Uleiul de motor dezbracat de secrete

Toata lumea a auzit de uleiul de motor, insa putini soferi cunosc cu adevarat rolul lubrifiantului.

De aceea, am decis sa va ajutam cu un articol complet despre uleiul de motor.

 

Rolul uleiului de motor

1. Ungere/lubrifiere – Ajuta la reducerea frecarilor dintre componentele motorului aflate in miscare

2. Racire – Preia caldura componentelor cu care intra in contact

3. Curatare – Ajuta in eliminarea reziduurilor rezultate in urma procesului de aerdere care se depun pe diverse componente

4. Protejeaza importriva coroziunii

5. Etanseitate – Ajuta la imbunatatirea etanseitatii dintre suprafetele componentelor

NOILE MAȘINI ALE POLIȚIEI de 50 de milioane de euro! Uite ce pot cumpăra! FOTO

Toți șoferii trebuie să știe asta! Cum se conduce corect o mașină!

Dacia Duster – primele poze cu interiorul!

Polițistul l-a oprit pentru un control de rutina, dar ce a urmat întrece orice imaginație

Proprietatile uleiului de motor

Temperatura este unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza proprietatile fizico-chimice ale uleiului de motor.

Vascozitatea este una dintre proprietati si face referile la capacitatea uleiului de a se opune curgerii. La o temperatura mare, gradul de vascozitate scade si astfel curgerea are loc mai usor, ceea ce duce la o lubrifiere mai buna.

Onctuozitatea este cea de-a doua proprietate a uleiului si face referire la capacitatea acestuia de a adera la suprafetele metalice si de a forma o pelicula care sa impiedice contactul direct intre acestea.

 

Clasificarea si denumirea uleiului de motor

Exista multi soferi care cumpara uleiul de motor “dupa ureche”. Dar v-ati intrebat vreodata ce semnifica valorile trecute pe eticheta sticlei?

Ei bine, standardul SAE (unul dintre cele mai uzuale) clasifica uleiurile de motor dupa vascozitate.

Astfel, uleiurile pot fi monograd sau multigrad. Cele monograd sunt extrem de rar folosite intrucat se utilizeaza in aplicatii specifice, stiind ca motorul va functiona la o singura temperatura. Astfel, in zonele in care temperatura este contanta, va fi folosit doar ulei monograd.

Uleiul monograd are 11 indici de vascozitate: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40 50 si 60. Indicii urmati de litera W (Winter) sunt inscrisi doar pe uleiurile de iarna.

Uleiul multigrad este cel pe care cu siguranta il folositi si dumneavoastra. Vorbim despre un lubrifiant conceput special sa lucreze atat la temperaturi mari, cat si la temperaturi mici.

In cazul uleiului multigrad, pe eticheta vor fi trecuti doi indici.

ulei 5w-30

Exemplu: Ulei SAE 5W-30

Primul indice face referire la limita de jos a functionarii, iar cel de-al doilea, evident, la limita superioara a temperaturii exterioare. Astfel, un ulei de tipul 5W-30 trebuie sa treaca testele atat pentru categoria 5W, cat si pentru cea 30.

A apărut prioritatea de rapper’. Vezi cum funcționează! | VIDEO

ATENȚIE ȘOFERI! Uite cum se face PARCAREA PERFECTĂ!

Permisele de conducere vor fi primite prin poștă și vor fi livrate gratuit

Ce șofer inconștient! O femeie a fost surprinsă conducându-și Loganul cu bebelușul în brațe

Clasificarea uleiului de motor in functie de compozitie

In compozitia unui ulei de motor vom gasi aditvi (15 – 25%) si uleiuri de baza (75- 85%), care la randul lor se clasifica in alte trei categorii.

1. Uleiuri de baza minerale
2. Uleiuri de baza sintetice
3. Uleiuri de baza semi-sintetice

 

Schimbul de ulei

Operatiunea de schimbare a uleiului de motor se va efectua cel putin o data pe an sau daca proprietarul masinii parcurge un numar limita de kilometri (10.000 sau 15.000 de kilometri in functie de uleiul folosit si de uzura motorului).

Dar de cele mai multe ori, oamenii nu vor sa inteleaga acest aspect si astfel exista doua categorii aparte. Cei care parcurg foarte putini kilometri pe an si care vor sa schimbe uleiul la 10.000 de kilometri parcursi si cei care parcurg distante mari si care vor sa schimbe uleiul de motor la 1 an.

Ambele categorii ar trebui sa inteleaga ca functionarea corespunzatoare a motorului tine si de ulei, iar o astfel de mentalitate duce la o scadere a duratei de viata a componentelor ansamblului. De asemenea, orice schimb de ulei implica si schimbul filtrului de ulei.

Citeste si: Filtrul de particule la diesel – funcționare, regenerare, probleme (DPF, FAP)