Cutie manuală versus automată: Care este cea mai bună opțiune?

Duelul dintre cutie manuală versus automată nu este doar o chestiune care depinde de confort. Această decizie influențează consumul și temperamentul mașinii. Noi am verificat opt perechi de mașini ca să îți dăm un răspuns concret pe acest subiect. Să băgăm în viteză!

Este cutia automată lentă și nesportivă, bună doar pentru mașini mari? Prostii! La aproape toate mașinile pe care le-am încercat, locul acestei prejudecăți este la lada de gunoi a istoriei. Sigur, există un motiv pentru care au apărut aceste prejudecăți: vremurile în care aceste transmisii nu erau o alegere bună dacă voiai să ai o mașină rapidă, economică sau accesibilă.

Am verificat opt perechi de modele din toate clasele de vehicule pentru a vedea unde mai scârțâie' spre deosebire de cutiile de viteze manuale și unde la ora actuală cutiile automate sunt bune cu adevărat. Noi am dorit să știm: cum se descurcă modelele într-o comparație directă atunci când treptele de transmisie sunt alese manual sau de un computer? Am verificat și valorizat consumul, capacitățile de rulare, senzația de rulare și, desigur, și prețul suplimentar corespunzător la mașini pe cât posibil identice (caroserie și motorizare).

Citește și:

Anunțul MAI: Șoferii care fac Live-uri la volan nu vor fi sancționați în aceste zile

Polițist de la Rutieră, lovit de o mașină în timp ce dirija circulația

Șoferii pot scăpa de 2 puncte de penalizare dacă urmăresc filme

„Noul Audi 40 este o combinație între Audi 80 și un cal

Airbag-urile externe ar putea reduce cu 30% gravitatea accidentelor

Ferrari California, rupt în două după ce s-a izbit de un stâlp de iluminat

 

În acest scop am efectuat o verificare a consumului, ne-am deplasat în oraș, pe drumuri interurbane precum și pe autostradă. La sfârșit dăm pentru fiecare pereche de modele o recomandare a ceea ce este mai bine, din punctul nostru de vedere: să schimbi tu însuți vitezele sau să lași un calculator să decidă cum și când să fie schimbate? În unele cazuri, alegerea este mai mult decât clară, pe când în altele totul va depinde de ce dorești să faci cu acea mașină. Da, trebuie să ai perspectivă când cumperi o mașină!

 

Cutie manuală versus automată: SEAT Ibiza

Pentru acest test a trebuit să ne mulțumim cu o diferență de putere de 20 CP – dar privind recomandarea noastră pentru cutia de viteze acest lucru nu schimbă nimic. Din contră, deoarece la DSG pentru 90 CP ne deranjează salturile mari privind turația între cele cinci trepte de viteză. În special în oraș, când turația scade prea mult la schimbarea vitezei. Seat oferă abia la TSI de 115 CP o cutie cu 6 trepte care funcționează evident mai bine. Prețul suplimentar pentru cutia cu dublu ambreiaj este de 2.586 de euro (nedisponibil pentru versiunea de 95 CP).

Cutie manuală versus automată

Dar funcționează din păcate prea necioplit, zgâlțâie nu doar la pornire, ci parțial și la schimbarea vitezelor. În plus, se trezește greu la start când automatul start&stop este activat: se ia piciorul de pe frână, se apasă accelerația – dar cutia de viteze te lasă să aștepți inutil până se merge înainte. Tot așa irită și fundalul sonor: la încetinire se aude un pocnet din cutia de viteze cu puțin înainte de oprire, nu pare prea sănătos. O cutie de viteze mai degrabă pentru șoferi liniștiți. Pozitiv am găsit rularea liberă: În modul Eco se decuplează automat DSG-ul când se dă drumul pedalei de accelerație pentru a economisi carburant.

Trucul funcționează și la schimbătorul mecanic – acum manual. Și asta fără bani, dar nu vei fi niciodată la fel de iute ca o transmisie cu două ambreiaje. În plus, nu este recomandată rularea în punctul mort cu o transmisie clasică – nu poți să ieși dintr-o situație periculoasă suficient de repede! La DSG, doar apeși pe accelerație și gata.

Recomandarea Auto Bild
Manuala este mai distractivă. DSG-ul ar fi mai util în oraș, dar pierde la confort din cauza comportamentului întâlnit.

 

Cutie manuală versus automată: Opel Insignia

Două trepte în plus are cutia automată a lui Insignia în comparație cu manuala. Totuși, cele două modele țin motorul la fel de turat în ultima treaptă atunci când merg cu 130 km/h. Unde mai este economia de carburant adusă de cele două trepte suplimentare? Iar accelerația de la 0 la 100 km/h nu este nici ea un factor care să justifice cele două trepte. Mai puține turații la 130 km/h ar fi fost utile pentru un consum mai mic pe autostradă și nu numai, mai ales că Opel cere o sumă deloc de neglijat în plus dacă vrei să ai o cutie automată în noua ta Insignia.

Cutie manuală versus automată

Apropo, ea te va penaliza cu 0,5 litri de motorină la sută pentru motorul diesel de 2,0 litri cu automată. Chiar dacă cutia automată își face treaba bine, totuși nu e perfectă. Se întâmplă ca electronica de comandă să se încurce. Nu sunt greșeli mari, dar la debreiere nu se găsește întotdeauna treapta corectă la prima încercare, aici îi lipsește automatei cizelarea. În plus, la accelerarea începând de la 1700 rpm, cuplul motor se dezvoltă prea brusc. Cutia automată nu prea poate să tempereze prea mult această dezlănțuire de temperament, deoarece ea funcționează cu patinare redusă începând de la a doua treaptă de viteză.

La o limuzină mare cu cutie automată se dorește mai puțină influență perturbatoare de propulsie. Deci, să alegi cutia mecanică? Da! Deoarece aceasta se comandă fluent și deci foarte confortabil. În acest caz, introducerea vitezelor și apăsarea pe ambreiaj funcționează aproape de la sine deja după un scurt parcurs – deci aproape automat. Sigur, ține și de priceperea șoferului. La automată nu ai această problemă, evident…

Recomandarea Auto Bild
Cutia automată scumpă nu aduce confortul așteptat de la un convertor de cuplu. Recomandăm manuala.

 

Cutie manuală versus automată: Kia Ceed SW

Kia a armonizat motoarele individual cu transmisiile. În cazul nostru, dieselul 1.6 de 136 CP. Asta înseamnă: breakul cu cutia automată furnizează cuplul său mai târziu, în schimb oferă cu cca. 40 Nm mai mult. Pare mult, dar armonizarea raportului de transmisie ascunde faptul că puterea se dezvoltă mai puțin armonios.

Cutie manuală versus automată

În mod subiectiv nu se simte nici marea porție de putere și nici că puterea intervine mai târziu. Chiar dacă DCT (cutia cu dublu ambreiaj) schimbă vitezele elegant și foarte puternic, prin comportamentul său de pornire foarte greoi, acesta sprintează sensibil mai încet. În special din faza de oprire prin start&stop, lui Ceed cu cutie automată nu îi place deloc să se pună în mișcare. În schimb, fratele său de model cu cutie manuală poate accelera mai repede. Acesta ar trebui să fie un semn pentru producător: 0-100 mai slab pentru automată este un semn rău. Cel puțin, atunci când ai o treaptă în plus și nu ai un consum mai bun. Bine: vitezele au curse curate, ambreiajul are nevoie de mai puțină putere, viteza maximă de 200 km/h este identică cu cea a cutiei automate.

Împotriva cutiei automate pledează în ultimă instanță, cu tot consumul mai redus de carburant, prețul suplimentar de 2.000 de euro, exagerat de mare pentru această clasă. Pe de altă parte, s-ar putea să vezi altfel banii aceștia atunci când stai la coadă în oraș și mergi câțiva metri odată la câteva minute. Și vei avea și o echipare mai bună. Cei care conduc des prin București înțeleg. Sunt momentele acelea în care îți pare rău că nu ai luat o mașină cu automată.

Recomandarea Auto Bild
Manuala câștigă și aici. Cu automată, devine prea scumpă mașina. La același preț, ar fi fost grea alegerea!

 

Cutie manuală versus automată: Mazda 6

La 2.000 de rotații pe minut, dieselul Skyactiv al Mazdei 6 atinge cuplul său maxim, de 445 Nm. Dar încă de la puțin peste 1000 rpm motorul turează foarte bine în sus și își dezvoltă puterea foarte omogen. Acest lucru se poate savura deosebit de bine cu cutia manuală (cuvântul-cheie: rulare cu lene de a schimba vitezele). Scurta manetă a schimbătorului a fost preluată probabil de la MX-5. Chiar dacă cursele nu sunt atât de scurte, mișcarea în  cutia cu șase trepte face absolută plăcere.

Cutie manuală versus automată

Concomitent, motorul cu autoaprindere se turează aproape la fel ca un motor alimentat cu benzină: peste 5000 rpm nu sunt o problemă, fără ca motorul de 2,2 l să devină greoi la turații mari. Acesta din urmă pare că a „uitat' că este diesel și că acest tip de motor nu este cel mai mare fan al turațiilor de peste 4.000 de rotații pe minut. Mazda chiar a făcut ceva impresionant aici, iar aceasta nu este prima ocazie cu care observăm acest lucru. Pot și unii competitori să urce cu dieselul în ture mari, dar nu se simte la fel ca un Skyactiv-D. Doar cursa lungă a pedalei ambreiajului perturbă ușor imaginea. După prima debreiere se merge benevol cu scaunul șoferului 1 – 2 cm spre față.

Dar recomandarea noastră o merită cutia automată fin reglată. Convertizorul dispune de șase trepte și de maniere excelente. Chiar dacă deodată trebuie să se meargă repede, cutia automată alege suveran și cu lejeritate treapta corectă. Cine cumpără cutia manuală nu a greșit cu mult. În schimb, pentru cutia automată, putem să vă felicităm.

Recomandarea Auto Bild
Automata bine reglată câștigă în fața manualei, deși nici aceasta nu este rea. Chiar deloc rea. Orice alegi aici e bine!

 

Cutie manuală versus automată: BMW X2

UN BMW X2 se conduce cel mai bine cu o cutie automată. Motivul: în cutia mecanică pare să nu se fi pus prea multă dragoste. Schimbătorul ia cursele oarecum flexibil. Dar totul pare ușor necioplit. Ambreiajul, care solicită multă forță, are nevoie de un picior greu. La pornire, turația și patinarea ar trebui să fie concentrate în concordanță. Cine schimbă prea cu avânt vitezele se alege, în loc de treceri plăcute, cu smucituri. Parcă am vrea altceva, nu?

Cutie manuală versus automată

În plus, cutiei mecanice îi lipsesc, în comparație cu cutia automată, două rapoarte de transmisie – cu urmări în ceea ce privește consumul și viteza. BMW X2 cu cutie automată realizează o viteză finală mai mare și sprintează mai ușor. În afară de asta, această variantă consumă mai puțin. Am determinat o diferență de aproape o jumătate de litru – parțial și din faptul că mașina de test cu cutie mecanică a stat la dispoziție doar cu tracțiune 4×4. Dar chiar și cu 4×4 nu ar fi fost o diferență atât de mare de consum, mai ales când ambele au mase apropiate.

În plus, la X2 cu cutie automată ne-a atras atenția faptul că prea multă tehnologie poate să și deranjeze. Astfel, maneta de selectare reacționează fără siguranță asupra tastei de deblocare pentru marșarier. De asemenea ciudat: la manevrele de parcare cu ușa deschisă, cutia de viteze trece în blocarea pentru parcare. La prima vedere, pare inutil acest lucru, însă părinții actorului Anton Yelchin ar putea avea altă părere – dacă Jeep-ul său nu l-ar fi lăsat să iasă din mașină fără să treacă în blocarea pentru parcare, încă ar mai fi fost printre noi.

Recomandarea Auto Bild
Automata cu opt trepte merge rapid și confortabil. Da, e puțin plictisitoare, dar merită aleasă în acest caz.

 

Cutie manuală versus automată: Skoda Superb

La Skoda, spre deosebire de BMW, merge totul altfel: aici mașina cu cutie manuală este alegerea mai bună. Motivul: DSG își permite multe slăbiciuni mici. La pornire, sistemul funcționează aspru, iar funcția start&stop pare adormită alături de automată. Cutia preschimbă comenzile de kickdown de cele mai multe ori cu întârziere – astfel, cutia automată este în avantaj cel mult la o deplasare lentă.

Cutie manuală versus automată

În schimb, tranzițiile fără pauză, cizelate, fac posibilă o senzație de rulare foarte confortabilă. Dar la Superb cu cutie manuală schimbarea vitezelor face cu adevărat plăcere. Totul este fluent, timoneria e corectă, motorul poate să își dezvolte plin de viață cuplul său generos. Pe scurt: mașina se simte mai vioaie, mai activă, mai rapidă. Asta o arată și cifrele: cu toate că îi lipsește o treaptă de rulare, Superb cu schimbare manuală sprintează tot atât de rapid ca mașina cu DSG, care schimbă vitezele mai rapid.

Concomitent, Superb cu cutia cu șase viteze realizează o viteză maximă superioară și consumă în comparativul nostru „o idee' mai puțin carburant. Însă, la viteza de 130 km/h în ultima treaptă, turația este mai mare – cei care au deplasări dese pe autostradă vor avea un consum mai mare. Fix despre asta vorbeam la Insignia, de exemplu, unde nu se reflectă această diferență în favoarea automatei. Un alt beneficiu la automată este un plus de confort dacă parcurg pe autostradă distanțe considerabile. Nu este cazul în România, cu rețeaua noastră de drumuri de mare viteză, dar totuși, contează și acest lucru. Gândește-te bine!

Recomandarea Auto Bild
Automata are slăbiciuni, consumă mai mult și costă mai mult. Deci, mai bine fără, dacă nu ești disperat după confort.

 

Cutie manuală versus automată: Hyundai Tucson

Coreenii sunt de sine stătători: ei dezvoltă cutii manuale și automate în regie proprie. Dar în special la DCT-ul cu șapte trepte le sugerăm celor de la Hyundai să facă un reglaj fin. Cutia cu dublu ambreiaj pare frecvent stângace, de exemplu încurcă comenzile electronicii de comandă la trecerea la o treaptă mai mică. Lucrurile sunt mai bune în modul sport, unde se comportă așa cum ai dori, chiar dacă modul manual trece de fiecare dată peste comenzile șoferului atunci când viteza crește sau turația atinge pragul de vârf.

Cutie manuală versus automată

Acest comportament este normal printre automatele moderne, dar îl regăseam și la cele vechi din diferite motive. Este o măsură de protecție. Manevrele de parcare iau timp în plus, deoarece la trecerea de la mersul înapoi la  mersul înainte trebuie să apeși cu foarte multă grijă pe accelerație. Altfel, Tucson ar face brusc un salt înainte. Cu toate că nu vrem să-i dăm prea mare atenție cutiei, doar am investit aproape 1.300 de euro ca să fim scutiți de munca de schimbare a treptelor.

În plus, ne supără ocazional ambreierea impetuoasă  la pornire, astfel că nu trebuie să cumpănim îndelung ca să ne pronunțăm pentru cutia manuală cu șase trepte. Cutia manuală se manevrează fără efort prea mare. Însă turația motorului cade adesea în golul turbo după schimbarea vitezelor – accelerarea fluentă este reușită doar atunci când mergi mai turat decât ar trebui. În plus, supărător: ambele versiuni consumă aproape 10 l de benzină la sută, chiar mai mult decât Porsche 718 Cayman cu 300 de cai-putere. Unde se duce toată benzina asta?

Recomandarea Auto Bild
Hyundai ar trebui să îmbunătățească transmisia cu două ambreiaje. E în mâinile lor responsabilitatea.

 

Cutie manuală versus automată: Porsche Cayman

Automată în mașină sport? Divulgăm imediat: neapărat! PDK (Porsche Doppel Kupplung) de la 718 este foarte sârguincios. Prin programele sale sportive de rulare, cutia automată reușește să crească și mai mult viteza și plăcerea. PDK de la Cayman ține turația sus la un mod de rulare impetuos, în timpul unei manevre de frânare scade treptele sârguincios și transpune rapid și comenzile de kickdown. Cutia reacționează rapid și la padelele de schimbare din spatele volanului.

Cutie manuală versus automată

La schimbarea în sus, la cel mai sportiv mod de rulare, comanda motorului permite un mic surplus de turație (zgâlțâitor) – foarte senzual! PDK este o capodoperă tehnică în lumea complexă a cutiilor de viteze cu două ambreiaje. Era și normal. Nici nu ne așteptam la mai puțin de la un Porsche modern. Cu asemenea automată, până și cei mai mari critici ai acestora se pot converti. Cei 300 de cai-putere din dotare ajută procesul, spunem noi. Dezavantajul: în programul normal de rulare, 718 Cayman reglează turațiile foarte jos și câteodată rulează chiar fără activitatea motorului. Dacă atunci șoferul calcă accelerația, cutia de viteze rămâne mult timp inactivă. Acest lucru pare deranjant.

Cutia de viteze manuală iese în evidență prin puterea mare de apăsare a ambreiajului, maneta schimbătorului are nevoie de ajutor clar de împingere. Acest lucru se potrivește cu caracterul viguros al lui Porsche și nu pare niciodată artificial-ușor de manevrat. Minunat: la trecerea la viteze mai mici (începând de la modul Sport), electronica de comandă te bagă în scaun și la o accelerație parțială.

Recomandarea Auto Bild
PDK-ul are mici greșeli la confort, dar este mai sportivă și i se potrivește de minune lui 718 Cayman. Bravo, Porsche!

 

Verdict: cutie manuală versus automată 5:3

Cutiile automate moderne funcționează în mod obișnuit confortabil și pot să te ajute la economia de carburant. La aceasta ajută treptele în plus precum și strategiile inteligente de pornire și de schimbare a vitezelor. Cutiile cu dublu ambreiaj funcționează în general rapid, dar nu întotdeauna favorabil la pornire. Motoarele tot mai puternice impun la cutiile mecanice ambreiaje rezistente la solicitări – și prin aceasta coapse bine antrenate. Câteodată pare chiar de parcă cutiilor mecanice nu li s-ar acorda prea multă grijă și atenție din partea producătorilor. Dar atenția asta costă și cumpărătorii trebuie să și plătească pentru ea.

    Dan says:

    de ce a-ti ales doar masini low end ?
    unde este Honda, Toyota? ce cauta kia, hyundai , opel, seat?
    astea sunt masinile cele mai ieftine si jalnice.
    jurnalisti? data viitoare incearca: toyota, lexus, honda, audi, mercedes

    Nicu says:

    Nu ati zis nimic de multitronic , sau de gamele mai de lux. Ar trebui să vorbiți despre acele marci,modele care sint cele mai des masini întâlnite top 10 Romania.

    Cutie manuala says:

    Avand o cutie manuala poti porni masina si la -50 de grade, daca ii dai drumul la vale, plus ca ramai fara baterie la fel. Intra mai putin ulei, e mai usoara, poti sa turezi masina si sa o tii in limita de sus daca vrei sa nu schimbi, pentru o desfundare si incalzire rapida a filtrului de particule, Nu are filtru de ulei sa mai dai banii si pe ala, uleiul nu merge printr-un radiator, sunt automate care au si antigel. Oricum aleg manuala doar pentru ca pot porni masina cand se strica ceva.

Adaugă un comentariu