Noi taxe pentru șoferii care conduc în București

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) propune introducerea unor noi taxe municipale: de poluare și de congestie.

Scopul proiectului este să stimuleze înnoirea parcului auto din București, sprijinind astfel un proiect deja derulat de către Primărie. Șoferii care tranzitează Bucureștiul ar urma să plătească – în medie – 3 euro pe zi. Tariful diferă în funcție de norma de poluare a mașinii și se aplică inclusiv până la Euro 5.

Nu doar șoferii bucureșteni sunt vizați de APIA, ci și posesorii de mașini înmatriculate în alte județe care circulă prin Capitală și contribuie la poluarea atmosferei și la îngreunarea traficului (reamintim că București este cel mai aglomerat oraș din Europa). Aceștia ar urma să plătească o așa-numită „taxă de congestie’, iar banii strânși astfel ar putea fi redirecționați către un Fond pentru Aer Curat.

Un document oficial emis de APIA explică utilitatea acestui fond, pentru ca șoferii să nu se simtă taxați inutil: „Din acest fond vor putea fi finanţate proiecte, precum: dezvoltarea infrastructurii electrice sau de gaz natural comprimat în Bucureşti, parking hubs (n.r. terminale multimodale cu parcare) sau acordarea de vouchere pentru casarea maşinilor vechi’.

Marius Tudor, secretar general al APIA, reamintește că București nu este primul oraș european în care s-ar implementa o astfel de taxă: „Măsurile propuse de Comitetul de Mediu al APIA au în vedere o analiză a ceea ce se întâmplă prin Europa, multe alte oraşe adoptând măsuri similare cu cele propuse de noi. Am pornit de la faptul că Bucureştiul este unul dintre oraşele cele mai poluate din România – vedeţi şi procedura de infringement adresată României pe acest subiect – şi este unul dintre cele mai aglomerate oraşe din lume, din punct de vedere al traficului’.

Specialiștii estimează că noile taxe ar aduce venituri anuale de aproximativ 120 de milioane de Euro, bani ce ar fi folosiți la eliminarea din trafic a mașinilor cu grad ridicat de poluare, dar și la decongestionarea traficului rutier.

Nu doar că șoselele Capitalei sunt supraaglomerate, dar multe dintre aceste mașini sunt un real pericol pentru cei din jur. Statisticile platformei autoRCA.ro arată că, dintre românii care cumpără mașini la mâna a doua, doar 15% le verifică în service sau online.

 

Citește și:

Sicrie pe roți: mii de mașini din România prezintă pericol iminent de accidente

Nu mai plătim taxă de pod când mergem la mare

Românii cumpără pe încredere mașini second hand: doar 15% le verifică în service

Cât costă la noi cea mai puternică Dacie din istorie!

Camerele CNAIR, folosite în regim de radar? Răspunsul oficial al instituției

 

Totuși, taxele de poluare și de congestie sunt, momentan, simple propuneri. Secretarul general al APIA recunoaște că trebuie consultată opinia publică înainte de a trece la fapte: „Este doar o idee. Ea trebuie dezbătută şi trebuie văzut dacă este susţinută sau nu de către cei care decid şi de către populaţie’.

Semnalul de alarmă a fost tras de Agenția Europeană de Mediu. Statistici publicate în 2018 de această instituție arată că, în anul 2015, peste 25.400 de români au murit prematur din cauza unor boli asociate cu poluarea aerului cu particule PM2,5. Acestea sunt pulberi în suspensie, de maximum 2,5 microni, care provin din praful de pe stradă, noxele centralelor industriale și țevile de eșapament ale autoturismelor. Particulele respective afectează plămânii la un nivel profund, inflamând tesutul pulmonar și favorizând apariția bolilor pulmonare și cardiovasculare.

Directorul executiv al Agenției Europene de Mediu, Hans Bruyninckx, subliniază faptul că traficul rutier este principalul vinovat pentru decesele premature mai sus menționate: „În ceea ce priveşte poluarea aerului, emisiile generate de transportul rutier sunt adesea mai dăunătoare decât cele provenite din alte surse, deoarece aceste emisii au loc la nivelul solului şi tind să se producă în oraşe, aproape de oameni. De aceea, este atât de important ca Europa să îşi dubleze eforturile pentru a reduce emisiile din transport, energie şi agricultură şi pentru a investi în a le face mai ecologice şi mai durabile’.

Adaugă un comentariu