Test comparativ: Japonia vs Germania

Eliberati scena pentru noua Toyota Auris! Ce sanse are aceasta sa readuca in prim-plan vremurile de glorie ale Corollei? Comparativ cu patru rivali de clasa.

Acum 30 de ani, japonezii i-au facut pe producatorii europeni sa se teama, dar a trecut multa vreme de atunci. Intre timp, coreenii au copiat reteta lor de succes si culeg caimacul in lupta dura pentru procentele de piata prin calitate, echipare generoasa si pret avantajos. Boss-ul VW, Martin Winterkorn, inspecteaza masinile Hyundai de la saloanele auto si le innobileaza cu remarca „aici nu zdrangane nimic!“. Se pare ca, dincolo de tehnologia hibrida, Toyota nu reuseste sa placa soferilor europeni. Per global, japonezii sunt in continuare cei mai mari. Insa, in Europa, din 12.518.167 de masini noi inmatriculate anul trecut, numai 515.295 au purtat emblema Toyota (corespunzator unei cote de piata de 4,1%).
O prabusire dramatica. In anul de glorie 2007, marca japoneza se lauda cu 945.492 de masini inmatriculate in Europa si o cota de piata de 5,9% din totalul de peste 16 milioane. Si la Honda afacerile ar putea sa mearga mai bine. Civic, care, ca si Corolla, a fost odinioara un rival de temut al compactelor europene, oscileaza in statisticile de vanzari la valori insignifiante. Nici in Romania situatia nu sta mai roz pentru japoneze, Civic laudandu-se cu doar 243 de unitati vandute in 2012, in timp ce Auris a vandut 443 de unitati, pe o piata compacta care a numarat 31.732 de unitati. Prin comparatie, coreenii de la Hyundai au vandut in 2012 3.300 de unitati din modelul lor compact i30.
Acum japonezii ataca din nou. Noi modele urmeaza sa ascuta din nou tocita sabie de samurai. Honda Civic aminteste mai degraba de sabia laser a cavalerilor Jedi, iar noul sau diesel este plin de energie. Auris are o imagine proaspata si o postura mai sportiva, cu care spera sa castige inimile cumparatorilor, dar si pentru el batalia se anunta grea. In clasa compacta, toti concurentii au zile grele cautand sa-l intreaca pe Golf. In testele comparative, VW aproape ca are monopol pe prima pozitie a clasamentelor. Nici Ford si nici Opel nu au stat cu mainile in san si si-au imbunatatit competitorii din segmentul compact cu sisteme moderne de asistare.
In aceste conditii dificile, le va reusi japonezilor un come-back? Sau in curand va fi sayonara pentru producatorii din Tara Soarelui Rasare? Probabil, cel mai exact raspuns il vom avea dupa lansarea noii Mazda 3, la sfarsitul anului. Pana atunci, pe urmatoarele pagini puteti citi cum se bat noul Auris de la Toyota si Honda Civic cu cele mai populare masini compacte produse in Germania.

5. Deceptionantul: Calitate inconsistenta, inovatii lipsa – ultimul loc pentru Auris. Quo vadis, Toyota?
Aurul este considerat cea mai solida investitie. Dar Auris? De asemenea. Daca Eurotax Schwacke nu se insala cu prognoza sa, compacta Toyota este depasita doar de VW la valoarea de revanzare. Nu-i de mirare, Toyota fiind considerata o marca de calitate. Dar pentru cat timp inca? Caroseria compactei japoneze, care de doua generatii nu se mai numeste Corolla, pare mai degraba realizata din tabla subtire decat din metal de calitate. Pe drumurile deteriorate, trenul de rulare este rigid si zgomotos, iar materialele sintetice produc zgomote destul de deranjante. Nici in spatele volanului nu gasim mai multa bucurie. Plansa de bord se ridica masiva in fata soferului, creand o senzatie de spatiu apasatoare. Iar dupa primii kilometri apar si durerile de spate: pernele scaunelor sunt mult prea moi. Avantajul cilindreei de 2,0 litri, teoretic cel mai puternic diesel din comparativ (124 CP), se iroseste din cauza raportului de transmisie prea lung. La capitolul reprize, chiar si greoiul si mai slab motorizatul Opel Astra trece fluierand pe langa Auris. Intre aspectele pozitive trebuie mentionata turatia mica de functionare a motorului (la 100 km/h in treapta a sasea motorul toarce la 1500 rpm), care protejeaza nervii, si consumul redus (5,3 l/100 km pe traseul de test). Puncte in plus castiga si franele puternice, care asigura cele mai mici distante de franare din test. In schimb, la inovatii, cel mai nou model arata surprinzator de invechit: in afara de sistemul automat de parcare, cumparatorii lui Auris nu dispun de niciun sistem modern de asistenta.

4. Supraponderalul: Astra ar avea nevoie urgenta de o cura de slabire si de un diesel mai silentios.
Supraponderalitatea este o problema raspandita in societatile prospere. Sase din zece germani sunt prea grasi, si Opel Astra se numara printre ei. Cu cele 1.576 kg (da, ati citit corect!), masina de test a pus pe cantar cu peste 200 kg mai mult decat rivalul Golf. Iar asta se vede la felul in care se simt la drum cei 110 CP ai motorizarii diesel. Valorile masurate pentru acceleratii o dovedesc: kilogramele in plus sunt in detrimentul temperamentului. De asemenea, si zgomotul de fond face ca Opel sa para suprasolicitat. Cu toate masurile de insonorizare luate de producator, la mersul in gol, motorul cu patru cilindri suna ca un sac de nuci. Iar in plaja de turatii cuprinsa intre 2500 si 3500 rpm – adica acolo unde functioneaza cel mai frecvent in utilizarea cotidiana, motorul Astrei zornaie de parca in momentul urmator si-ar varsa maruntaiele pe asfalt prin teava de esapament. In ceea ce priveste sistemele de asistare, cei din Rüsselsheim sunt bine pozitionati, chiar daca i-ar mai prinde bine un reglaj mai fin. Avertizorul de coliziune, spre exemplu, se lasa mult prea usor iritat de masinile parcate la marginea strazii. Un capitol absolut imbucurator este confortul la rulare. Trenul de rulare Flex-Ride (950 de euro) asigura un compromis optim intre finetea suspensiei si comportamentul in viraje. De asemenea, plac pozitia de condus si scaunele. Cine parcurge distante lungi cu Astra intelege de ce scaunele ergonomice optionale (465 de euro) au meritat certificatul AGR.

3. Extraterestrul: Capsula spatiala de la Honda arata ca un Alien, dar are talente surprinzator de terestre.
Daca s-ar intampla ca lui Captain Kirk sa i se para vreodata prea mare nava Enterprise, Civic ar fi un inlocuitor demn de aceasta. Caroseria seamana cu o capsula spatiala, iar plansa de bord – cu o punte de comanda. Dar Honda nu vine de pe luna, ci din Anglia. Vizibilitatea spre spate nu este prea buna in modelul japonez, ingreunand manevrele de parcare. Si comenzile sunt, in parte, excentrice. Daca tot suntem la capitolul critica, nu ne plac nici pozitia de sedere inalta si nici mersul sovaielnic in linie dreapta. In ceea ce priveste noul diesel, este valabil exact contrariul. De la cel mai mare producator de motoare din lume ne asteptam doar la ce e mai bun. Motorul diesel de 120 CP raspunde prompt la acceleratie si pastreaza ritmul si la turatii ridicate. Consumul (5,2 l/100 km in test) este imbucurator de mic, dar in privinta acusticii aveam asteptari mai mari. Calculul Honda de a elimina sunetul de diesel prin generarea unui sunet in antifaza prin boxele sistemului audio nu a reusit pe deplin. Da, motorul functioneaza rafinat. Dar la masurarea valorilor de zgomot, el se afla doar la mijlocul clasamentului. Surprinzator: cu tot designul extraterestru, Civic este perfect pentru misiuni de transport pamantesti. Datorita banchetei spate care se poate ridica (Magic Seats), in spate se pot transporta obiecte voluminoase, cum sunt bicicletele.

2. Surprinzatorul: Ford este zgarcit cu motorina, dar nu si cu ideile inteligente. Iar placerea este mare.
„Go further“ – mergi mai departe pe romaneste, sa fie oare un anost slogan publicitar? Nu, Focus dovedeste realmente ca dezvoltatorii lui au investit in unele lucruri mai multe idei decat colegii lor de la concurenta. Cateodata sunt doar mici detalii, si totusi te intrebi, cum de nu i-a venit nimanui pana acum aceasta idee? Exemplul 1: un sistem de protejare a muchiilor, care se rabate mecanic si care impiedica zgarierea vopselei. Exemplul 2: stutul fara capac al rezervorului, gratie caruia unui sofer de Focus nu-i miros degetele a motorina. De asemenea, si prin consum, cei din Köln sunt „mai departe“ de concurenta: dieselul silentios si flexibil inghite cel mai putin pe runda noastra de test: 5,0 l/100 km. Din pacate, Ford se arata zgarcit si in alta parte: la portbagaj. Volumul maxim al acestuia este de 1.148 de litri – cel mai mic din test. Si tastele de pe consola centrala ar fi putut fi ceva mai mari. Cu aceste mini­butonase este dificil sa pastrezi orientarea in jungla de comenzi greu de cuprins cu privirea. Trenul de rulare ferm si directia precisa sunt puncte forte cunoscute ale lui Focus, care ii aduc lui Ford puncte sigure in acest comparativ. Fanii confortului se simt insa incomodati de volanul care reactioneaza incisiv si de senzatia de sedere ca intre ziduri in primul rand de scaune. „Mai departe“ se pozitioneaza Ford si in ceea ce priveste sistemele de asistenta. O gama mai larga nu ofera nimeni in acest moment, existand chiar si un sistem de franare de urgenta in oras (Activ City Stop), pentru doar 350 de euro. In plus, Focus are de departe cea mai buna oferta de pret.

1. Suveranul: Face aproape totul corect si foarte putine gresit: Golf nu poate rata victoria.
VW Golf, din nou pe prima pozitie? Da, aici nu se poate schimba nimic. La dimensiunile interioare este cel mai mare din test si nici din punct de vedere calitativ nu-l poate intrece nimeni. Daca punem Golf si Auris unul langa altul, diferenta este aproape ca de la cer la pamant. Suprafetele selecte si finisajul ingrijit fac ca rafinamentul lui Golf sa fie vizibil pentru ochi si palpabil pentru degete. Chiar si in echiparea Comfortline, VW iese in evidenta cu aspectul premium intr-o clasa compacta caracterizata de constrangerile crizei. Pentru amatorii de confort, modelul din Wolfsburg este, de asemenea, cea mai buna alegere. Si nu are nevoie neaparat de trenul de rulare adaptiv (940 de euro) pentru a te convinge: chiar si cu suspensia standard, confortul este foarte bun. Si asta fara sa compromita tinuta de drum in viraje. Aceeasi relaxare o simti indiferent de ceea ce faci la volanul lui Golf: comenzile, cuplarea telefonului prin Bluetooth, cautarea programelor radio, introducerea destinatiei in sistemul de navigatie – totul este foarte simplu si intuitiv. Vizibilitatea este cea mai buna din comparativ, iar scaunele standard sunt aproape tot la fel de bune ca scaunele ergonomice optionale de la Opel Astra. Dieselul de 1,6 litri este rafinat, dar la sprint si la acceleratii pare usor infranat, cu toate ca trebuie sa traga cea mai usoara masina din comparativ (1.310 kg). Nici la consum nu face minuni: media de 5,3 l/100 km este acceptabila, dar este cu 1,5 l/100 km mai mult decat ceea ce promite producatorul. Prin urmare, si la premiantul clasei mai este loc pentru imbunatatiri.

Clasament

1. VW Golf 1.6 TDI Comfortline
Spatiu generos, calitate de top, confort de rulare exceptional – Golf castiga fara probleme. Surprinzator, nu este cel mai scump model din test.

2. Ford Focus 1.6 TDCi Trend
Cel mai bun pret de achizitie, cel mai economic, cel mai agil tren de rulare, multe sisteme de asistenta. Ergonomia si volumul portbagajului l-au privat de victorie.

3. Honda Civic 1.6 i-DTEC Confort
Civic este variabil, vivace si silentios. Castiga la capitolul propulsie, dar in rest este doar mediu, si asta pentru relativ multi bani.

4. Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy
Astra este zgomotoasa, dar nu si molateca, chiar daca asa se percepe. Partea sa forte e confortul, iar cea slaba este organizarea spatiului.

5. Toyota Auris 2.0 D-4D Luna
Este exact opusul lui Golf: o masina fara puncte forte, dar cu multe slabiciuni. Deceptionant din punct de vedere calitativ, este prea conventionala tehnologic.

Verdict
Honda Civic, cu designul sau atipic, se pozitioneaza in rolul de challenger, dar stie sa faca impresie buna cu motorizarea diesel reusita. In schimb, lipsitul de imaginatie Auris de la Toyota deceptioneaza pe linie. Ford este o surpriza placuta, fara sa poata insa sa-i smulga lui Golf coroana de rege al clasei compacte, in timp ce Astra are nevoie urgenta de o cura de slabire si de o motorizare mai rafinata.

[table id=420 /]

Adaugă un comentariu