Volvo S90, V90 și XC90: Cu siguranță, diferite

Glazura gamei Volvo merită toată atenția. Au­tomobilele care o compun nu corespund vreu­nei clase tipice, altfel tratând creativ valorile consacrate ale luxului și reflectând o implicare majoră pe latura siguranței.

Ofera mărcii suedeze este generoasă în spectrul indicativului 90 (cel mai mare indicativ din catalog), iar aici avem trei exemple reprezen­tative. Acestea sunt Volvo S90 T8 AWD Recharge (sedanul), Volvo V90 CC B5 AWD (breakul polivalent) și Volvo XC90 B5 (SUV-ul). Toate aceste auto­mobile au la bază așa-numita plat­formă SPA (Scalable Product Architecture), un concept avansat de structură autoportantă  care a debutat în 2014 prin interme­diul noii (pe atunci) generații de SUV-uri Volvo XC90. Apoi, în 2016, a debu­tat și seria S90/V90. Caracterul avansat din momentul lansării (pe de-o parte) și modernizările pe care producătorul suedez le-a operat dis­cret în timp asupra acestor vehicule contribuie la păstrarea unei compe­titivități ridicate a lor în 2023.

 

VOLVO XC90 B5 AWD

Confort, acolo unde e mai multă nevoie

Privind la tușa de masivitate im­punătoare a lui XC90, destui dintre cunoscători vor avea senzația că suedezii au dorit în mod special să-i sen­sibilizeze pe potențialii clienți de VW Touareg și Audi Q7 sau – lărgind un pic cercul percepției – pe cei de SUV-uri germane premium, în general. Dincolo de această primă observație se pune întrebarea: în ce măsură acest gen de clientelă era dispusă să acorde atenție unui vehicul do­tat cu motorizări cu ar­dere internă de numai 2,0 litri benzină sau diesel integrate în sisteme de propulsie hibride? Părerea noastră: mare parte dintre cei care au făcut pasul către testarea unui Volvo XC90 ar fi tre­buit să fie plăcut impresi­onați.

Tot în virtutea gândi­rii care ar fi trebui să-i împingă către marele SUV suedez pe doritorii de SUV-uri germane, am ales să prezentăm aici varianta cu motorizare diesel Volvo XC90 B5 AWD. Consumul redus și caracteristica de cuplu bună în plaja inferioară de turații (specifică dieselurilor) sunt motivele principale care conduc spre o astfel de alegere în cazul unor SUV-uri mari, iar inte­grarea motorizării într-un sistem de de tip MHEV (mild-hybrid) nu putea să aducă decât un plus de eficiență atât pe planul performanțelor, cât și pe cel al unei exploatări eco.

Volvo XC90 B5 AWD va confirma așteptări dintre cele mai exigente în privința deplasării silențioase și con­fortabile în condițiile unor prestații fin armonizate ale sistemului de pro­pulsie. Există o rezervă apreciabilă de potențial dinamic pentru zile­le în care nu ai timp de pierdut pe drum: accelerația de la 0 la 100 km/h se poate rezolva în 7,6 s și rigoarea comportamentului rutier rămâne in­tegră în conducere rapidă. Aviz celor care au reticențe legate de acomoda­rea cu gabaritul mașinii date de efec­tul vizual de masivitate: Volvo XC90 e, totuși, ceva mai mic decât pare la prima vedere. Ampatamentul său nu ajunge la pragul de 2,9 m și nici lun­gimea nu trece de 5,0 m. Ce mai merită reținut referitor la dimensiuni: Volvo XC90 are o gardă la sol de 223 mm în cazul dotării cu suspensie standard, însă garda sa la sol devine reglabilă pe plaja dintre 212 și 253 mm în cazul do­tării cu suspensie pneumatică.

Bineînțeles, poziția înaltă de con­ducere și caracteristicile de trecere care permit o rulare lipsită de griji pe soft-road și în zone cu denivelări ușoa­re completează specificul lui Volvo XC90 B5 AWD. Interiorul spațios și comoditatea șederii îl evidențiază pe XC90 pe fondul întregii oferte de 90- uri a mărcii – în această privință, înălțimea interioară mai mare se face re­marcată. Volvo XC90 B5 AWD se arată a fi partenerul potrivit pentru călăto­riile curente ale celor care nu locuiesc în spații urbane și nici nu au în împre­jurimi o infrastructură rutieră bine pusă la punct. Dacă vorbim de o regi­une de deal sau de munte, alegerea sa se recomandă de la sine, cu mențiune în favoarea suspensiei pneumatice.

 

Date tehnice

Motor L4, diesel, turbo, amplasat transversal în față + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere max 235 CP/ 4000 rpm, motor electric 14 CP – Cuplu 480 Nm/1750-2250 rpm, motor electric 40 Nm – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4953/2008/1771 mm – Masă proprie 2.101 kg – Portbagaj 397/651-1.951 l – 0–100 km/h 7,6 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 6,8 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 179 g/km – Preț de la 73.500 euro

 

VOLVO V90 CC B5 AWD

Polivalență cu tușă dinamică distinctă

Diferența de aspect dintre Volvo V90 CC și Volvo XC90 este cât se poa­te de relevantă pentru tema folosirii aceleiași platforme tehnice SPA pen­tru vehicule care diferă semnificativ.

Dacă Volvo XC90 a apărut pentru a-i integra pe suedezi în tendința SUV ca­re s-a dezvoltat puternic după primul deceniu al secolului 21, Volvo V90 CC se face remarcat ca un demn continu­ator al unei tradiții proprii, începută cu peste 25 de ani în urmă, odată cu lansarea primei generații de breakuri Volvo V70 XC. Întâmplător, în cazul de față, exemplarul Volvo V90 CC im­plicat în test a avut aceeași motoriza­re cu SUV-ul XC90 – turbodieselul hi­bridizat cunoscut sub indicativul B5. Faptul ne-a permis o și mai interesantă examinare a diferențelor de ca­racter între cele două modele, pe fon­dul respectivei similarități tehnice.

Se pare că la originea acestui con­cept – de break înălțat, dotat cu tracțiune integrală și performanțe ridica­te – au stat (cel puțin în parte) distanțele mari ce se cereau a fi parcurse zil­nic și rapid pe drumuri nu neapărat asfaltate, ceva specific spațiului scan­dinav. Dacă e bun pentru suedezi, de ce n-ar fi bun și pentru noi?

Volvo V90 CC are ampatamentul mare, destul de apropiat de ceea ce întâlnim în clasa de lux: 2,94 m. De asemenea, lungimea mașinii depășeș­te pragul celor cinci metri. Garda la sol de 204 mm este peste a multor mo­dele crossover-SUV de clasă medie, dar gabaritul considerabil al breakului suedez limitează caracteristicile de trecere. Insistând să promoveze poli­valența de rulare a lui Volvo V90 CC, suedezii comunică și o adâncime de vad oficială: 30 cm. Atenție, bine ar fi ca albia apei să nu fie prea denivelată!

Am notat aceste detalii spectacu­loase pentru că, trebuie să recunoaș­tem, mașina este spectaculoasă în si­ne. Altfel, pentru ce ar trebui să o apreciem? Centrul de greutate situat mai jos decât la SUV-urile tipice favo­rizează stabilitatea în conducere rapidă. Accelerația de la 0 la 100 km/h este creditată cu 7,4 s – sensibil mai rapidă decât a unui XC90 B5. Acu­ratețea răspunsului la comenzi și ținu­ta de drum fermă, dublată de o fină absorbire a denivelărilor, invită în mai mare măsură la o asemenea aborda­re a deplasărilor. Pe de altă parte, lu­ând în considerare rularea silențioasă și comoditatea șederii la bord, tragem concluzia că vocația reală a lui Volvo V90 CC B5 AWD ține de croazierele relaxante, eventual cu rază mare de acțiune.

Poziția la volan corespunde mași­nilor de stradă – ceea ce este plăcut, pentru o conducere dinamică. Într-o conducere dincolo de limitele asfal­tului, o situare mai înaltă a scaunului ar fi favorizat vizibilitatea asupra te­renului (motiv pentru care SUV-urile tipice sunt apreciate).

 

Date tehnice

Motor L4, diesel, turbo, amplasat transversal în față + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere 235 CP/ 4000 rpm, motor electric 14 CP – Cuplu 480 Nm/1750-2250 rpm, motor electric 40 Nm – Transmisie tracțiune integrală/ cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4959/1903/1537 mm – Masă proprie 1.912 kg – Portbagaj 551–1.110 l – 0–100 km/h 7,5 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 6,8 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 177 g/km – Preț de la 70.930 euro

 

VOLVO S90 T8 RECHARGE

Sedanurile nu sunt nicicum un gen depășit

Care, dincolo de cei 455 CP ai sis­temului de propulsie de tip „plug-in hybrid', este superputerea lui Volvo S90 T8 Recharge? Rafinamentul, susținem noi. Vorbim aici de rafinament pe toate planurile: design, ambianță interioară, condiții de călătorie și com­portament dinamic. Pentru cine a ui­tat: genul de caroserie „sedan' a fost dintotdeauna relevant pentru faptul că oamenii nu împart același spațiu cu lucrurile – locul lucrurilor fiind în­tr-un portbagaj complet separat de habitaclu, rezervat ființelor.

Particularitate conceptuală: Volvo S90 este calibrat undeva între stan­dardele clasei mari și cele ale clasei de lux – cel puțin așa ne sugerează lungimea care frizează pragul orien­tativ de 5,0 m. Așadar, cum răspundem la întrebarea: se află Volvo S90 la limi­ta superioară a clasei mari sau poate fi privit ca un sedan de lux „entry-le­vel'? Treaba cu clasa de lux sună mă­gulitor, pe de-o parte, dar cine și-ar dori să fie considerat doar ca „en­try-level' într-un segment al absolu­tismului, pe de alta? Aici intră în joc decența, ca o componentă tradițională a spiritualității scandinave, motiv pen­tru care vom spune, până la urmă, că Volvo S90 este cel mai decent sedan de lux din lume. De altfel, între rafi­nament (l-am asociat deja cu ce face Volvo) și noțiunea de opulență (aso­ciată prea frecvent cu luxul substanțial) intervin deseori contradicții.

Ampatamentul lui Volvo S90 T8 Recharge este identic cu al breakului Volvo V90 CC, măsurând 2941 mm. Asta se traduce printr-un spațiu inte­rior generos și o stabilitate direcțională impecabilă – la aceasta din urmă mai contribuie, desigur, și calitățile tehni­ce native ale platformei SPA. Poate fi Volvo S90 privit ca un fel de „spa' cu care călătorești? De ce nu?

Ambianța de la bord este lumi­noasă, detensionantă, capabilă să-ți comunice convingător că tot ceea ce s-a întâmplat înainte de a lua loc în mașină va rămâne în urmă. Argument important al centralei multimedia in­troduse recent de Volvo: integrarea aplicațiilor Google în sistemul de ope­rare propriu.

Cam gata cu comentariile despre exotismul infotainmentului suedez, lucrurile au devenit mult mai clare, iar programele Google Maps, Google Assistant și Google Play, incluse în pa­chetul Digital Services, le găsești in­stalate de la bord.

Spre deosebire de celelalte două automobile din adunarea de față, Vol­vo S90 T8 Recharge poate să ruleze în mod EV 100%. De fapt, poți selecta patru moduri de rulare: Hybrid, Pure, Power și AWD. Modul Hybrid este cel activ în manieră curentă. Acesta uti­lizează atât motorul pe benzină, cât și motorul electric amplasat în spate, ideea fiind o îmbinare optimă de pu­tere și economie. Acest mod este atât de bine armonizat și potrivit cu esența mașinii, încât nu prea apare tentația de a-l schimba. Modul Pure este cel în care deplasarea se face 100% electric, numai cu tracțiune spate.

Cum e cu modul Power? Motorul turbo cu benzină furnizează 310 CP, iar cel electric contribuie prin inter­mediul punții din spate cu alți 145 CP atunci când se cer prestații dinamice. Puterea sistemului este cotată la 455 CP. Răspunsurile la comenzi au spon­taneitatea și acuratețea presupuse de o conducere rapidă plăcută și sigură. Sonoritatea motorului nu crește sem­nificativ în intensitate – te-ai aștepta ca motorul de 2,0 litri să dea cumva semne că este solicitat, dar nu ajungi să sesizezi așa ceva la bord. Din contră, venim cu următorul sfat: monitorizați atent viteza pe care ați atins-o ac­celerând tare, deoarece aceasta va fi adesea mai mare decât v-ați fi gândit. Chestie de obișnuință.

Volvo S90 T8 Recharge va fi nava preferată a celor care doresc să bene­ficieze de ceea ce este mai bun de la viață locuind în zonele metropolitane, însă nu neapărat în centrele urbane aglomerate. Chiar și acolo, conduce­rea sa dă satisfacție, mai puțin în spațiile evident limitate. Condițiile rafi­nate de călătorie pe care le oferă ma­rele sedan Volvo vor fi apreciate cel mai bine, desigur, la drum lung.

 

Date tehnice

Motor L4, benzină, turbo, amplasat transversal în față + motor electric în spate – Cilindree 1969 cmc – Putere sistem 455 CP – Cuplu max. sistem 709 Nm – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4969/1879/1440 mm – Masă proprie 2.010 kg – Portbagaj 436 l – 0–100 km/h 4,7 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 0,7 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 17 g/km – Preț de la 77.350 euro

 

Adaugă un comentariu