Test Drive: BMW M550d xDrive

BMW este în continuare singurul constructor auto care oferă în producția de serie un propulsor diesel tri-turbo, ce face din Seria 5 o adevărată limuzină sportivă, foarte rapidă, dar și eficientă. Motorul lui BMW M550d dezvoltă 381 CP și 740 Nm.

 

În anul 2012, BMW deschidea un nou capitol în istoria sa. Atunci lua naștere gama M Performance, iar primul model care face legătura între versiunile civile' și cele M era M550d. Acesta prelua elemente de la trenul de rulare de la versiunea 550i, implementa setări apropiate de cele specifice modelelor M pure și propunea un propulsor diesel unic în industria auto modernă, rămas cu această titulatură chiar și în acest moment. Dieselul de sub capotă avea o arhitectură cu șase cilindri în linie, dezvolta o putere maximă de 381 CP, dar aspectul mai interesant era adus de cilindreea de doar 3,0 litri, relativ mică pentru această putere, dar și de sistemul de supraalimentare cu trei turbine care funcționau în serie. Pe scurt, prima turbină de dimensiuni mici funcționează la turații joase și oferă un răspuns rapid datorită inerției mici, a doua turbină și cea mai mare intră în funcțiune de la 1500 rpm, iar de la 2700 rpm, cea de-a doua turbină de mici dimensiuni asigură un plus de vivacitate la turații ridicate. Astfel, pe întreaga plajă de turații sunt disponibile valori ridicate de cuplu, iar accelerațiile sunt cu adevărat spectaculoase.

De atunci, Seria 5 a primit un facelift, dar versiunea M550d a rămas neschimbată din punct de vedere tehnic. La fel ca și atunci, ea este oferită standard cu sistemul de tracțiune integrală xDrive, acesta fiind extrem de util și de eficient pentru a pune toți cei 740 Nm pe asfalt, indiferent de nivelul de tracțiune existent, iar asta ne-a arătat-o zăpada prin care am trecut la volanul limuzinei bavareze. Deși BMW oferă prin transmisia spate senzații dinamice foarte intense, sistemul xDrive este extrem de eficient. Chiar și când zăpada luase (ca de obicei) România prin surprindere și drumarii încă nu se treziseră, sistemul xDrive trecea prin nămeți fără nici cea mai mică emoție, și nu oricum, ci transmițând aproape fără pierderi cuplul spre asfaltul acoperit de zăpadă, ceea ce este cu adevărat impresionant dacă ținem cont de valorile din fișa tehnică. Impresionant. Într-o simbioză perfectă, cutia de viteze automată cu 8 trepte funcționează cu un algoritm inteligent, aproape fără să simți schimbările de treaptă. Totul este rapid, dar fără bruscări.

BMW M550d interior

În ceea ce privește performanțele dinamice, BMW M550d propune un comportament foarte sigur, cu o distribuție foarte rapidă a cuplului între punți atunci când este nevoie și cu un caracter tipic BMW, foarte agil și ușor supravirator la limită, dar într-un mod plăcut și ușor controlabil. Este clar că, în această versiune, limuzina bavareză nu are rival din acest punct de vedere, dacă ținem cont de motorizarea diesel de sub capotă.

Și beneficiile nu se opresc aici, deoarece BMW M550d are un tren de rulare foarte bine cizelat, care oferă mult confort, dar și pentru că știe să fie eficient. Datorită modului Eco-Pro, care optimizează funcționarea mai multor sisteme ale mașinii pentru un consum redus, sportivul bavarez poate avea un consum mediu de 7,8-8,2 l 100/km în regim extraurban și de circa 12,0 l/100 km în regim urban, ceea ce este impresionant pentru o limuzină de două tone care accelerează de la 0-100 km/h în doar 4,7 secunde.

Pachetul nu putea să fie complet fără elementele specifice ale caroseriei și fără evacuările duble, care pun în evidență caracterul puternic printr-un sunet gros și gutural, foarte plăcut pentru un propulsor diesel. Însă toate acestea au un preț pe măsură, deoarece M550d costă 85.746 de euro cu TVA.

 

Verdict

M550d are un statut interesant pe piață, fiind singura limuzină de clasă mare cu un diesel atât de puternic și cu setări apropiate de cele ale modelelor de top ale gamei. Natura de sportiv în haine de gală este foarte bine pusă în valoare de pachetul tehnic impresionant.

 

 

Adaugă un comentariu