Poliția cere completarea Codului Rutier pentru a reglementa trotinetele electrice

Trotinetele electrice devin din ce în ce mai populare în România, cu precădere în București, unde traficul sufocant îi îndeamnă pe mulți cetățeni să apeleze la mijloace de transport alternative.

Totuși, creșterea numărului acestora atrage cu sine o problemă de ordin legislativ: Codul Rutier nu prevede reguli asociate strict acestor vehicule, astfel că legea este – din acest punct de vedere – interpretabilă și incompletă.

În momentul de față, trotinetele electrice nu sunt menționate concret în Codul Rutier, dar acestea ar putea fi interpretate ca făcând parte din categoria „moped'. Potrivit articolului 6 (21), mopedul este definit ca un „autovehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h și care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depășește 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depășește 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric'.

Totuși, această descriere nu cuprinde toate tipurile de trotinete electrice disponibile pe piață. Majoritatea modelelor se încadrează în acest interval de viteză maximă, dar unele pot atinge și 90-100 km/h.

O altă lacună vizează eventualitatea conducerii trotinetelor electrice sub influența băuturilor alcoolice. Mai precis, acest lucru nu este interzis prin actuala legislație, iar conducătorul unui astfel de vehicul care circulă în stare de ebrietate și provoacă un accident rutier nu poate fi tras la răspundere pentru faptul că a condus băut.

 

Citește și:

Probabil cel mai absurd hibrid pe care îl vom vedea vreodată

Cutie manuală versus automată: Care este cea mai bună opțiune?

Break versus SUV: Care este cea mai bună alegere pentru tine?

Cum să reduci costurile cu reparațiile mașinii?

Verificare rovinieta: Cum vezi dacă rovinieta mai e valabilă?

Bucureștenii vor plăti impozite mai mari

 

Potrivit digi24.ro, polițiștii cer completarea Codului Rutier, astfel încât legea să reglementeze toate tipurile de trotinete electrice disponibile în momentul de față pe piața din România. Acest lucru ar facilita munca oamenilor legii atunci când trebuie să constate un accident ce implică un astfel de vehicul. În plus, drepturile și obligațiile nou introduse ar veni în sprijinul ambelor părți implicate într-o eventuală coliziune, indiferent dacă trotineta electrică se ciocnește de un autoturism, de un pieton sau de o altă trotinetă.

Numărul trotinetelor electrice din București va crește considerabil în următoarele luni. Compania americană Lime și proaspăt înființata firmă românească Flow au anunțat că vor furniza servicii de închiriere de trotinete electrice în România. Prima dintre ele va activa exclusiv în București, cel puțin în primă fază, iar a doua își va desăfșura activitatea în Capitală și în Cluj-Napoca. 1.000 de trotinete va furniza Flow în cele două orașe, în timp ce Lime încă nu a anunțat cifre exacte.

De asemenea, încet-încet, constructorii auto își îndreaptă și ei atenția către dezvoltarea de trotinete electrice. Cel mai recent exemplu notabil este Volkswagen, care a prezentat la Salonul Auto de la Geneva un concept interesant, numit Cityskater.

În absența unor legi concrete la acest capitol, rămân foarte multe semne de întrebare cu privire la circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Ar trebui acestea înmatriculate? Este nevoie de permis pentru a le conduce? Este permisă deplasarea lor pe trotuar? La toate aceste întrebări, plus altele, am încercat să răspundem în acest articol.

 

Sursa foto: shutterstock.com

Adaugă un comentariu