Mercedes-Benz Citan Kombi de la 5.900 de euro: Ce poate să conțină o cutie de ocazie?

Vehiculul multifuncțional Mercedes-Benz Citan Kombi de dimensiuni compacte e frate cu Renault Kangoo. Își merită el banii pe piața second-hand?

În căutarea unei mașini compacte care să corespundă unui cât mai variat spectru de utilizări și să preia „din mers” și rolul de automobil familial pentru cineva care are și copii nu poate fi trecut cu vederea genul combi-polivalent cu caroserie înaltă. Mercedes a inclus în gama sa începând din 2012 un astfel de vehicul cu lungimea de 4,32 m, numit Citan.

Denumirea sa reprezintă o compoziție a două alte cuvinte: City și Titan. Semnificația sa implicită e ambițioasă, dar nu total acoperită. Mai degrabă, i s-ar fi potrivit numele de Pragmat, relevant în privința naturii sale conceptuale nepretențioase. Ca și fratele său francez Renault Kangoo (care este mai ieftin), acest Mercedes a fost propus în trei variante de ampatament, iar pavilionul său înalt a contribuit la obținerea unui volum foarte mare, modulabil între 685 și 3.000 l.

Binecunoscutul producător german de automobile cu orientare premium s-a descurcat convenabil cu personalizarea seriei Citan. Mască frontală impozantă, finisare interioară vizibil retușată, cu elemente de design identificabile Mercedes. Oricum, la o privire mai atentă, se vede că nu s-a lucrat în profunzime.

Rugina nu constituie o problemă, caroseria fiind compusă din elemente ambutisate galvanizate. Zgomotele componentelor de finisare și ale portierelor la rularea pe drum deteriorat sunt adesea prezente, dar nu în mai mare măsură ca la alte van-uri ale clasei. Asta nu înseamnă că Mercedes Citan a venit pe piață ca o ofertă ieftină. Prețul său de bază era aproape de pragul celor 20.000 de euro (versiunea de 90 CP) și suma urca rapid odată cu includerea unor opțiuni de bun-simț, precum aerul condiționat, un sistem audio nepretențios sau cea de-a doua portieră culisantă. Vreo 2.000 de euro pentru acestea trebuiau puși deoparte. Pachetul BlueEfficiency, destinat versiunilor diesel, scădea consumul mediu cu circa 0,4 l/100 km, dar și acesta trebuia achitat suplimentar.

Privitor la partea tehnică, mașina stă destul de bine. Consumul său mediu înregistrat de Auto Bild a fost de numai 5,8 l/100 km – categoric, o cifră pentru care micul turbodiesel de origine franțuzească și având cilindreea de 1,5 l (90 CP) este pe placul nemților și, probabil, al oricui. Conformitatea sa cu normele Euro 5 nu exclude ca în viitor să-i fie interzis accesul în zonele urbane. Mai bine situată este motorizarea introdusă începând din 2015 (conformitate Euro 6). Începând din 2013, oricum, devenise disponibilă sub sigla 112 BlueEfficiency o versiune modernizată a propulsorului cu benzină de 114 CP. Demn de interes: începând din 2016, în dotarea lui Citan a intrat o cutie de viteze automată modernă cu dublu ambreiaj și șase trepte, numită 6G-DCT.

Specialiștii de la Stuttgart s-au străduit să mai rafineze cumva funcționarea suspensiei, însă aceasta păstrează în mare măsură caracterul lipsit de subtilitate al modelului original Renault. Cât despre comportamentul dinamic al lui Citan, nimic senzațional la acest capitol. Totul este în regulă în condiții de rulare cotidiană la viteze moderate, stabilitatea fiind mai convingătoare în sarcină. Dar, atenție la tendința clară de subvirare în curbele strânse și la sensibilitatea direcțională la vânt lateral.

Citește și:

Modificare majoră în programul Prima Mașină

Informații proaspete despre noua taxă auto: Cum o plătim?

Vom avea mașini electrice fabricate în Bulgaria

Guvernul vrea să modifice în secret legislația RCA

România: Câți șoferi au rămas fără carnet din cauza alcoolului

Jantă de aluminiu sau de oțel: Care este mai rezistentă?

Referendum în București pentru o nouă taxă auto

 

S-ar fi putut ceva mai bine și în legătură cu sarcina utilă de numai 506 kg. Confortul la rulare fiind relativ bun, Citan se prezintă ca un partener prietenos de călătorie lungă – totul este să nu-i dai mai mult decât poate duce. Argumentul său cel mai important rămâne generozitatea spațiului interior. Chiar și cei mai înalți vor avea la dispoziție loc suficient, oriunde ar sta. Accesul la locurile din spate este mult înlesnit de portierele culisante. Printre opțiunile propuse de producător s-a aflat și un al treilea rând, cu două scaune.

Calitate constructivă care nu este, cum s-ar zice, chiar de “o stea”.

Dacă nu s-ar fi înfiripat o alianță strategică între Daimler și grupul Renault-Nissan, probabil că seria Citan nu ar fi existat. Înainte de momentul apariției sale, francezii dobândiseră deja ceva experiență cu concepția și optimizarea seriei similare tehnic, Kangoo. După cum era de așteptat, Citan reflectă atât punctele tari, cât și pe cele slabe ale modelului franțuzesc. Desigur, cele slabe ne preocupă aici, acestea fiind: plasticul unor elemente de finisare, defecțiunile de origine electronică și nivelul de siguranță de numai trei stele la crash-testul EuroNCAP.

Electronică

Diverse disfuncții enervante ale electronicii pot ajunge să se manifeste, cele mai multe nu imobilizează mașina.

Interior

Volanele care se uzează în acest fel sunt ceva specific producătorului Renault.

Faruri

Deși arată altfel pe dinafară, tehnica farurilor e moștenită de la Kangoo. Becurile se ard adesea și geamul se mătuiește.

Motorizare

Punct forte: motorul este fiabil pe termen lung. Semiaxele planetare ale transmisiei, mai puțin.

Suspensii și frâne

Punțile sunt robust construite, dar sensibilități pe la frâne și direcție s-au mai văzut.

Caroserie

Rugina nu pune probleme. Vehiculele utilizate comercial ar putea avea uzuri avansate.

 

Verdict

În privința designului, Citan arată evident ca o cosmetizare dichisită a lui Renault Kangoo. De la acesta provin și câteva puncte forte: spațiul interior mare și modulabil, consumul economic. Pe piața second-hand, prețurile lui Citan sunt tentante.

    ITRobert says:

    350 de mii de km la o cilindree de 1.5l se numeste UN MOTOR COMPLET CONSUMAT. Nu e vorba numai despre motor, ne uitam la toate piesele in frecare (miscare); rulmenti, pivoti, amortizoare, bucsi, articulatii, alternator, electromotor, compresorul de aer conditionat, pompa de directie, dispozitivul centarl de ABS, pompa centrala de franare… Probabil ca are nevoie de cauciucuri, evident ca e nevoie de un sezut nou la sofer, volanul e muci… Indiferent de sigla de pe gril, cu 5900 Euro cred ca se poate cumpara “mai multa masina”… Dupa 350 mii poti sa te astepti sa “cada” absolut orice, inclusiv lucruri banale cum, ar fi sistemul de stergatoare de parbriz sau pompa de benzina care fac masina neoperabila…

Adaugă un comentariu

Cauta masina