Dacia Logan: Codul lui Brâncuși

Ce mesaj important transmite noua identitate stilistică a mărcii Dacia? Se pot formula tot felul de răspunsuri, dar nouă ne place acesta: completitudinea are o înfățișare simplă.

Numai asta nu se întâmplase: să ia cineva o Dacie Logan model 2023 și să înceapă să o examineze prin prisma simbolisticii într-o manieră pe care ați mai întâlnit-o numai la profesorul Robert Langdon (ilustru personaj al de-acum celebrului scriitor Dan Brown). Dar s-a rezolvat cu succes, asta a făcut AUTO BILD în articolul de față. Și țineți-vă bine că am găsit implicații mai profunde decât s-ar putea bănui la prima vedere.

Deci, cum spuneam, prima vedere: sigla destul de abstractă de pe automobilele Dacia 2023 arată ca un DC sau ca un X – de fapt, de ce o fi aratând așa? Tocmai de aceea: reprezentarea grafică a consoanelor D și C este de natură să favorizeze o asociere mentală imediată cu numele mărcii. Apoi, un X ar veni ca element de convingere oportun în cazul variantelor cu tracțiune integrală din seria SUV-urilor Duster. Bun, am terminat cu ce au literele de spus în primele o mie de litere ale acestui articol. Ce se găsește dincolo de asta?

Părerea noastră: privind sigla Dacia cu alți ochi decât cei de cititor, vom descoperi nici mai mult, nici mai puțin decât un mic univers. Simplitatea formei clar definite și simetrice, cu o implicită eleganță minimalistă, ar trebui să stârnească un ecou în mintea oricărui român care are această naționalitate nu numai în pașaport, ci și în orizontul cultural.

Cu astfel de forme a lucrat și sculptorul Constantin Brâncuși (1876-1957). Vorbim aici despre creatorul considerat a fi părintele sculpturii contemporane, Brâncuși fiind cel care a lăsat departe în urmă imitarea realității ca atare prin sculptură, recurgând la stilizare, simplificare, abstractizare în ideea întăririi puterii de sugestie a formelor și în căutarea unui nemaiatins nivel estetic, de o simplitate și eleganță magistrale, un univers al formelor și semnificațiilor pe care nimeni nu l-a întrevăzut înaintea lui.

În fine, a venit și momentul să ne jucăm un pic de-a prof. Robert Langdon. Sigla Dacia este simetrică pe ambele axe din plan, iar acel X reprezentat în miezul său nu arată de fel asemenea unui element fragil – asta pentru că aproximativ o treime din înălțimea siglei este reprezentată cu material solid. Grafic, miezul siglei arată atât ca un reper de origine, cât și ca o legătură dinamică pentru cele patru elemente periferice. Am mai văzut pe undeva un X materializat, solidificat și folosit într-o manieră formală de acest gen?

Acest deja-vu mi-a dat ceva bătăi de cap până să identific asemănarea dintre miezul siglei și o secțiune plană a oricăruia dintre ansamblurile de elemente geometrice „cuplate' care alcătuiesc Coloana Infinitului – remarcabila sculptură a lui Constantin Brâncuși, desigur. Una dintre schițele de design ale siglei Dacia mi-a trimis gândurile într-acolo. Tratarea angulară a formelor vine ca un prim apropo vizual pe ideea notată mai sus, iar îmbinarea petrecută ilustrată în miezul X-ului are o tușă de element decorativ tradițional românesc.

Dacă încărcătura simbolică a acestui limbaj grafic s-ar fi oprit aici, am fi scăpat ușor, însă lucrurile bat mult mai departe. Îmbinarea petrecută reprezentată bidimensional în desen îți activează în creier necesitatea unei interpretări tridimensionale, cu dinamică și volume subînțelese. Avem schițat aici un fragment de spirală angularizată, descrisă de cele două ramuri ale X-ului? Nu cam tot astfel va arăta o eventuală secțiune (vedere simplificată) printr-o secvență de spirală ADN? Da, fix la ADN ne referim – un fel de memorie moleculară SSD (Solid State Drive) din material organic care stă la baza vieții de pe Pământ și, implicit, la cea definitoriu-structurală a ființelor care suntem.

Aspectul unei secțiuni plane printr-o spirală ADN, am spus? Știți ce mai arată cam tot așa? O secțiune plană pe înălțime prin Coloana Infinitului. Sau o secțiune plană pe înălțime printr-o sculptură populară tradițională în lemn peste care am dat în județul Argeș și care seamănă năucitor de bine cu o spirală ADN.

Iată cum gândirea aprofundată ne face să ne alegem cu mai multe întrebări decât răspunsuri. Ajungem inevitabil la întrebări esențiale de genul „cine suntem?', „de unde venim?' și „unde ne ducem?'. Acum să încercăm niște răspunsuri concrete, fără să mai amplificăm în mod amețitor raza cercetării. Răspuns numărul unu: suntem de la AUTO BILD. Acum o să comasăm răspunsurile pentru celelalte două întrebări: indiferent de unde venim și unde ne ducem, putem să conducem cu folos și plăcere o Dacia Logan asemenea celei din imaginile alăturate.

Simplitate și completitudine, după cum spuneam la început – așadar, mesajul subtil al siglei poate fi luat în serios. Iar varianta TCe 90 (alimentată cu benzină) este suficient de performantă, silențioasă, spațioasă și confortabilă. Liniile de echipare Expression și Prestige au fost pragmatic definite pentru a oferi confort și utilitate demne de toată aprecierea la prețurile specifice. Părerea noastră: diferența de bani nu prea mare dintre ele încurajează achiziționarea variantelor Prestige.

 

Date tehnice

Motor benzină, L3, turbo, transversal față • Cilindree 999 cmc • Putere max. 90 CP/ 4600-5000 rpm • Cuplu max. 160 Nm/ 2100-3750  rpm • L/l/h 4306/1848/1501 mm • 0-100 km/h 11,6 s • Viteza max. 180km/h • Consum mixt 5,2 l/100 km • Preț de la 13.950 euro

Adaugă un comentariu