Fiat Punto (2012-2018) de la 4.000 de euro – Decăderea unui bestseller

Predecesorul său a fost, la un moment dat, bestseller european. Ultima generație Punto nu s-a ridicat la un asemenea nivel. În testul nostru am verificat un Fiat Punto cu motor 1.4 benzină, fabricat în 2012, cu 106.700 km la bord.

Indicatorul se chinuie să urce pe scala vitezometrului: 91, 92, 93 km/h… Motorizarea aspirată de 1,4 litri nu face vreo deosebită impresie atunci când este zorită să-l accelereze pe Punto. Dacă insiști în partea superioară a plajei de turație și mașina nu e încărcată, parcă ar avea ceva forță. Una peste alta, performanțele sunt convenabile. Să nu uităm, avem aici un propulsor depășit, fără distribuție cu patru supape pe cilindru și fără vreun artificiu de alimentare deosebit. El a servit cu fidelitate sub capotele seriei Punto de-a lungul mai multor faze ale carierei sale.

Pe lângă schimbarea generației din 2005 a intervenit și o redenumire: Grande Punto – ideea din spatele acesteia fiind că mașina s-a maturizat și are mai mult de oferit, deși nu a trecut dincolo de limitele clasei mici. Timpul a trecut, iar Punto a devenit din ce în ce mai desuet. În 2017, comportamentul slab la crash-testul EuroNCAP (zero stele) i-a apropiat sfârșitul, dar Fiat s-a încăpățânat să îl mai păstreze un an în ofertă.

Automobilul e interesant numai pentru cei care vânează prețurile mici, dincolo de comodități sau posibilele slăbiciuni tehnice. Sunt șanse mari ca economia făcută cu prilejul achiziției să se ducă în curând către buzunarele atelierelor service, după cum arată statisticile autorității tehnice germane TÜV.

Producătorul italian a recurs la remedieri din partea casei fie pentru arcurile suspensiei, stopuri, sisteme de direcție și altele. În aceeași notă: unele dintre propulsoarele diesel de 1,3 litri nu au fost fiabile (foarte probabil, cele cu defecte au cedat deja până acum). Mai notăm că rugina afectează considerabil circuitele de eșapament (de obicei, toba finală nu rezistă 4 ani). Sunt binecunoscute și scurgerile de ulei.

Au existat versiuni cu instalație de alimentare cu gaz natural CNG, numite Natural Power. Acestea aveau două rezervoare (ambele aflate sub portbagaj), iar cele 13 kg de gaz puteau acoperi, în funcție de stilul de conducere, vreo 300 km – în interesul celor care locuiesc în mediul urban și au stații de alimentare pe aproape.

Altfel, Punto este interesant mai ales în versiunile diesel, ca mașină ieftină pentru navetiști (nu și pentru cine are de mers până într-un centru de oraș, unde ar putea fi adoptate restricții de trafic diesel). Piesele de schimb sunt mai scumpe decât era de așteptat, iar defectele pot apărea frecvent. Punto e un mijloc de deplasare accesibil, dar acesta rămâne cel mai bun argument al său.

Citește și…

Caracatița de parbriz, noua măsură împotriva șoferilor care parchează neregulamentar

Chinezii atacă segmentul SUV coupé

Boxele acestei mașini se aud de la 5 km distanță

Germania și-ar putea lua adio de la autostrăzile fără limită de viteză

De-asta nu putem avea șosele sigure în România

Mick Schumacher a semnat cu Ferrari

De ce șoselele nu crapă de frig în țările dezvoltate

Românii nu învață pentru examenul auto

 

Calitate slabă dată adesea pe mâna unor posesori atehnici.

Din punct de vedere strict conceptual, Punto ar fi o mașină de buget reușită. În realitate, este o mașină care oferă suficient pentru banii la care poate fi găsită pe piața second-hand, Însă nu fără riscuri de dezamăgire. Cele mai multe dintre problemele posibile sunt mărunte și enervante, situația defectelor Însoțite imediat de imobilizare nefiind prea frecventă. Luându-se după specificații, după cum arată mașina și după preț, mulți sunt tentați de Punto. Interesant ar fi și negocierea unor reduceri la ofertele de automobile noi.

Schimbător de viteze

Selecția e imprecisă, dar mișcați-l cu atenție, nu-l forțați. Timoneria tinde să cedeze dacă i se aplică gesturi forte.

Stopuri

Statisticile TÜV ne arată că blocurile stopurilor pot dezvolta defecte care te lasă fără lumini.

Scurgeri de ulei

Scurgerile de ulei de la motorul lui Punto sunt ceva normal, dar pot fi și abundente. La acest capitol, statisticile TÜV îl plasează undeva jos, în ultima parte a jumătății inferioare a clasamentului.

Eșapament

Toba finală aproape că ruginește văzând cu ochii. De altfel, întreg circuitul este sensibil la coroziune.

Arcuri

Mai ales la modelele de fabricație mai veche, sunt șanse să se rupă. Fiat a inițiat o rechemare.

 

Verdict

Aici nu am intenționat să-i facem pe potențialii interesați să fugă de Punto. Pentru banii la care poate fi găsit, automobilul are suficient de oferit. Nivelul de siguranță și fiabilitatea sunt problematice, așa încât nu îl recomandăm fără rezerve.

 

    ionut popa says:

    articol TOTAL TENDENTIOS impotriva fiat… detin un punto classic 1,3 mjet din 2006, condus preponderent urban, ei bine , in afara de consumabile nu i am schimbat decat un amortizor fata ( de fapt ambele caci asa seschimba ) motorul merge perfect, la 51kw , are geometrie fixa ,nu am mers subturat deci nu am avut probleme, nu degeaba a fost motorul anului 2004 la clasa lui! nu degeaba opel si suzuki l au pus pe masinile lor, suzuki in dauna partenurului vw, care avea acel “tractor” 1,5 tdi in 3 pistoane ! nu e stralucit la tabla, dar e ok, pretul la piese nu se compara cu vw, per ansamblu , calitate fiabilitate e perfect pt Romania ! articol stupid, ce scurgeri abundente de ulei, folosesc mobil 3000 x1 5w-40, nu mananca gram de ulei intre schimburi !

    dan says:

    am unul pe benzina de 1.4 il folosesc de 7 ani, in 7 ani numai schimb de ulei i-am facut, in rest vreo 2-3 beculete arse, si cam atat, consuma vara in jur de 5 litrii pe afara, iarna 6.5 mixt ! , deci ce scrieti acolo sunt abureli …

Adaugă un comentariu

Cauta masina