Ce tip de spălătorie alegem? Spălare automată, tunel, boxă sau spalare manuală?

La întoarcerea din vacanță se cere o spălare pe îndelete. Ce tip de spălătorie alegem?

Pentru toate cele care se întâmplă pe lumea asta există câte o statistică – inclusiv în ceea ce privește țărâna care se lipește din mers de mașinile noastre. Unele susțin că 4% dintre germani își spală mașina cel puțin o dată pe săptămână. Serios? Deci s-a schimbat ceva în timp?

Nu de alta, dar ne amintim cum ne ocupam sâmbăta cu furtunul și cu o bucată de piele să redăm strălucirea unui Opel Rekord sau Ford Granada. Părea ceva așa de simplu: multă apă, voie bună, timp berechet, detalii cromate lustruite cu satisfacție, soare strălucind pe tabla curată. Ce frumos era pe atunci!

La un moment dat, cineva a fost de părere că ideea respectivă nu era suficient de bună, pentru că în murdărie erau incluse ulei și particule abrazive. Uite așa, procedura de spălare a mașinii a început să se schimbe. În prezent, cam toată lumea se duce la spălătorie.

Iarăși statistici: în toată Germania există aproximativ 14.000 de benzinării cu spălătorie. Pe lângă acestea, mai sunt vreo 1.900 de spălătorii manuale și alte 2.500 de boxe self-service cu jeturi. În România, o spălare oarecum pretențioasă ajunge pe la 50 de lei, dar se poate și mai scump.

Spălătorie automată? Nu cumva e ceva periculos? Cu ani în urmă era folosită pielea de căprioară stoarsă pentru a usca impecabil mașina. Părinții noștri fac niște figuri oripilate când le povestim despre periile rotative care pot să zgârie vopseaua și să dea peste cap oglinzile, ștergătoarele sau capacul de la rezervor. Din toată această listă, vopseaua este cam singura care nu prea are ce să pățească. Mătuirea acesteia intervine, oricum, în timp și nu din cauza spălării la perii într-o stație modernă. Prevenirea apariției sale sau redarea luciului se obține prin tratament cu ceară.

Cele mai avansate stații automate nu mai folosesc perii, ci material textil pus pe rotoare. Și să nu uităm că, altădată, trăgând pielea de căprioară de-a lungul capotei sau pavilionului, sigur se prindeau pe sub ea particule de praf sau nisip care lăsau zgârieturi fine.

Hans-Peter Müller, expert în spălare, care lucrează pentru o firmă producătoare de lacuri și vopsele auto, ne previne referitor la greșelile tipice care se fac la spălarea manuală de acasă. Prima problemă reală este că niște zeci de litri de apă potabilă vor ajunge în pământ, cu tot cu detergentul dizolvat în ei. Spălătoriile auto folosesc până la 500 l de apă pentru o mașină, dar aceasta este reciclată în proporție de 95%, iar întregul său circuit este izolat cu filtre chimice și de particule.

Așa este, lucrurile sunt mai complicate decât păreau. Întrebarea fundamentală rămâne în vigoare: cum facem spălarea ca să ieșim cât mai bine la vopsea? Pentru a găsi răspunsul, Auto Bild a recurs la un test practic. Au fost evaluate timpul, costul și, desigur, rezultatele. Mașina implicată: un Mercedes Clasa C, de patru ori „dus la nămol” și murdărit în condiții identice.

 

Astfel s-a procedat la test

Nu doar murdar, ci total năclăit. În pregătirea testului de spălare, mașina cu rol de obiect didactic a fost dusă pe un circuit de motocros aflat în apropiere de Uelzen. Terenul de acolo a fost udat în regim de ploaie cu clăbuci și lăsat să se îmbibe, astfel încât automobilul să se murdărească din plin și peste tot. Noroiul a umplut pasajele roților, a intrat la discurile de frână și a fost împroșcat până sus, pe pavilion.

În condițiile menționate, au fost încercate patru metode distincte pentru spălare. Prima a fost spălătoria cu stație automată, apoi cea cu flux tehnic gen tunel, după care a urmat jetul self-service și, în final, spălatul complet manual de acasă (pentru cine are casă la curte). La spălătoriile automate au fost utilizate cele mai ieftine programe (12-18 lei), iar suma necesară la jet a fost de 10 lei. Cea mai scumpă s-a dovedit a fi spălarea de acasă, din cauza bazei tehnico-materiale necesare: găleată, lavete, detergent, burete: 100 de lei s-au dus imediat.

 

Sfaturi pentru spălare

-Evitați cele mai aglomerate momente, care sunt zilele de sâmbătă și orele din afara serviciului, mai ales seara.

-Inspectați sumar spălătoria: arată curat și cu aparatura bine întreținută? Căutați să obțineți un spray pentru înmuierea insectelor din zona frontală și de pe parbriz.

-Programele de spălare simple sunt pentru atunci când te grăbești, altfel alegeți unele mai complexe sau spălarea cu jet self-service.

-Pentru cine vrea neapărat să-și spele singur mașina acasă, un dispozitiv cu lance este într-adevăr necesar – oricum, consumul de apă va fi mare, dar măcar rezultatele dau satisfacție.

-Un tratament cu ceară este bun, mai ales înaintea călătoriilor lungi (facilitează îndepărtarea ulterioară a insectelor).

-Spălarea pe dedesubt este bună numai iarna, deoarece pe străzi se împrăștie sare.

 

Stație de spălare portal – program standard

Aceasta este cea mai populară formă de spălătorie automată din Europa: sistemul portal de la benzinărie. În general, este eficientă și destul de rapidă în derularea proceselor de spălare. Ocazional, se poate da peste stații nu prea bine întreținute. Ce ai de făcut: oprești și imobilizezi mașina în poziția indicată pe afișajul portalului.

Apoi, portalul cu perii rotative, stropitori și suflante pentru uscare trece de câteva ori înainte și înapoi, desfășurând un ciclu de spălare. Duzele cu înaltă presiune și periile pentru roți intervin sau nu, în funcție de varianta de program aleasă. Opțional, poate fi oferită o stropire pentru îndepărtarea insectelor, tratarea cu ceară caldă și spălarea pe dedesubt.

În cazul testului de față a fost ales un program simplu. Rezultat: zonele cu forme mai complexe au rămas nespălate, iar în pasajele roților era încă destul noroi. În linii mari, caroseria și roțile au ieșit la lumină. Au persistat oarece scurgeri murdare pe la lufturile portierelor și capotelor. Uscarea a fost eficientă. Avantaj: întotdeauna ai relativ aproape o benzinărie dotată cu stație de spălare, care poate fi vizitată oricând, cu ușurință. Ocazional, poți beneficia și de prețuri reduse.

 

Flux de spălat tip tunel – hightech la scară mare

Automobilul este purtat în mod complet automat de-a lungul unui flux tehnologic cu lungime de aproximativ 60 m. Transmisia și frâna de parcare trebuie să fie decuplate, iar volanul – deblocat. În principiu, un astfel tunel execută operații de curățare și tratare asemănătoare celor de la stațiile cu portal, dar are utilaje mai fin specializate.

Conceptul tehnic elaborat al sistemului are scopul de a oferi performanțe bune ale spălării. De-a lungul întregii proceduri, conducătorul automobilului rămâne la bord, având parte de un fel aparte de entertainment – ploaie, împroșcări cu detergent, uragan zgomotos de uscare. Dacă ai la tine un suc sau o cafea, va fi ca la un cinema 4D – foarte comod.

Există și astfel de spălătorii a căror tehnologie îți permite să pleci din mașină. Rezultat: cu greu se mai pot observa picături scurse în zona inferioară a caroseriei sau urme de noroi pe la lufturi. Unele pot persista pe lângă carcasele oglinzilor, pe la numerele de înmatriculare sau în pasajele roților. Dar e sesizabil mai bine decât la stația cu portal. Avantaj important: după caz, angajații mai intervin manual cu lancea cu jet în zonele dificile înainte ca mașina să intre pe fluxul automat de spălare.

 

Boxă self-service cu jet – întâi speli, apoi limpezești

Această metodă a ajuns să fie preferata noastră – cu condiția să fii dispus la un mic efort și să nu îți fie frică de stropirea pantalonilor. Dacă te ții cum trebuie de ordinea operațiunilor, poți obține un rezultat convingător. Lancea favorizează o țintire cu acuratețe a zonelor dificile și o intervenție eficientă la detalii de felul clanțelor, oglinzilor, numere de înmatriculare – totul poate fi perfect curățat.

De reținut: poți să-ți aduci câte ceva și de acasă, iar acest fapt reprezintă un mare avantaj față de o spălare manuală completă făcută la domiciliu. La self-service, poți începe cu o înmuiere a mizeriei, stropind sub un unghi ascuțit de la o distanță de cel puțin 15 cm de suprafața caroseriei. Dacă îți aduci niște perii, ai grijă să fie curate, ca să nu consumi din jet spălându-le.

La sfârșit, poți să intervii cu o cârpă de uscare proprie (piele) și cu ceva polish – dacă nu te sperie lucrul manual. Spălarea unei mașini la jet costă vreo 10 lei și durează în jur de 10 minute. Finisarea cu forțe și mijloace proprii ar putea dura încă vreo 20 de minute, dar finalul va fi încântător. Partea și mai interesantă: pe măsură ce capeți experiență, poți să personalizezi și să optimizezi procedura proprie de spălare.

 

Spălare manuală acasă – cu mâinile curate

Dragi copii și oameni mari, sincer, mai bine ar fi să nu încercați așa ceva! Ceea ce a făcut premeditat redacția Auto Bild, murdărind mașina ca la rally-raid și spălând-o apoi manual ca în foto, este muncă de sclav – altfel nu mai vorbim de vopsea scoasă la lumină. Îndepărtarea noroiului ud cu un burete garantează și zgârierea superficială (sau nu numai) a mașinii.

Soluția realistă la tema de față este un dispozitiv de spălare cu presiune și lance achiziționat pentru acasă. Cu acesta se poate îndepărta mizeria grosieră fără un contact mecanic dur. Apoi urmează găleata, buretele, șamponul, apa de limpezire și cârpa de uscare.

Atenție mare la etapa finală – cârpa trebuie să fie stoarsă și caroseria, doar mângâiată delicat. Una peste alta, nu vă sfătuim să recurgeți la metoda aceasta de spălare. În plus, veți consuma și polua o cantitate considerabilă de apă.

Dacă în România nu te întreabă nimeni ce se întâmplă cu apa reziduală de la spălarea mașinii în curte, în Europa există legislație foarte strictă, cu obligații legate de filtrarea acesteia de săpun, uleiuri și alte substanțe toxice. Costurile spălării? În momentul utilării, nu sunt neglijabile, însă la spălări ulterioare scad.

 

Tendință nouă – spălare (rapidă) fără apă

Iată și o metodă de spălare mai nouă, originară din America: o trupă mobilă de spălători de automobile vine la tine acasă și se ocupă să-ți facă mașina să strălucească. Este ceva tipic mentalității de peste Ocean, conform căreia trebuie să fii servit complet fără să miști niciun deget – doar ieși din casă cu cheile mașinii.

Teoretic, prestatorii reușesc să rezolve tot cu numai 3 litri de apă! Auto Bild a testat varianta respectivă la Hamburg. Clanțele erau lipicioase, pe caroserie era praf și ceva pete vegetale, parbrizul nefiind complet transparent. Fordul Focus al Janei Schmidt arăta cam rău înainte de a fi tratat de spălătoria mobilă a lui Suleyman Akkaya. Iar omul a venit dotat: are cu el un generator, aspirator, dispozitiv de curățare cu aburi și un coleg.

Akkaya se folosește de abur pentru a îndepărta noroiul de la praguri. După el, trece colegul care mai șterge suprafața și dă cu ceară. Și în interior este folosit aburul: la temperatura de 100 de grade, toate bacteriile și germenii dispar. Urmează aspirarea și ștergerea finală – totul, fără chimicale și doar cu 3 litri de apă. Durata: 90 de minute. Cost: vreo 70 de euro. Ce-i drept, acum Focusul strălucește. De asemenea, la „locul faptei” nu a rămas nicio urmă, totul e curat și uscat.

 

Înainte – Jana ține un Focus parcat sub pomi. Caroseria e lipicioasă și cu praf, plus găinaț.

Spălat exterior – După tratamentul cu abur, mașina se usucă de la sine.

Spălat interior – Aburul cu temperatură de 100 de grade lasă totul curat.

La final – Jana se bucură să își vadă mașina curată, strălucind. „Au făcut treabă bună!“

 

Verdict

Jetul self-service la boxă și stația de spălare cu portal sunt soluțiile cele mai eficiente, confortabile și convenabile ca preț. Dacă pe la prestatorii respectivi de servicii există și angajați conștiincioși, cu atât mai bine. Spălarea acasă este doar pentru adepții căii celei mai grele și mai scumpe.

Citește și:

Sicrie pe roți: mii de mașini din România prezintă pericol iminent de accidente

Nu mai plătim taxă de pod când mergem la mare

Românii cumpără pe încredere mașini second hand: doar 15% le verifică în service

Cât costă la noi cea mai puternică Dacie din istorie!

Noi taxe pentru șoferii care conduc în București

Camerele CNAIR, folosite în regim de radar? Răspunsul oficial al instituției

 

Adaugă un comentariu