Fiat Punto (2012-2018) de la 4.000 de euro – Decăderea unui bestseller

Predecesorul său a fost, la un moment dat, bestseller european. Ultima generație Punto nu s-a ridicat la un asemenea nivel. În testul nostru am verificat un Fiat Punto cu motor 1.4 benzină, fabricat în 2012, cu 106.700 km la bord.

Indicatorul se chinuie să urce pe scala vitezometrului: 91, 92, 93 km/h… Motorizarea aspirată de 1,4 litri nu face vreo deosebită impresie atunci când este zorită să-l accelereze pe Punto. Dacă insiști în partea superioară a plajei de turație și mașina nu e încărcată, parcă ar avea ceva forță. Una peste alta, performanțele sunt convenabile. Să nu uităm, avem aici un propulsor depășit, fără distribuție cu patru supape pe cilindru și fără vreun artificiu de alimentare deosebit. El a servit cu fidelitate sub capotele seriei Punto de-a lungul mai multor faze ale carierei sale.

Pe lângă schimbarea generației din 2005 a intervenit și o redenumire: Grande Punto – ideea din spatele acesteia fiind că mașina s-a maturizat și are mai mult de oferit, deși nu a trecut dincolo de limitele clasei mici. Timpul a trecut, iar Punto a devenit din ce în ce mai desuet. În 2017, comportamentul slab la crash-testul EuroNCAP (zero stele) i-a apropiat sfârșitul, dar Fiat s-a încăpățânat să îl mai păstreze un an în ofertă.

Automobilul e interesant numai pentru cei care vânează prețurile mici, dincolo de comodități sau posibilele slăbiciuni tehnice. Sunt șanse mari ca economia făcută cu prilejul achiziției să se ducă în curând către buzunarele atelierelor service, după cum arată statisticile autorității tehnice germane TÜV.

Producătorul italian a recurs la remedieri din partea casei fie pentru arcurile suspensiei, stopuri, sisteme de direcție și altele. În aceeași notă: unele dintre propulsoarele diesel de 1,3 litri nu au fost fiabile (foarte probabil, cele cu defecte au cedat deja până acum). Mai notăm că rugina afectează considerabil circuitele de eșapament (de obicei, toba finală nu rezistă 4 ani). Sunt binecunoscute și scurgerile de ulei.

Au existat versiuni cu instalație de alimentare cu gaz natural CNG, numite Natural Power. Acestea aveau două rezervoare (ambele aflate sub portbagaj), iar cele 13 kg de gaz puteau acoperi, în funcție de stilul de conducere, vreo 300 km – în interesul celor care locuiesc în mediul urban și au stații de alimentare pe aproape.

Altfel, Punto este interesant mai ales în versiunile diesel, ca mașină ieftină pentru navetiști (nu și pentru cine are de mers până într-un centru de oraș, unde ar putea fi adoptate restricții de trafic diesel). Piesele de schimb sunt mai scumpe decât era de așteptat, iar defectele pot apărea frecvent. Punto e un mijloc de deplasare accesibil, dar acesta rămâne cel mai bun argument al său.

Citește și…

Caracatița de parbriz, noua măsură împotriva șoferilor care parchează neregulamentar

Chinezii atacă segmentul SUV coupé

Boxele acestei mașini se aud de la 5 km distanță

Germania și-ar putea lua adio de la autostrăzile fără limită de viteză

De-asta nu putem avea șosele sigure în România

Mick Schumacher a semnat cu Ferrari

De ce șoselele nu crapă de frig în țările dezvoltate

Românii nu învață pentru examenul auto

 

Calitate slabă dată adesea pe mâna unor posesori atehnici.

Din punct de vedere strict conceptual, Punto ar fi o mașină de buget reușită. În realitate, este o mașină care oferă suficient pentru banii la care poate fi găsită pe piața second-hand, Însă nu fără riscuri de dezamăgire. Cele mai multe dintre problemele posibile sunt mărunte și enervante, situația defectelor Însoțite imediat de imobilizare nefiind prea frecventă. Luându-se după specificații, după cum arată mașina și după preț, mulți sunt tentați de Punto. Interesant ar fi și negocierea unor reduceri la ofertele de automobile noi.

Schimbător de viteze

Selecția e imprecisă, dar mișcați-l cu atenție, nu-l forțați. Timoneria tinde să cedeze dacă i se aplică gesturi forte.

Stopuri

Statisticile TÜV ne arată că blocurile stopurilor pot dezvolta defecte care te lasă fără lumini.

Scurgeri de ulei

Scurgerile de ulei de la motorul lui Punto sunt ceva normal, dar pot fi și abundente. La acest capitol, statisticile TÜV îl plasează undeva jos, în ultima parte a jumătății inferioare a clasamentului.

Eșapament

Toba finală aproape că ruginește văzând cu ochii. De altfel, întreg circuitul este sensibil la coroziune.

Arcuri

Mai ales la modelele de fabricație mai veche, sunt șanse să se rupă. Fiat a inițiat o rechemare.

 

Verdict

Aici nu am intenționat să-i facem pe potențialii interesați să fugă de Punto. Pentru banii la care poate fi găsit, automobilul are suficient de oferit. Nivelul de siguranță și fiabilitatea sunt problematice, așa încât nu îl recomandăm fără rezerve.

 

    ionut popa says:

    articol TOTAL TENDENTIOS impotriva fiat… detin un punto classic 1,3 mjet din 2006, condus preponderent urban, ei bine , in afara de consumabile nu i am schimbat decat un amortizor fata ( de fapt ambele caci asa seschimba ) motorul merge perfect, la 51kw , are geometrie fixa ,nu am mers subturat deci nu am avut probleme, nu degeaba a fost motorul anului 2004 la clasa lui! nu degeaba opel si suzuki l au pus pe masinile lor, suzuki in dauna partenurului vw, care avea acel “tractor” 1,5 tdi in 3 pistoane ! nu e stralucit la tabla, dar e ok, pretul la piese nu se compara cu vw, per ansamblu , calitate fiabilitate e perfect pt Romania ! articol stupid, ce scurgeri abundente de ulei, folosesc mobil 3000 x1 5w-40, nu mananca gram de ulei intre schimburi !

    dan says:

    am unul pe benzina de 1.4 il folosesc de 7 ani, in 7 ani numai schimb de ulei i-am facut, in rest vreo 2-3 beculete arse, si cam atat, consuma vara in jur de 5 litrii pe afara, iarna 6.5 mixt ! , deci ce scrieti acolo sunt abureli …

    marius says:

    Eu am in Grande Punto 1.4 aspirat din 2010 si este calarit zilnic in oras de nevasta, si de mine in weekend si in drumuri lungi/concedii. Am avut si Punto generatia inainte cu care faceam 8-10000 km/luna in tara timp de 1.5 ani pina la 180000km. Super masina
    Masini f bune economice, singura masina care nu are zona rosie la turometru merge pina in 7000 rpm…. dar trebuie sa inveti sa le conduci… daca vrei o masina vie trebuie sa ai turometrul peste 3000 rp si mai sus.
    Depasirea pe nationale in treapta 3 e dementiala de la 85-90km/h la 120 km/h, este un vis frumos.
    Fata de motoarele de la VW care pina la 3000 rpm muncesc si apoi …. plafon cele de la Fiat de la 3000 rpm sunt VII pina in 6500 rpm, peste sunt ..plafon si 80 % din soferi au fobie de sunet de motor ( vai sa nu turez…)
    Masina in 9 ani nu a vazut service decit pt intrenere normala si pt bielete de directie (se merge la fel pe ori ce drum – TARE)
    Articolul este o minciuna.

    Inferno says:

    Mba, sigur n-a scris porcaria asta vreunu’ de la Pro(st)Motor? Natural Power, retardatilor, nu inseamna alimentare cu CNG (combustibil care nu se gaseste in Romania), parintii mei detin un Punto 2 NaturalPower si nu are decat alimentare cu benzina.
    Cum spuneam, parintii mei detin un Punto 2 fabricat in 2003, motor 1.2 8 valve 60 cai. Am inlocuit esapamentul in 2015, scurgeri de ulei am avut pe la binecunoscutul O-ring din spatele chiulasei – l-am schimbat tot in 2015. Deasemenea am schimbat in 2018 cilindrul receptor de ambreiaj. Pe langa asta am schimbat doar consumabile – ulei, filtre, bujii, distributie, placute, discuri si saboti frana. La inceputu’ anului a trecut ITP be bune, sac!
    Incercati sa nu va mai umiliti scriind ineptii despre masini care si-au dovedit fiabilitatea. Va inteleg ca va stau in gat semintele daca nu le rontaiti pe scaune din piele da’ decat o pocnitoare nemteasca ce te duce la sapa de lemn cu consumu’ de ulei si cu care ti-e frica sa iesi din oras mai bine un Punto din 2003!

    Dragos says:

    Am un Punto si un Passat ambele 2003, ghiciti care imi mananca mai multi bani? Felicitari, ati ghicit este vb de Passat,
    amaratul de Punto in afara de oringuri la motor si esapamentul de proasta calitate ( rugineste) , nu a primit decat de consumabile, ITP ul l-a, avut in 18.03 si l-a trecut pe bune. Asa ca lasati criticatul si opriti va din ridicat in slavi masinile germane ca toate componentele se fac la gramada in fabrici unice. Toate s consumabile. platim doar brandul extra si steme si embleme

Adaugă un comentariu