EuroNCAP: Nicio mașină vândută astăzi nu are capacități de conducere autonomă

EuroNCAP a publicat primele rezultate ale testelor pentru capacități de conducere autonomă, o nouă categorie în lumea testelor de siguranță.

Înainte de a realiza aceste teste, sau cel puțin înainte de a dezvălui rezultatele lor, cei de la EuroNCAP au făcut un sondaj împreună cu Global NCAP și Thatcham Research. Aparent, peste 70% dintre șoferii intervievați cred că poți deja să cumperi o mașină care se poate conduce singură.

Citește și:

Program de vouchere de 9000 de lei pentru mașini noi

Neatenția la volan e sport național

România a surclasat Germania și Spania la FIA Hill Climb Masters

Ce pățești dacă vorbești la telefon în timp ce conduci?

De ce trebuie să rotim anvelopele la schimbul periodic?

Salonul Auto București și Accesorii 2018 și-a deschis porțile! Galerie foto exclusivă

Mercedes-Benz C300de: consum mixt de doar 1.6 l/100 km

Amendă de 800 de milioane de euro pentru Audi

 

Cei de la EuroNCAP au specificat deja că acest lucru nu este posibil astăzi și cele zece mașini pe care le-a testat în acest sens nu au capacitatea de a se conduce singure, în ciuda faptului că reclamele pentru ele lasă impresia că ai putea face acest lucru, fără a fi specificată textual această capacitate.

În ordine, au fost testate modelele Audi A6, BMW Seria 5, DS7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz Clasa C, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla și Volvo V60. Toate reprezentând cea mai nouă variantă a fiecărui model, în măsura în care au existat versiuni anterioare.

Practic, problema celor de la EuroNCAP cu anumite reclame este că un om obișnuit ar putea să creadă că anumite mașini prezentate în respectivele clipuri s-ar putea să aibă capacități de conducere autonomă, ceea ce s-a dovedit a fi incorect. Nicio mașină de pe piață nu oferă asemenea capacități în adevăratul sens al cuvântului, iar sistemele actuale sunt supraevaluate în mințile consumatorilor.

Concluziile celor de la EuroNCAP, la nivel general în urma celor zece mașini testate, sunt că tehnologia aceasta poate ajuta șoferul să mențină o distanță sigură față de mașina din față și să păstreze banda, însă nu poate să facă minuni. În special în situațiile ieșite din comun, unde doar oamenii care sunt atenți la drum și instruiți pot face diferența dintre un accident și o situație limită.

O altă problemă pe care cei de la EuroNCAP au luat-o în considerare în privința mașinilor care lasă impresia că au capacități de conducere autonomă este cât de pregnantă este această senzație. Practic, dacă aceste sisteme de asistență ajută șoferul prea mult și acesta începe să prindă încredere exagerată în funcționarea lor. În cazul modelului Tesla, acest lucru este o problemă, de unde și accidentele numeroase care au avut loc peste ocean cu mașini ai căror șoferi nu erau atenți la drum și își puneau încrederea în sistemul denumit ‘Autopilot’, deși nu are legătură și nici capacități comparabile cu cel omonim folosit în industria aeronautică.

În contrast, modelele Audi, Hyundai, Toyota, Mercedes-Benz, Volvo, Nissan și Ford testate de EuroNCAP au reușit să ofere un echilibru adecvat între șofer și asistența sistemului de tempomat adaptiv. În cazul modelelor DS și BMW, nivelul de asistență al sistemului de tempomat adaptiv era redus, ceea ce implică mai multă atenție din partea șoferului.

Cel de-al doilea test pregătit de EuroNCAP implica un viraj în formă de S. Cu excepția modelului Tesla, toate vehiculele testate au avut nevoie de atenția șoferului și nu au creat riscul unei încrederi exagerate în tehnologia aceasta. Mai mult decât atât, modelul Tesla a fost singurul care nu a lăsat șoferul să evite o groapă de pe șosea, deoarece sistemul de menținere a benzii de rulare era concentrat să țină mașina dreaptă între linii. Acest lucru aduce un risc crescut ca un șofer să se bazeze exagerat de mult pe funcționarea sistemului.

Cel mai dificil test pregătit de EuroNCAP este numit ‘Cut in și Cut Out’. Practic, înseamnă simularea unei situații în care este folosit tempomatul adaptiv și intră în fața un alt autovehicul , respectiv vehiculul din față iese brusc din fața mașinii care are sistemul activat și sistemul descoperă un vehicul staționar sau care rulează semnificativ mai încet pe banda din față.

Toate sistemele testate în această probă au eșuat să prevină un accident, iar singura soluție pentru evitarea unei coliziuni era ca șoferul să frâneze brusc sau să vireze pentru a evita accidentul. Din păcate, dacă un șofer ar fi avut prea multă încredere în acest sistem, un accident care ar avea loc în timpul utilizării sistemului ar fi devenit o probabilitate, nu doar o posibilitate teoretică.

Ultimul lucru investigat de EuroNCAP a fost manualul fiecărei mașini testate și reclamele care prezintă aceste funcții. Specialiștii au vrut să descopere dacă sistemele acestea erau prezentate într-o manieră realistă, sau dacă au fost promovate ca fiind mai performante decât sunt în realitate. Un clip promoțional pentru BMW Seria 5, alături de mai multe materiale video promoționale pentru Tesla Model S au fost criticate pentru că lăsau impresia unui sistem de asistență la conducere care îi permitea șoferului să nu mai fie atent la drum și chiar să-l lasă să creadă că poate să ia mâinile de pe volan.

În concluzie, departamentul de marketing ar trebui să asculte mai bine de inginerii care au proiectat mașina și să nu mai ‘promită luna de pe cer’ în reclame, pentru că acest lucru riscă să creeze o impresie exagerată asupra capacităților de conducere autonomă sau semi-autonomă a vehiculelor noi. Orice accident care are loc cu aceste sisteme în funcțiune va discredita pe nedrept viitoarele mașini autonome care vor debuta pe piață odată ce va exista un cadru legislativ pentru ele.

Până atunci, conduceți cu atenție și respectați regulile de circulație!

Adaugă un comentariu