Auto Germania – Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi?

Prin intermediul acestei serii de articole marca Auto Bild România, dorim să oferim un sprijin persoanelor care și-au luat inima în dinți și vor să meargă personal în Germania pentru a-și achiziționa o mașină second-hand de calitate.

Un autoturism second-hand poate face o primă impresie foarte bună. Cu toate acestea, trebuie să fii atent la o lungă listă de aspecte înainte de a bate palma cu vânzătorul. Iată ce să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi.

 

La ce trebuie să fii atent atunci când vizionezi o mașină second-hand?

 

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Linie caroserie (nuanță vopsea, îndoituri, rugină)

Poți utiliza un tester pentru grosimea stratului de vopsea pentru a afla dacă anumite elemente ale caroseriei au fost revopsite. Poți cumpăra unul de pe internet chiar și la 100 de lei.

Nu trebuie să te sperii de câteva îndoituri minore. Dacă nu ascund un accident major, nu ar trebui să fie probleme. Asigură-te că toate portierele se deschid și se închid la fel, precum și că poți descuia capota și portbagajul cu ușurință.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Luciu caroserie

De regulă, o mică parte din mașinile aflate la vânzare în Germania au fost pregătite pentru vânzare. Majoritatea au fost doar spălate la exterior și fotografiate pentru site-urile de anunțuri. Sigur, există și exemplare unde s-a făcut un detailing complet, dar mașinile acelea se află la un preț semnificativ mai mare.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Lonjeroane, șuruburi prindere portiere, aripi (mastic, urme de desfacere)

Dacă un autoturism a fost implicat într-un accident serios, iar reparația nu a fost făcută la reprezentanță sau într-un service autorizat, sunt câteva semne pe care ar trebui să înveți să le identifici.

Deschide capota și aprinde lanterna telefonului. Observă cu atenție capătul lonjeroanelor. Dacă mașina a fost lovită frontal, se vor vedea semne clare de intervenție;

De asemenea, dacă un autoturism a fost lovit și portierele au fost schimbate, șuruburile de fixare ale acestora vor avea vopseaua zgâriată. Nu este exclus ca acestea să nu se închidă bine din prima. Atenție la acest aspect, deoarece nu toate mașinile necesită aceeași forță pentru închiderea portierelor.

Porțiunea de sub capitonajul portbagajului trebuie atent studiată pentru a vedea dacă mașina a avut un impact în spate. Verifică și dacă există umiditate în portbagaj – în cazuri mai serioase, există posibilitatea de infiltrații de apă.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Un parbriz fără ciobituri

Cu toții știm că este aproape imposibil să îți păstrezi parbrizul intact în România. În Germania este ceva mai ușor de atât. Unul în stare perfectă este de preferat. Verifică și data de fabricație a acestuia. O găsești într-un colț al parbrizului și va fi la vedere. Cum faci asta? Instrucțiuni la următorul punct.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Geamuri laterale + lunetă

În cazul în care unul dintre geamuri a fost schimbat, va avea o dată diferită a fabricației. Aceasta poate fi verificată prin citirea cifrei înscrise pe fiecare geam. Punctele dispuse în stânga și/sau în dreapta acestei cifre reprezintă săptămâna și luna fabricației geamului, dar diferă în funcție de producător. Se aplică și la parbriz același stil de inscripție. Există și posibilitatea ca unul dintre geamuri să fie dintr-un alt an față de celelalte fără a fi o problemă majoră în spatele situației, mai ales dacă portierele se deschid și închid fără probleme.

Gradul de uzura al interiorului

Un interior uzat și murdar = mulți kilometri. Mare atenție la volan, pedale și schimbător! Verifică dacă poți apăsa toate butoanele de la bord, dacă se deschide torpedoul și cotiera.

Practic, trebuie să inspectezi fiecare element de la interior pentru a te asigura că nu există niciun element defect și că mașina nu prezintă urme de infiltrații de apă, urme de mucegai și alte avarii care pot fi costisitor de reparat.

Asigură-te că poți mișca scaunele fără probleme și că sunt fixate bine în suporți. Verifică și dacă poți plia bancheta din spate (dacă mașina are o asemenea funcționalitate, desigur). Nu strică să te uiți dacă vehiculul are toate centurile și dacă fiecare dintre acestea poate fi cuplată și decuplată fără probleme.

Nu în ultimul rând, verifică dacă sistemul audio funcționează. În cazul în care există și un CD changer, probați funcționarea acestuia.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Nivel încărcare baterie

Aici ar fi ideal să ai la îndemână un multimetru. Îl poți transporta chiar în bagajul de mână și costă aproximativ 50 de lei. O baterie auto încărcată trebuie să afișeze o valoare apropiată de 12,7 volți cu motorul oprit. În cazul în care valoarea este mai mică de 12 volți, s-ar putea să nu mai poți reporni vehiculul dacă pleci la drum cu acesta.

Odată pornit motorul, verifică valoarea afișată de multimetru la ralanti și atunci când motorul este turat la aproximativ 2.000 de rotații pe minut. Ar trebui să vezi minimum 13,3 volți la ralanti pentru un sistem de încărcare ‘sănătos’ și o creștere până la aproape de 14,3 volți la turația de 2.000 de rotații pe minut. Orice trece de 14,5 volți încărcare cu mai mulți consumatori porniți (fază lungă + sistem climatizare și sistem audio) semnifică o problemă a sistemului de încărcare. Această problemă va duce la defectarea bateriei în timp și ar trebui să fie remediată prin schimbarea releului de încărcare – într-un caz fericit, desigur.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Nivel fluide (antigel, lichid de frână, lichid servodirecție)

Lichidul de răcire al motorului stă într-un rezervor semitransparent și gradat cu minimum și maximum. Ideal, acesta ar trebui să fie la un nivel cât mai apropiat de maximum. Dacă motorul nu a fost pornit încă și este rece, poți deschide cu grijă vasul de expansiune pentru a inspecta capacul acestuia și claritatea lichidului. Nu trebuie să găsești urme de ulei pe capac sau în lichid. Le poți vedea cu ușurință atunci când există – uleiul o să se vadă în lichidul de răcire. Totodată, asigură-te că lichidul de răcire are o culoare uniformă.

Nivelul lichidului de frână poate fi verificat la fel de ușor ca în cazul lichidului de răcire. Dacă acesta nu este la maximum, verifică pompa de frână pentru urme de scurgeri. În lipsă de scurgeri vizibile, verifică gradul de uzură al plăcuțelor de frână. Și lichidul de frână trebuie să fie clar și să nu prezinte urme de impurități.

De obicei, lichidul de frână este aproape transparent și are o tentă gălbuie atunci când este nou. Anumite lichide de frână au fost colorate de producători într-o nuanță distinctă, cum ar fi albastru, roz, sau chiar roșu. Acest lucru se face pentru a preveni amestecarea mai multor tipuri de lichid de frână. Nu achiziționa o mașină rulată cu un nivel minim al lichidului de frână, s-ar putea să nu ajungi cu bine la destinație și nu poți intui ce probleme ascunde.

Lichidul de servodirecție este de obicei colorat într-o nuanță de roz sau roșu. Pe măsură ce este folosit în instalație, acesta își schimbă nuanța și devine închis la culoare în urmă colectării de impurități. Verifică fiecare furtun care merge către vasul de lichid de servodirecție pentru a verifica prezența eventualelor scurgeri. Atenție și la textura fiecărui furtun – dacă vezi că acel furtun are mici crăpături în stratul de cauciuc, există riscul să cedeze în viitorul apropiat. Se recomandă înlocuirea fiecărui furtun cu asemenea crăpături, schimbarea lichidului și aerisirea instalației.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Nivelul și culoarea uleiului

Majoritatea tipurilor de ulei uzuale au o culoare gălbuie atunci când sunt noi. Cu cât uleiul este mai negru, cu atât este mai vechi și mai uzat. În cazul autoturismelor cu motoare turbodiesel, uleiul va avea o tentă mai închisă decât la omoloagele lor cu motoare aspirate alimentate cu benzină. Șterge joja cu un șervețel alb curat și privește culoarea petei lăsate pe șervețel. Dacă aceasta tinde să fie maro sau chiar neagră, uleiul ar fi trebuit schimbat până acum.

Verifică și capacul de ulei – acesta nu trebuie să aibă reziduuri de niciun fel la interior. Privește cu atenție compartimentul motor și caută urme de scurgeri de ulei. Vor fi rare cazurile în care compartimentul motor va fi deosebit de curat, dar evită situațiile în care ai impresia că nu a mai ridicat nimeni capota acelei mașini de ani de zile. Nici mașinile care au motorul spălat nu reprezintă un semn bun, deoarece s-au șters eventualele urme de ulei.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Nivel uzură discuri + plăcuțe de frână

În cazul vehiculelor echipate cu jante de aliaj, vei putea să te uiți liber la discurile de frână. Privește fiecare disc în parte pentru a observa dacă pare că a fost uzat în mod uniform. Poți observa și grosimea plăcuțelor de frână dacă privești etrierul. Nu te sfii să folosești lanterna de la telefon sau o lanternă cu LED ca să vezi mai bine.

Din păcate, nu poți observa acest detaliu la fiecare vehicul, mai ales la cele cu jante de oțel și capace de tablă. Dacă ești sigur că ești interesat de acel autovehicul, cere permisiunea să ridici mașina pe cric, scoate roata și verifică discul, etrierul și nivelul de uzură al plăcuțelor.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Uzură jante (îndoituri, zgârieturi)

Privește cu atenție fiecare jantă în parte. Sunt rare cazurile în care un automobil rulat va avea jantele ca în prima zi, dar caută urme de reparații serioase, crăpături în suprafața jantei și chiar îndoituri. Atenție la jantele vopsite în grabă cu un spray, ele pot ascunde reparații de calitate îndoielnică și alte probleme.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Profil si DOT anvelope (nivel uzură și an fabricație)

Anvelopele ar trebui să aibă o uzură uniformă pentru fiecare roată în parte. Asta se întâmplă într-un caz ideal, dar realitatea ne-a arătat că poți să ai uzură excesivă la interiorul sau la exteriorul unui pneu, în timp ce partea opusă pare să fie aproape nouă. Un autoturism cu asemenea probleme necesită cel puțin o reglare a unghiurilor la nivel de suspensie, dar poate ascunde o avarie mai gravă și mai costisitoare.

Asigură-te că vehiculul are aceeași marcă de anvelope și același tip pentru toate cele patru roțile. Învață să citești DOT-ul și cere o reducere dacă găsești un vehicul cu pneuri vechi. Nu uita să verifici dacă există roată de rezervă și în ce stare este aceasta. Dacă tot ai ajuns acolo, vezi dacă mașina mai are cric și cheie de desfacere a prezoanelor. Asigură-te că funcționează cricul și că proprietarul are și cheia de la sistemul antifurt al jantelor – în măsura în care acesta există.

Dacă nu există cheie pentru sistemul de antifurt al jantelor, nu o să poți să dai roata jos ca să o schimbi în caz de pană și vei fi nevoit să apelezi la serviciile de asistență rutieră. Costă destul de mult în România, nu mai are sens să vorbim despre cât te va costa asta în Germania, Austria sau Ungaria.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Cârlig de remorcare (și starea în care se află dacă este prezent pe mașină)

De regulă, autoturismele din Germania care sunt dotate cu un cârlig de remorcare chiar sunt folosite în scop de tractare. Mentalitatea din România, adică dacă am cârlig scap mai ușor într-un accident’ nu există în Vest.

Autoturismele care au tractat distanțe considerabile au o uzură pronunțată a amortizoarelor și a arcurilor de pe puntea din spate. De asemenea, propulsoarele sunt mult mai solicitate în cazul tractării. Verifică dacă există și priză pentru sistemul de semnalizare al remorcii și dacă este în stare bună cârligul de remorcare.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Stare arcuri + amortizoare punte față și punte spate

Va fi complicat să verifici starea arcurilor și a amortizoarelor unei mașini parcate. Dar nu este imposibil. Apasă cu toată puterea pe caroserie, în plan vertical, apoi eliberează. Un vehicul normal ar trebui să coboare și să își revină fără zgomote și fără mișcări suplimentare. Nu strică nici o inspecție vizuală. Ridică mașina pe cric și folosește o lanternă pentru a verifica dacă există scurgeri pe amortizoare și dacă arcurile sunt întregi.

Sunt rare situațiile în care o mașină din Germania va avea suspensia atât de avariată și totuși să aibă inspecție tehnică valabilă, dar este posibil ca avaria să fi survenit la multe mii de kilometri și luni bune de la obținerea inspecției tehnice. Dacă tot ai ridicat mașina pe cric, trage de fiecare roată în parte, atunci când este ridicată de la sol, pentru a te asigura că nu se mișcă în plan orizontal.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi – Servodirecție

Sistemul de servodirecție poate fi verificat destul de ușor. Cu motorul pornit, învârte volanul de la un capăt de cursă la altul. Reține nivelul de forță necesar acestei acțiuni la ralanti și apoi verifică din nou după ce ai crescut turația motorului la peste 1.500 rpm. Dacă este o diferență majoră, pompa de servodirecție a ‘îmbătrânit’ și va necesita înlocuirea la un moment dat în viitor.

S-ar putea să auzi un sunet neplăcut odată ce ajungi la capătul cursei volanului. Până la un punct, este normal, dar dă-i mai multă atenție dacă are o intensitate mare sau dacă este însoțit și de un răspuns diferit al volanului în acel moment.

Verificarea instalației de climatizare (aer condiționat + căldură)

După cum am subliniat mai sus, verifică toate comenzile de la bord, inclusiv climatizarea. Încearcă fiecare treaptă a ventilatorului, schimbă între parbriz, fantele centrale și fantele care trimit aerul la picioarele ocupanților. Asigură-te că funcționează și aerul condiționat și verifică dacă sistemul furnizează căldură dacă îl comuți pe acest mod. Evident, multe mașini nu vor furniza prea mult aer cald imediat după pornire, deci ai puțină răbdare la acest capitol.

În cazul în care ești întâmpinat de un miros neplăcut la pornirea instalației de climatizare, aceasta necesită schimbarea filtrului de habitaclu și o igienizare. Câtă vreme funcționează pe toate modurile disponibile, inclusiv auto – dacă există, poți să trece peste acest neajuns dacă primești o reducere de la prețul final. Dacă sistemul de climatizare te face să tușești sau scoate praf în loc de aer curat, acea revizie ar fi trebuit să sosească în urmă cu mai mulți ani.

Evită mașinile cu defecțiuni la sistemul de climatizare, acestea pot fi costisitor de reparat și îți vor aduce multe bătăi de cap. Nu merită economia făcută la achiziție.

De verificat dacă există roată de rezervă (și starea roții – DOT, uzură)/chit de pană, triunghi reflectorizant, vestă reflectorizantă, stingător de incendiu (aflat în perioada de garanție)

Dacă vrei să pleci pe roți din Germania, nu rata acest aspect. Poți fi oprit pentru o verificare de poliția din Germania, Austria sau Ungaria și să te alegi cu o amendă consistentă pentru lipsa unui stingător de incendiu sau pentru lipsa unei veste reflectorizante. Și în România poți primi amendă pentru acest aspect, dar în țările respective asemenea verificări sunt mai frecvente și au sancțiuni semnificativ mai mari decât la noi.

Chiar nu este de joacă cu lipsa acestor elemente legislative, chit că sunt șoferi care nu au folosit niciodată un stingător de incendiu sau o trusă de prim ajutor. Dacă ai senzația că nu este important, imaginează-ți senzația de neputință pe care o vei trăi dacă îți ia foc mașina și stingătorul pe care vrei să îl folosești nu mai reacționează în niciun fel după ce i-ai scos siguranța și ai apăsat pe levierul dedicat.

De verificat echipamentele electrice ale mașinii (oglinzi laterale, scaune cu reglaj electric, trapă, etc)

Cu cât mai multe dotări are o mașină, cu cât mai multe se pot defecta de-a lungul anilor. Asigură-te că scaunele pot fi reglate în față sau în spate și că poți deschide și închide la loc trapa.

În caz contrar și în funcție de gravitatea defectului, poți ori să ceri o reducere de preț, ori să renunți la achiziția vehiculului. Dacă nu îți cauți o mașină rară și mai ai de văzut alte exemplare, mai bine mergi mai departe. Ar fi ideal să descoperi că nu poți să încui portbagajul sau că nu funcționează închiderea centralizată înainte de a plăti vreun eurocent pentru acel vehicul, nu?

De verificat luminile autoturismului (faruri fază lungă, fază scurta, poziții, stopuri, stop central, semnalizare, lampă ceață, marșarier, proiectoare, semnalizare)

Orice problemă la instalația de iluminare a unui vehicul îți va aduce o amendă de la poliție în orice stat pe care îl vei traversa. Asigură-te că se aprind toate semnalizările vehiculului și că funcționează concomitent semnalizarea cu stopul pe frână, respectiv că nu se întâmplă nimic nedorit dacă aprinzi farurile, semnalizezi și apeși frâna.

Poate că pare neverosimilă situația descrisă mai sus, dar am întâlnit cazuri la unele vehicule second-hand ‘proaspăt aduse’ din Germania. În cazul unui preț mic de achiziție sau a unei ‘super-oferte urgente’, s-ar putea să întâlnești și asemenea probleme. Dacă mașina pe care ți-o dorești are un bec ars și este singura din zonă, află dacă există un supermarket sau o benzinărie în zonă și înlocuiește becul înainte să o cumperi. Dacă tot nu funcționează, ai cumpărat doar un bec, nu o mașină cu o instalație de iluminare cu fel și fel de defecte.

De verificat funcționarea geamurilor electrice (închis/deschis)

Imaginează-ți că trebuie să intri într-o parcare subterană și nu poți să deschizi geamul ca să ridici tichetul de parcare de la automat. Sau că ai plecat cu geamul coborât de la vânzător și ai intrat pe autostradă și vei parcurge restul de 2.000 de kilometri până acasă cu un geam coborât la maximum. Ar fi cel puțin neplăcut, nu?

Tocmai de aceea, nu te jena să cobori și să ridici geamurile laterale de mai multe ori dacă ai suspiciunea că este ceva în neregulă cu acestea.

 

În cel mai fericit caz, unii dealeri dispun de service. Pentru a verifica într-un mod mai amanunțit mașina, poți solicita un test de rampă.

De asemenea, poți conecta un tester auto multimarcă la conectorul ODB2 al mașinii pentru a afla dacă există erori stocate în computerul de bord. Aceste aparate se găsesc și la 100 de lei.

În cazul în care instrumentarul mașinii are unul sau mai mulți martori de bord aprinși, poți consulta articolul nostru Martorii de bord – Peste 50 de semne explicate pentru a afla exact ce înseamnă fiecare dintre aceștia.

Filmează pornirea la rece a motorului și trimite-i clipul unui mecanic pe care îl cunoști deja și cu care ai discutat în prealabil viitoarea ta achiziție. O persoană pricepută își poate da seama imediat dacă motorul nu funcționează optim. Nu uita să îi răsplătești efortul mecanicului după ce te întorci în țară.

Asigura-te că autoturismul dispune de istoric service complet și de carte service. Nu ar trebui să cumperi de la un vânzător care îți oferă opțiunea ‘merge și așa’, nu de asta ai mers până în Germania. 

De asemenea, trebuie să fii sigur că mașina are inspecția tehnică valabilă (TUV – HU), fără aceasta, nu poți elibera numerele de tranzit și poți aduce mașina doar pe platformă.

Pe scurt, nu cumpăra o mașină fără inspecție tehnică valabilă! Singura excepție: ai venit deja cu platforma în Germania și vrei să cumperi un vehicul pentru piese sau să îl restaurezi în România. În acest caz, probabil că nu ai nevoie atât de multă de acest ghid și știi deja ce faci.

Întreabă dealerul dacă autoturismul vine și cu al doilea set de jante sau anvelope (de iarnă sau de vară). Nu este exclus să îți vândă un set compatibil la un preț bun, dacă nu are deja un set pentru acest vehicul.

 

Dacă totul pare să fie în regulă cu mașina, solicită un test de drum

 

În cazul vânzătorilor particulari, nu va fi o problemă, majoritatea vor fi de acord, însă unii dealeri nu vor fi atât de fericiți când soliciți un test drive. De cele mai multe ori, problema dealerului este de logistică, acesta fiind obligat să mute câteva mașini din fața autoturismului ales de tine pentru a-l putea scoate din curte. Iar asta în cel mai fericit caz.

Pentru a putea face un test drive cu mașina unui dealer, acesta trebuie să monteze un set de plăcuțe roșii pe mașină. Acestea au denumirea de numere de dealer și pot fi montate pe orice mașină în vederea efectuării unui test de drum. Nu ar trebui să te lase nimeni să conduci o mașină fără plăcuțe de înmatriculare și ferește-te de cei care îți propun să faci asta – consecințele legale sunt grave chiar dacă nu încălcai altă lege când te-au văzut polițiștii.

Ce trebuie să verifici la o mașină second-hand din Germania înainte să o cumperi

Oricum ar fi, nu cumpăra o mașină fără a efectua un test drive!

În timpul testului de drum trebuie să fii foarte atent la mai multe aspecte:

  • Eficiența sistemului de frânare – mașina nu trebuie să ‘tragă’ stânga sau dreapta în timpul unei frânări puternice;
  • Cutia de viteze – în cazul unei transmisii manuale, trebuie verificată fiecare treaptă de viteză + marșarierul, iar în cazul unei automate, fii atent dacă transmisia schimbă lin vitezele;
  • Eventuale sunete nedorite produse de suspensie – mici șanse la mașini care au sub 100.000 km la bord;
  • Testează direcția la cursă maximă în ambele capete și în punctul central. Dacă auzi bătăi, pot exista probleme ale casetei de direcție sau ale planetarelor (cele din urmă pot fi auzite la plecarea de pe loc cu roțile bracate).

Dacă ești mulțumit de mașină după efectuarea testului de drum, poți începe negocierea prețului. Nu uita să-i menționezi dealerului toate eventualele defectele pe care le-ai observat, dar și faptul că nu ai nevoie de garanție, deoarece cumperi autoturismul pentru export.

În cele mai multe cazuri, pentru o mașină care este listată la 10.000 de euro, dealerii ar trebui să fie dispuși să scadă prețul de vânzare al autoturismului cu aproximativ 500 de euro. Proprietarii privați sunt diferiți, deci depinde aici de flerul vostru de negociator și de abilitățile de a citi limbajul corporal al interlocutorului pentru a descoperi dacă oferta voastră este jignitoare sau dacă este doar începutul unei runde de negocieri la sânge pentru fiecare euro.

Orice ai face, nu te certa cu vânzătorul și nu ridica tonul. Poverbul ‘vorba dulce mult aduce’ se aplică și în Germania, iar o negociere nervoasă nu este cel mai bun început pentru perioada în care ești proprietarul unui autoturism, nu?

Lista completă a articolelor: Auto Germania – Cum aduci o mașină din Germania: Ghid complet

 

În cazul în care am omis ceva sau vreți să aflați mai multe informații, ne puteți scrie la comentarii.

Adaugă un comentariu