DE FAPT, BOMBONICA ERA PUȘCULIȚĂ!

 

În vremuri în care nu mai știi cum să economisești, un Fiat 500X Hybrid prinde bine pe lângă casa omului.

 Pentru început, nu sună optimist: Fiat îți cere 28.990 de euro ca să îți dea un 500X Hybrid. În fine, așa fac italienii afaceri. Trebuie să discuți cu dealerii și să vezi cam ce fel de reduceri poți obține – în Germania, se merge și până la vreo 5.000 de euro. În plus, verificând ofertele concurenței, constați că prețul, oricum, nu era rău.

Cu această mașină e ca și cu iaurtul: dacă termenul de valabilitate se apropie de expirare, comerciantul trebuie să umble la preț! Fiat 500X a fost prezentat în 2014 și modernizat în 2018. Mai nou, a intervenit o altă calibrare a ofertei: automobilul este disponibil doar cu propulsie hibridă, toate celelalte motorizări cunoscute fiind înlăturate.

Cu ce să începem? Mai întâi retragem acoperișul și lăsăm soarele să intre. Aici avem o versiune „Dolcevita', iar plăcerea aerului proaspăt adus prin tavan presupune achitarea unui supliment de 3.000 de euro.

 

Prima impresie din interior: dacă ai înălțimea de peste 1,80 m, freza o să îți dea pe afară. Din fericire, pe timpul verii poți să rulezi fără pavilion. Altfel, poziția la volan este corectă, coapsele se sprijină bine pe tapițerie, iar accesul în acest SUV-uleț (lungime de 4,26 m) este comod. Pe latura multimedia se observă cei opt ani de vechime conceptuală a mașinii: pictogramele sunt minuscule, ecranul e mult prea mic, iar telefonul nu ți-l poți încărca inductiv.

Să nu uităm de ce am plecat de acasă: suntem aici pentru a conduce. Avem la dispoziție un propulsor turbo cu 4 cilindri de 1,5 l și 130 CP care beneficiază uneori de contribuția unui electromotor alimentat la tensiunea de 48 de volți și care este capabil să producă 20 CP. Deoarece motorul electric își implică tot cuplul încă din prima secundă de mișcare și susține motorul cu benzină la orice apăsare a accelerației, nu există niciun fel de turbolag. „Bombonica' are destul nerv inclusiv la demarajele de pe loc. La un moment dat, însă, devine perceptibilă tușa culturală națională a mașinii: după cum știți, italienii se hotărăsc greu. Mai ales după intervale lungi de rulare la regim constant, transmisia cu șapte trepte și dublu ambreiaj răspunde ezitant la solicitările de reluare a accelerației. Poți să și strivești pedala de gaz, ai să obții doar mult zgomot de la motorul cu benzină. Dacă gestiunea electronică a cutiei ar fi suficient de inteligentă, aceasta te-ar întreba (în loc să schimbe treapta optimă și gata): allora, che cosa vuoi?

Când te afli la volan, numai de asemenea discuții nu ai chef. Cu alte cuvinte, trebuie să rămânem calmi și să îl luăm pe 500X așa cum e. Dacă nu i se cer răspunsuri intempestive la comenzi, 500X este „molto gentile'. Așadar, spiritul mașinii este axat pe o bunăvoință lejeră. După ce l-am tratat în această manieră pe 500X, computerul de bord s-a așezat la un consum mediu de 5,8 l/100 km, exact valoarea conformă WLTP.

 

Fiat 500X Hybrid 1.5 GSE
Motor L4, benzină, turbo, transversal în față • Cilindree 1469 cmc Putere • 130 CP/5250 rpm •  Cuplu max. 240 Nm/1500 rpm Transmisie tracțiune față/cutie de viteze cu dublu ambreiaj, 7 trepte •  L/l/h 4264/1796/1595 mm •  Portbagaj 350–1000 l • 0–100 km/h 9,4 s • Viteză max. 194 km/h • Consum 5,8 l/100 km • Emisii CO2 133 g/km

Preț de la 28.990 euro (Germania)

 

VERDICT
Teoretic, la opt ani după lansare, un automobil e „finito, finished, kaput, fini, koniec, terminat', dar Fiat 500X încă e tentant în versiunea hibridă. Are personalitate și consumă puțin. De reducerea prețului trebuie să te ocupi personal.

Adaugă un comentariu