carbon pe portiere și imitație de piele pe volan. Asta ca să simți că te afli la volanul unei mașini persoalizate. Ceva mult mai plăcut decât un Maserati Levante de bază, spre exemplu!

Atât Lada, cât și Dacia aparțin în zilele noastre grupului Renault. De altfel, cel care a împrumutat mașina redacției germane AUTO BILD este și dealer Dacia. În alte țări, nu merge așa. Începând din 2017, Lada și-a triplat exporturile, mai ales pe cele din zona de Orient Mijlociu a Federației Ruse.

După câteva zile de conviețuire, Vesta SW Cross îți câștigă simpatia. Nu e perfectă. Motorul preferă mai degrabă să decelereze decât să accelereze, butoanele geamurilor au forme un pic ciudate, afișajul cetral are o grafică destul de austeră. Chestii din astea. Iar soția o să râdă de tine dacă îi spui: „Ai văzut ce mașină de tip rău mi-am tras?

Adaugă un comentariu